Inlägg från: BjörnesMagasin |Visa alla inlägg
  • BjörnesMagasin

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Bara för att vara kärringen mot strömmen så hoppar jag in för att säga att vi har aldrig två vagnar när vi är båda två, för vi tycker syskonvagnen är så bra och smidig!
    Det beror väl i och för sig på att Nora är så pass stor nu så att hon inte vill sitta i vagnen hela tiden och då kan en förälder ha koll på henne medan den andre kör vagnen!! Förra sommaren hade vi två vagnar, fast det var innan vi köpte syskonvagnen å andra sidan...
    Så nu ska vi sälja liggvagnen (kombivagnen), men behålla sulkyn ifall man är iväg själv med bara ett barn nånstans!

Lena: Våran syskonvagn funkar jättebra i "terräng" (grusväg, "kostig" osv)! Kom hit och fika och provkör vetja!!

För övrigt kan jag meddela att spiralen sitter där den ska och att jag lika gärna kunde ha kastat 300 kr i sjön!! Läkaren berättade nämligen när jag kom dit att den inte kan flytta sig om den sitter där den ska, i så fall har den inte hamnat rätt överhuvudtaget från början!!!
    Hade jag vetat det (eller om sköterskan vetat det när jag bokade tiden) hade jag ju sluppit åka dit!! Det var nämligen han som satte in den och kollade med ultraljud att den hamnade rätt, och dessutom så var jag där i november för att kolla om jag hade framfall och då såg han också att den satt där den skulle...

Världens bästa Nora 071017 och världens bästa Arvid 090519!!!
  • BjörnesMagasin

Juni: Ja, nu vet jag ju att jag inte behöver tänka på det längre, och inte känna efter några trådar heller!!

• BjörnesMagasin

Lite mera reklam för vår BJ då...
    Vi (min sambo och jag) är väldigt olika långa (jag 159 cm och han 183 cm) och den funkar skitbra med ställbart handtag och plats för benen även om handtaget är uppfällt mera!!
    Nora är ganska lång men har inga problem att få plats under sufletten! Angående hur bred den är så säger jag precis som Milla, att den är inte mycket bredare än vår vanliga vagn den går in igenom normalbreda dörrar och hissar osv!
    Någon liggdel har vi däremot aldrig haft eftersom vi inte köpte den förrän efter sommare, så det kan jag inte uttala mig om...

Sara: Vad trist att J har börjat ta till hårda tag mot grabbarna! Vi har det tyvärr likadant här och ibland kan man inte ens gå på toaletten utan risk för en ny bula på Arvid!! Jag upplever att hon har blivit ännu mera hårdhänt vartefter han växer och dels "tål mera" och dels tar för sig mera och vill vara med och kolla vad hon gör! Det känns också som att hon passar på när man ska fixa mat eller är upptagen med nåt annat! Då måste hon bråka med honom; slå, knuffa, sparka eller kasta saker så att han blir ledsen och klänger på en, bara för att man inte kan ta honom just då!!

• BjörnesMagasin

Hej La Gal!!
    Vet inte ens om jag har grattat till Filip, så först och främst GRATTIS!! Trist att han är förkyld och sover dåligt!

• BjörnesMagasin
    MizzLizzy skrev 2010-04-07 11:26:37 följande:
    Tack Björnes! Det var nog ett tag sen vi "sågs" Jag har inte så mkt datortid numer tyvärr. Hur är det med er??
    Ja, det var ett tag sen, jag har varit lite frånvarande en ganska lång period! Jag kände att det blev lite mycket ett tag och att FL mest blev ett måste, men nu är jag tillbaka lite sporadiskt igen och försöker att hålla det på den nivån!! Vi har varit mycket sjuka i vinter och Arvid sover fortfarande inte hela nätter, men annars är det bara bra med oss!!
  • BjörnesMagasin

Grattis till lyckat RUL och liten lillasyster, Sparken!!

Emsters mamma: Passa på att njuta av mammigheten, det brukar ofta ändra sig när mamma blir stor och tung och rörlig, och framförallt när bebisen har kommit!!

