• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Dubbelnamn är stort i Norge. Min kompis som bodde där ett tag jobbade ihop med Tommy-Roger. Någon som är sugen på det namnet till sin bebis? Anyone?

• asap

Hej!

Ber om ursäkt i förväg: jag är osynlig i veckorna när tid och ork inte finns till fl och nu dyker jag bara rakt in utan att orka läsa tillbaka något.

4 månader kvar till bf idag. Det känns som att det kommer bli jobbiga månader. Maken har ju skött all markservice hela hösten när jag mått illa. Dessutom är det han som ansvarar för alla lämningar och hämtningar, veckohandling och middagsmaten i veckorna pga mina jobbtider. Så det är helgerna jag har att försöka "hjälpa till" här hemma, nu när jag inte mår illa längre. Men då är det redan så att jag har ont i ryggen och får sammandragningar av att göra något, dessutom är magen i vägen ibland.
    Idag har maken frostat av frysen och dammsugit, då tänkte jag att jag skulle städa badrummen. Det gick sådär, jag fick be om hjälp för att komma åt i badkaret osv. Dessutom blev jag helt yrslig och illamående, så nu ligger jag i soffan och tar igen mig efter mitt enorma bidrag till hushållets väl och ve... Mannen har inte med ord klagat över att han gör "allt", han förstår ju varför, men jag tycker det är så trååååkigt när det är så här. Jag känner mig lite som ett våp som bara blir svimfärdig och får ont i ryggen av minsta lilla, bara måste vila hela tiden så att han får göra allt. Jag vill ju bara må bra, är det för mycket begärt?

• asap

Tack för sympatier! Jo, idag har jag lagat middag, och jag försöker chippa in så mycket jag kan med barnen under helgerna, men just påklädning och sådant är lite knepigt med ryggen. Jag gör det jag kan (och lite till ) och försöker tänka på att jag stått för markservicen tidigare när jobbläget var det omvända mellan mig och maken. Det är ju så, man växeldrar, det är bara lätt att glömma just när det är den andra som drar...

Milla - Heja svärfar! Skönt att ha en sådan som ställer upp utan att tveka.

Knase - Uj, förstår dig precis. Och en båttur också? Det är iofs så kort väg att det knappast lär vara någon sjögång, men när jag var gravidillamående var det som att vara åksjuk/sjösjuk gånger massor, så jag undvek alla resor förutom bilresor när jag körde själv. Åkte bara bil utan att köra själv en enda gång den här hösten för att jag hade huvudvärk och skulle försöka sova, men det slutade med att vi fick stanna så jag kunde spy och sedan körde jag resten av vägen hem... Nöjesturer blir sällan något nöje när man inte mår bra. Men du har kanske bra dagar emellanåt? I så fall hoppas jag stenhårt på en sådan imorgon!!

• asap

Tilda - Här är det så att maken tävlingsskjuter och båda barnen ser fram emot att bli så stora så att de kan följa med till skjutbanan. Vi får väl se vad de tycker om det när den dagen kommer (om många år!), men det kan ju vara lite läskigt med smällarna. Båda barnen är ganska ljudkänsliga, förutom när det är de själva som låter - då får det smälla/skramla/tjuta hur mycket som helst utan att de bryr sig.

juni - Min mamma är sjukgymnast, så jag brukar privat-konsultera henne när det är något. Jag misstänker dock att det här onda kan ha med fogarna att göra, det sitter riktigt långt ner i ryggen. Det kommer och går också, det kan komma på några sekunder och sedan kan jag sitta eller ligga en stund och få bort det lika snabbt. Andra gånger spelar det ingen roll vad jag gör, det försvinner inte ändå.
    Idag har vi varit i badhuset iaf, det var jätteskönt. Man känner sig ju "som vanligt" i vattnet, glömde nästan bort att jag var gravid..

Afrodite - Det är sannerligen inte lätt det där med namn, men det ger sig väl. Antingen inser du eller sambon att den andras förslag inte är så tokigt ändå, eller så landar en snilleblixt hos er med ett tredje namn som ni inte tänkt på.

