• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Grattis Zeeda!

• asap

Pyttis - Det är ett stort steg när man byter från spjälisen. Skönt att det verkar gå så bra!

Evasha - Våra barn har varit drygt 1½ när vi bytt.

malin - Jobbigt med lekland + opererat knä. Förstår att du är lite trött nu.
    Å fy, tyska idol. Obestämd Låter inte som någon dröm, precis... Själv undviker jag melodifestivalen med Sandra Bullock på DVD, men det är nog snart dags att avbryta och gå och sova istället.

• asap

Fiolina - Grattis till lyckat ul! Jag vet inte hur vanligt det är att ta reda på könet i förväg, men jag tycker att jag verkligen har hört till undantagen alla mina tre gånger som inte gjort det. Varenda kotte frågar "vet ni vad det blir?" och blir lite förvånade över att vi inte vet. Känns som väldigt väldigt vanligt att ta reda på det.

Usch, en jobbarkompis och tillika före detta klasskompis var på ul förra veckan och det gick inte bra. Bebisen var så sjuk att de var tvungna att avbryta grav. GråterKompisen har varit borta från jobbet sedan dess så jag har inte pratat med honom själv, vet inte vad som var fel, men fy sjutton! Stackars dem.

• asap

Pysslig - Jag tror inte de gjort någon koll före detta ul, men jag vet inte säkert. Förresten så hade ju samma sak kunnat hända mig, tre gånger om, för jag har heller aldrig gjort minsta koll före rutin-ul. Får rysningar bara jag tänker på det.

Fiolina - Jaha, så "folk" är inte nöjda med att ni tagit reda på könet heller? Och tycker det är konstigt att vi inte gjort det...? Det är väl som vanligt när det gäller gravida - fritt fram att säga precis vad som helst och dessutom klämma på magen osv.

• asap

Zeeda - Du behöver nog inte vara orolig. Förhoppningsvis är blåsljudet borta vid nästa kontroll, men är det inte det så är det säkert ingen fara ändå. Med vår Ida var det samma sak - ett blåsljud som hördes på läkarkontrollen då hon var 6 dagar. För hennes del kollades det upp med ul direkt och man såg att det var ductus som inte slutit sig som den ska göra. Vi har varit på några återbesök med ul (vid 1 månad, 1 år och 3 år) där man tittat hur det ser ut, och blåsljudet finns kvar på henne. Nästa gång hon ska kallas till ny kontroll är hon 10 år, vilket ju ger en indikation på icke-allvaret i det hela. Vi har aldrig märkt ett enda dugg på henne att det skulle vara något som påverkar henne, och tänker aldrig på det (förutom nu när du pratade blåsljud dårå..).

Pysslig - Ja, fy. Har man någon i sin närhet som varit med om det dina kusiner var med om så förstår jag att man vill kolla upp hur bebisen mår i god tid. Även om det såklart kan hända vem som helst ändå, kontroller eller inte.

Boomie skrev 2011-03-16 21:14:48 följande:
      Precis! Jag avskydde alltid när mamma påpekade att syrran var mycket mindre än jag och jag därför inte fick slå henne trots att hon retade gallfeber på mig och verkligen visste hur hon skulle utnyttja sin mindre storlek/ålder.
    Pysslig skrev 2011-03-16 21:53:03 följande:
    Jag är stora syrra och det är lite mer än 2 år mellan oss, vi bråkade nog mest tror jag, hoppas att det blir annorlunda här. Jag ska i varje fall inte upprepa "L visa vem som är äldst".... det hatade jag att höra när den där J*a retstickan satt vid sidan av och flinade.
    Som lillasyster måste jag säga att jag förstår inte alls hur ni menar. Jag kan inte tänka mig att min syrra någonsin tyckt jag varit retsam eller irriterande. Hon, däremot, kunde vara riiiiktigt enerverande mellanåt.
  • asap

juni - Lycka till idag på dop-dagen!

Pysslig - Jag hämtade också ut mitt paket häromdagen, det var en del trevligt däri.

Zeeda - Skönt att det känns lugnare nu. Brukar göra det bara man får höra att det inte man oroar sig för inte är något ovanligt och att flera varit med om samma sak.

• asap

Ela - Oh, no! Hata magsjuka! Kräks

Cissi, Milla mfl. - Usch, ja. Det är jobbigt att vara själv med barnen när det blir länge. Framför allt brukar jag sakna att prata med en vuxen, man blir lite kollrig i huvudet av att bara stöta och blöta allt på barns vis - förklara, diskutera, argumentera för de enklaste saker som att man måste borsta tänderna etc.

Milla - Det låter som att hela semestern går åt till flygläger? Eller? Hinner ni vara lediga något tillsammans?

