Inlägg från: Fredrika Bremer |Visa alla inlägg
  • Fredrika Bremer

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Suger i mig info om tvåbarnslivet - nyttigt att läsa!!

Tänkte också kasta in en fråga till er erfararna kvinnor - hur förereder man sig egentligen för sin andra förlossning? Jag var så himla peppad inför min första förlossning, och så gick det så himla bra också. På något sätt känns det som att det bara kan gå sämre denna gång, och jag känner mig ofokuserad och oförberedd. Har läst om de gamla förlossningsböckerna lite oengagerat och profylaxandas lite halvhjärtat  då och då... Någon som vet om det ligger några bra förlossningsprogram på nätet ngnstanns (typ "barnmorskorna" eller så). Några andra tips

• Fredrika Bremer

Stackars dig Lena! Jag har haft svamp två ggr under den här graviditeten, men var snabb på att använda receptfri salva, och det gick bort på någon dag.

Juni, sa det något på KUB om hur moderkakan ligger? Låter troligt som Lena säger, att den är i framvägg då. Det tar ju ett tag innan man känner regelbundna rörelser.

Här är det upp till bevis idag: sista chansen för bebbe att ha lagt sig rätt, annars blir det vändningsförsök i veckan....

• Fredrika Bremer

Det blev med beröm godkänt för junior idag, nu får vi hoppas att den håller sig kvar på rätt köl

Uj, 4 barn Imponerande!

• Fredrika Bremer

Men Lena vad är det jag läser Och du som halvt jobbat ihjäl dig med hans fest   Usch känner med dig! Hoppas incidenten kan leda till en bättre dialog kring det hela, eller att han söker hjälp. Vad du är stark och modig som sätter gränser. Har i övrigt inga goda råd att ge men skickar en stor kramHjärta

• Fredrika Bremer

Men usch Lena "jag har sammandragningar"ska väl verkligen räcka som skäl! Tycker inte du ska behöva säga som det är om du inte vill. Dumpa människan

En lite vildvuxen tanke i alkoholfrågan förresten: när jag är gravid dricker min man (i princip) inte alkohol heller (han som tycker att det känns bäst så, inte jag som tvingar honom...) Det kanske kunde vara en idé, så får din man en ordentlig paus från alkoholen? Det är ganska mysigt att vara nykterister på tu man hand, vi sitter på balkongen och smuttar alkoholfritt rosé, blandar fruktdrinkar, har roligt åt hur andra beter sig på fester etc
    Kram till digHjärta

Kram till Cissi också, vad är det för ett sätt? Ibland är äldre människor fast i en idé om att man inte ska ta ut glädjen i förskott, lite vidskepligt sådär, i alla fall reagerade min mormor så. Hoppas de kan glädjas mer med dig! Och vadå barnen är ju bara ännu mer mirakel om man är "lite äldre" ju

• Fredrika Bremer

Grattis här med barb :)

Lena, vi har en fin europeisk sjukförsäkring som (i princip) täcker förlossningskostnader. Däremot inte hemtransport i kuvös, men det är ju ett extremfall. Jag har rest som en tätting under mina graviditeter och tycker att det sprids för mycket myter om att gravida kvinnor inte får resa (säkert för att de ska kunna sälja tilläggsförsäkringar...) Men det är klart att det är bra att dubbelkolla!

• Fredrika Bremer

Mini, vad underbart att det är så snart till lillebrors ankomst, att ni slipper vänta längre och att det ser gynnsamt ut inför igångsättning!

Ela, vad härligt med lyckat ul!

Jag har fått en bebis En liten tjej. Allt har gått bra, smidig förlossning och slapp medicisk smärtlindring som jag hade hoppats. Ja, allt bra helt enkelt (utom att jag undrar lite när jag kommer att kunna sitta igen ) Förhoppningsvis får jag ihop en förlossningsberättelse så småningom...

• Fredrika Bremer

Tack för hurrarop för vår lilla tjej

Minimalla, skulle säga det att jag tycker jag hade stor glädje av avslappnings-CDn som du rekommenderade Det kommer gå toppen för er i nästa vecka!

• Fredrika Bremer

Minimalla, ni har ju en väldigt speciell situation, som det är svårt för oss att förstå riktigt, och det är ju klart att storasyster reagerar på det utifrån sin upplevelse att förlora lillayster också. Här har det i alla fall gått ganska snabbt att "normalisera" situationen på så sätt att bebisen redan efter ett par veckor räknas som en familjemedlem av storasyster, så skönt att se. Det är ju en väldig omställning att få yskon, förstås.

Ang KUB osv tycker jag att siffrorna är lite svåra att hantera, faktiskt. Känner till några som fick uppemot 1:4000 el likn som fick ett barn med DS - och det händer ju naturligtvis en gång på fyratusen.... Hur översätter man en sannolikhet till hur orolig man ska vara liksom, risken finns ju, men samtidigt kan man ju inte oroa sig för alla små risker som finns i tillvaron. OM det någonsin skulle bli en trea i det bremerska hushållet tror jag nästan att det bli fotervattensprov faktiskt, de där sannolikheterna gör mig nervös.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8