• asap

Cissi - Kram! Vilken start ni har haft! Tack och lov för att bo i Sverige, eller iaf västvärlden, där sådant här upptäcks nästintill omgående och det finns läkemedel att tillgå direkt. Härligt att G piggat på sig redan också.

juni - Jag fick en infektion när G var nyfödd och fick börja med penicillin när han var 6 dagar. Det var samma sort som du har, jag reagerade också på bipacksedeln och ringde tillbaka till läkaren innan jag vågade börja äta tabletterna. Den läkaren jobbade just på kvinnosjukhuset på nyföddsavdelningen och visste vad hon pratade om och gav mig lugnande besked vet jag. Det är så länge sedan nu att jag inte minns exakt vad hon sade, men det var något som gjorde mig lugn och trygg nog att börja äta medicinen med en knappt veckogammal bebis.

Och vad gäller utbytespreparat så har jag lärt mig att det inte är någon fara - det byts ju bara ut om den verksamma substansen är densamma. Det som kan skilja är utfyllnadsmaterialet, så om man är allergisk mot några speciella färgämnen eller så, så kan det vara idé att hålla sig till just den läkaren skrivit ut, annars funkar de på samma sätt. De biverkningar som står listade är ju vad man fått fram i kliniska studier på just det preparatet, så även om man kan tänka sig att det är samma sak för ett substitutions-lm så får man inte skriva det om man inte gjort studier på just det lm också.
    Men konstigt av apotekschefen att inte säga något när du ändå ställde frågan, juni!

• asap

juni - Ja, precis. Och det är därför originalet alltid är dyrare också, för utvecklingskostnaderna. Att hoppa på och göra en kopia när allting redan är testat och utprövat kostar ju bara en bråkdel av kostnaden att göra ett nytt läkemedel.
    Tack, det är ok. Trött och ont i ryggen från och till, men känner ändå att jag har mer ork och energi nu än jag haft på ett tag. Magsjukan är långt borta och ljuset börjar ju återvända, det gör verkligen skillnad.

• asap

Ela - Du har ju levt så länge utan någon sömnmarginal, klart att det är lätt att trilla över kanten. Vad säger maken? Det lät ju som ett bra förslag att han tar lite VAB så ni kan turas om att vila.

juni - Ibland sitter ett glas vin som en smäck.
    Visst är det härligt när man hör sina egna ord från barnens mun på det där sättet! När man trott att man talar för döva öron, och så har det ändå gått in. Ida är extremt bra på att komma med förmaningar till Gustav när det är sådant vi har tjatat på henne om. Även om hon själv inte lyder dem så vet hon precis vad som gäller när G gör något man inte får.

• asap

Fiji - Hoppas ni har sett en vändning på sjukeländet nu!

Pysslig - Det låter fantastiskt härligt, jag känner mig rätt färdig med snön nu och skulle gärna ha en sådan vecka som ni haft!

Inatt var det cirkus här - Gustav vaknade och var törstig men glömde att vi bytt ut vattenflaskan mot en mugg. Skillnaden är ju att man bör sätta sig upp i sängen när man dricker ur mugg, det går inte att dricka liggande längre. Så det blev en riktig kalldusch, kan man säga. Sedan skrek han så i den högan sky att Ida som annars aldrig vaknar om nätterna plötsligt var klarvaken och också var tvungen att komma till vår säng. Visade sig dock att mitt täcke var än för varmt än för kallt, och lilla tjejen snodde runt som jag vet inte vad innan hon kom till ro igen. Så nu är man lite småmosig.. *gäsp*

Jag var på koll hos bm imorse - vecka 25 nu. Allt var bra, men hon tyckte att jag kunde börja med järntabletter lite smått. Det har jag helt sluppit gång 1 och 2, men jag tar väl inte lika bra hand om mig denna gång 3. Fast Hb:t låg på drygt 120, det är väl inte så illa egentligen?
    Blodtrycket är 105/60, blodsockret 4-någonting, jag har gått upp 6 kg sedan inskrivning och lilla hjärtat slog med 130-140 slag/minut.
    "Vad skönt med en gravid som är frisk!" utbrast barnmorskan, så det var ju lite tröst även om jag själv känner mig som ett vrak för det mesta..

• asap

Johanna - Hur länge tar ni sommarlov? Risken är ju att även om ni skolar in nu så får ni göra en mindre variant på inskolning efter sommaren också om ni varit borta länge. Måste man börja i terminsstart? Kan ni inte välja att låta alla landa i syskonskapet och köra inskolningen lite senare?

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8