Jag har soft morgon, ska till barnmorskan om en timme innan jag drar till jobbet. Det är jätteskönt, tror jag ska lägga in fler besök på måndagsmorgnar framöver.. Fattar inte att det redan är 4 veckor sedan jag var där sist. Och eftersom det var v.25-besöket så måste jag ju vara i 29 nu! Nästan tre fjärdedelar av min sista graviditet någonsin är redan avklarad! Känns vemodigt, trots foglossning, halsbränna och andra krämpor. Gråter

• asap

Stora varma grattiskramar till både fisken och kaninen! Välkomna till syskontråden.

Zenobia - Min man har en moster som inte har någon egen familj, alltså har hon tagit sig an sin lillasysters (alltså min svärmors) familj istället. Svärisarnas barnbarn är 6 st till antalet, men bara en är tjej. Den här mostern har nu dille på att kalla min mage för "hon" hela tiden, som att det skulle få hennes önskan att slå in. Rätt jobbigt, faktiskt.

Cissi - Ida gör som junis H och ropar en miljard gånger varje kväll om viktiga saker som "måste vi inte klippa mina tånaglar?" eller "vad kommer efter 47?" eller så ligger hon och läser en bok eller pysselsidan i en Bamsetidning och ropar "vad blir V I L K E N S A K K A N M A N I N T E T Ä N D A". Vi tyckte vi var smarta som lät henne läsa när hon gått och lagt sig, tänkte inte på att hon kan alla bokstäver och bara vill ha hjälp att sätta ihop dem till ord...

Boomie - Måste ni flexa för läkarbesök och sådant? Vi får "permission", så jag ser alltid till att lägga sådant på dagtid.

Zeeda - Lycka till på hjärtultraljudet idag!

Frk Kanin - Hoppas Sura Sigrid är väck nu då! Även om det finns risk att hon kommer tillbaka någon gång, iaf är det så här att det går i vågor.

Jag har också hört att krampen beror på kalkbrist.. Men också vätskebrist, förstås. Så det är väl bara att dra i sig en liter mjölk före sänggång, borde hjälpa.. Men om målet är att sova hela natten utan att vakna så hjälper det ju knappast, men det gör väl inte heller att sova på bestick. Kan inte tänka mig att man sover gott hela natten då. Obestämd

Jag var hos BM i måndags. Allt var bra fortf; blodtycket ligger stadigt lågt, har haft samma hela tiden. Hjärtljuden lät bra osv. Däremot verkar det vara min lott här i livet att bråka om/med dessa jäkla tillväxtkurvor! Både Ida och Gustav fick IG när de var nyfödda, följde inte sina kurvor "som man ska", trots att jag såg att de mådde bra, de åt och sov. Och så nu då: När jag var på förra kontrollen i v.25 fick jag "för stort" SFmått på kurvan, bebisen låg och tryckte ut rumpan så min mage blev en stor knöl på ena sidan och måttet blev stort. Den här gången blev det mer normalt och jag tänkte att BM då skulle vara nöjd och slippa noja över att måttet låg högt på grafen. Nej, då var det inte bra att kurvan hade planat ut, tänk om bebisen inte växer som den ska. Så trots det oroande (inte för mig!) stora måttet första gången, så är det nu alltså så att den ska fortsätta ha ett mått som är lika mycket "för stort" hela tiden för att BM ska vara nöjd?
    I sanningens namn är hon inte alls orolig heller, men det verkar nästan som att den där kurvan är något facit de måste följa, så att hon vill anpassa måttet för att det ska passa in bra där. Ny mätning nästa torsdag, får väl se hur det blir då..

• asap

Tack hörrni! Visst är det som ni säger, bra att de har kurvorna till vägledning och kollar upp om något sticker åt fel håll, men ibland blir det bara för mycket fokus på dem.

Boomie - Här i familjen är pappan 2.01. Vi vinner! Trist med hunden, har inga tips för hur den ska hanteras, dock.

• asap

Enda sättet att undvika fläckar på kläderna måste vara att skippa barnmatsburkarna. Eller? Vi har inte varit så duktiga att vi bara bjudit på hemlagat, utan det har varit mycket burkmat åt barnen. Och banne mig om inte Semper o Hipp mfl är i maskopi med de som säljer barnkläder, och därför lägger precis allt i den där förbenade tomatsåsen som gör fläckar som sitter som berget. Förstår inte hur ni som klarar er utan fläckar gör! Nu har ju mina barn för länge sedan slutat med barnmatsburkar, så kläderna klarar sig rätt bra just nu. Det är väl bara när de dregglar röd paprika som det skiter sig nu för tiden.

Johanna - Jag förfasas över håltagning och frisör på BB. Undrar just vad de skulle säga på ett svenskt BB om man sade "ursäkta? Skulle det kunna komma någon och göra hål i öronen på min nyföding? Hon är ju redan ½ dygn, det är dags nu."

Mrs Fisk - Nä, jag är lågtryckare. Hela denna grav. har det legat på cirka 105/60. Vad är det man är rädd för med högt tryck? Varför blev du sjukskriven på stört, för att du mådde dåligt av det eller för att det är farligt av någon annan anledning?

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8