Om vi ska forstätta lite på syskonvagn-temat så kom jag på en liten nackdel idag när vi var ute och gick...
    När det mindre syskonet har blivit lite äldre och då oftast lite mera lättstörd/lättväckt så kan det vara svårt att få sova ostört om det stora syskonet inte kan vara tyst i vagnen, vare sig det pratar och tjoar eller skriker och tjuter!
    Men jag tycker fortfarande att fördelarna överväger!!

• BjörnesMagasin
    Gladhannapanna skrev 2010-04-08 20:26:12 följande:
    Grattis till lyckat rutinul! Jag kan ju erkänna att jag helst ville ha en flicka till även om en pojke också skulle varit älskad så klart!Nu har Julia sovit två nätter utan minsta pip, hoppas att det är en bestående trend!
    Jag ville också helst ha en flicka till, men mot slutet kände jag på mig att det var en pojke och det var det ju! Och han är ju förstås mammas älsklingspojke...!!!

Grattis till "utan-pip-nätter", håller tummarna för att det är bestående!!!
  • BjörnesMagasin
    Billabong skrev 2010-04-11 01:11:34 följande:
    Björnes: Ja, det är trist när storasyster är hårdhänt. Men vi försöker påminna oss om att hon bara är 2,5 år och inte förstår att det kan göra ont när man försöker vara snäll eller rolig. "Problemet" vi har är att killarna sällan blir ledsna, utan de kan se hur glada och nöjda ut som helst av hennes omilda behandling... (till en viss gräns) - Så hur ska hon veta att det är fel att göra som hon gör?!Ja, det har helt klart kommit gradvis allteftersom småbräderna blivit större - och ffa mobila. Innan var det hon som bestämde vad de fick leka med genom att hon gav dem saker, men nu tar de sig fram själva och grabbar tag i olika saker. Så självklart känner hon behov av att freda sig och "sina" saker från dem.Lösningen på att storasyskonet inte ska väcka lillasyskonet hänger knappast på syskonvagnens vara eller icke vara... Även en storasyster på ståbräda kan väcka sovande bebisar.
    Här blir lillebror ofta ledsen när hon är hårdhänt eller sliter saker ifrån honom, men inte hjälper det!!
    Det är klart att det inte är nån skillnad om storasyskonet står på en ståbräda, men jag tänkte mig mera jämfört med om man har två vagnar!! Det förutsätter ju dock att man är båda två i så fall...
  • BjörnesMagasin

Välkommen hit förresten, horror vacui!!

• BjörnesMagasin
    Ela: Det där känner jag också igen! Nora talar högt och ljudligt om för alla (t ex på ÖF) att det är hennes lillebror och tar massa saker och ger till honom och säger att "det är Arvids" osv!!
  • BjörnesMagasin

Hej igen Labi!! Och ett stort GRATTIS på riktigt nu då...!!!

• BjörnesMagasin

Börjar med att be om ursäkt för att jag inte är lika ambitiös som Sara (bl a) och kommenterar allt... Men här kommer lite spridda kommentarer:

Minimalla: Håller med dom andra om att det var jättebra gjort att du till slut vågade kontakta förlossningen så att du kunde få bli lugnad, och skönt att du fick just det bemötande du behövde!!! Hoppas du kan vara lugn ett tag nu och annars att du vågar kontakta förlossningen direkt nästa gång så du slipper gå och må så dåligt!!

Rebmet: Nora går på ett dagis som kombinerar Reggio Emilia och Ur & Skur, och nu har det visserligen varit väldigt rörigt på hennes dagis ett tag, men dom börjar komma igång mer och mer med pedagogiken och jag tycker det verkar jättebra! Det är ju mycket skapande som sagt och dom utgår från barnen, men åtminstone på Noras dagis har dom även en del dockor och sånt när det är fri lek...

Aigee: Vad skönt att blodtrycket var mycket bättre nu!!

Angående det här med vagnar och uppförsbackar så hör även jag till dom som brukar gå en bit ifrån vagnen med raka armar och skjuta på när det blir tungt!! Jag tycker att det känns som att det avlastar, men tydligen är det inte så då... Igår provade jag att gå nära vagnen och med böjda armar och satan vad det kändes i benen då...!!! Tyvärr tyckte jag även att det kändes i baken/ryggslutet, men det kanske är bättre trots allt i långa loppet som det brukar heta......

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8