Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Barbabra: Nej, vad tråkigt . Fortsätter att hålla tummarna ett tag till, men om du själv känner att "det är kört" så är det nog tyvärr så.

ego: Vi har haft en jättejobbig natt i natt. Nätterna innan har varit ganska jobbiga med många uppvak för att stoppa i napp på Lucas och gå och "kissa" Gabriel, men de har iaf somnat om fort då. I natt vaknade Lucas klockan två och kom inte till ro igen. Så fort jag lagt honom ner och lagt mig själv i sängen så satte an sig upp igen. Jag tog över honom i vår säng, och där somnade han faktiskt, men han vaknade så fort maken - som brukar ligga still som en dö sill och sova men naturligtvis just då började snurra som en karusell istället - rörde på sig. Han var inte ledsen eller upprörd - så länge han fick ligga i vår säng och nästan tränga ut mig på golvet - men somnade inte ordentligt. Strax innen tre gick jag och gjorde en välling (trots massiv ätning hela kvällen igår) och han somnade direkt. Men jag somnade inte om så lätt, och det kändes som att jag precis somnat när Gabriel vaknade halv fem. Vi hade glömt att dra ner rullgardinen i hans rum, så han vaknade av att ljuset kom in genom persiennerna. Gabriel hade bestämt sig för att det var morgon, och blev rosenrasande på mig som vägrade väcka maken (fast han var ju redan vaken eg. med tanke på hur Gabriel skrek) och vägrade gå ner på nedervåningen med honom för att leka. Så här i efterhand skulle jag väl ha låtit honom gå ner och satt på en film så att jag kunde ligga och småsova i soffan, men ja gär ganska envis och obstinat klockan halv fem på natten. Halv sex ville G ha en välling, och klockan sex gick jag och väckte maken. Då hade G varit någorlunda lugn i en timme iaf. Fick gå och lägga mig och lyckades somna om med Lucas liggandes roterandes i sin säng till strax innan sju. Sedan jag gått upp, satt Lucas på pottan (han kissar oftast ingenting i nattblöjan, utan väntar till pottbesöket på morgonen) och gett honom en välling (med Gabriel studsandes kring benen på mig) fick jag gå och lägga mig igen och sov till strax innan nio.
    Nu sovar Lucas, och mkaen och Gabriel är på en biltur till bilförsäljaren (den två år gamla bilen har färgsläpp på bakluckan) och glasverkstaden (stenskott mitt i siktfältet), och jag sitter som synes här, fast jag borde hänga tvätt.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C

I går var vi "upp till Stockholm"(Ingarö) för att fira killarnas näst yngste kusin, som fyllde tre år (ganska exakt nio månader ynre än Gabriel ). Jättehärligt väder (molnigt, men väldigt få regnstänk), och skönt när man är på landet med stor tomt som barnen själva kan springa - eller krypa - omkring på. Kusinen hade bl a fått en batteridriven polisbil som man kunde sitta och köra i. Gissa om den var poppis bland alla barnen ?
    På vägen hem ifrån kalaset åkte vi till flygfältet i Eskilstuna, eftersom maken ska få låna en kajak en vecka av en kompis och sedan kanske få köpa den - och kajaken fanns i en av hangarerna på flygfältet. När maken och en annan kompis  - med benäget bistånd av Gabriel - burit ut kajaken ur hangaren upptäckte vi att den var ganska smutsig (fem år i en hangar kan ha den effekten), och "Operation skurning" inleddes. Det betydde att kompisen Peter och maken bar iväg kajaken till närmsta vattenslang - som tur nog hade et skrubbmunstycke som passade på - och Gabriel tog över tvättningen och skrubbade hela kajaken ren själv ! Jag frågade lite skämtsamt om det var det här som kallades barnarbete, och fick kommentaren "Det hade nog varit värre om han INTE fått göra det". Helt sant!

Nu till en allvarlig fråga: Är det nägon som har erfarenhet av svinkoppor? Min systerdotter kom hem ifrån sin pappa i fredags, och hade svinkoppor i ansiktet med sår under näsan. Min pappa ligger just nu på sjukhus efter att ha opererat bort en njure i onsdags. På måndag blir han utskriven, och min storasyster (med dotter) har planer på att eventuellt bo över hos honom för att hjälpa till ett par dagar nästa vecka (inte måndag och tisdag, för de "tar" jag). Skulle ni avråda ifrån det , eller? Pappa (och jag) är rädd att smittas, eftersom han ju har gasnks lågt imunförsvar efter op och mediciner.

• Milla C
    aigee skrev 2010-07-18 14:32:35 följande:
    milla: vad säger tösens läkare om smittan. får hon antibiotika?? Jag hade ju inte åkt dit om jag varit mamma men men. svårt att råda. är pappa rädd för smitta säger han väl till??
    Läkaren har ännu inte varit inblandad, eftersom W´s pappa "trodde det var ketchupallergi". Men mamman tvättar blåsorna med alsolsprit (auch!), och om de inte börjat gå bort tills på måndag kommer hon få antibiotika vad jag förstått.
    Tyvärr är min pappa en av världens sista "toffelhjältar", och skulle nog inte komma sig för att säga något om min storasyster ringde och sa att de tänkte komma. Men man kan ju hoppas och tro att storasyster tänker efter mer än en gång när det gäller att ta smittan med sig till en nyopererad. Dessutom verkar det som att pappa inte kan ta tillbaka sin hund ifrån storasyster på någon vecka till - eftersom han har ont i operationssåren av att vara uppe och gå korta sträckor, och hans tax vare sig nöjer sig med korta prommenader eller att gå "fot" - så då kanske de inte KAn komma i vilket fall som helst.
  • Milla C
    Lena, ELa och Mini: Grattis till fina resultat på undersökningarna.

Mini: Nästa vecka. Vad pirrigt att det inte är så lång tid kvar nu .
  • Milla C
    Lena: Den där lila "korven" känner jag igen. Jag fick åderbråck på yttre blygdläppen när jag väntade Lucas. Enligt min (ganska odugliga) BM finns det ingenting att göra innan bebisen tittat ut, och då går det bort av sig självt.
    Hoppas att ni har en skön resa!

Mini: Lycka till i veckan! Hoppas att lillebror kommer ut lagom fort och med ett minimum av ont hos modern .

M73: Ja, de är snabba de små liven .

Malin: Grattis till E! Då har L ännu några veckor "på sig" då . Han går mer än gärna utmed väggar eller möbler - eller håller i en hand och knatar - men att gå utan stöd? Nej, tack. Då sätter han sig oftast ner och kryper istället .
  • Milla C

Glömde ju skriva:

Ela: Hoppas attt sammandragningarna slutat, och att du mår bättre. Biobesök låter mysigt .

Ego: Vi var hos svärföräldrarna i helgen (för inlägg om vad vi gjorde, läs 2006-tråden ), och jag frågade svärmor om de kunde komma och vara barnvakter den 8:e - eftersom det är vår bröllopsdag. Svärmor tittade i kalendern, men skrev inte upp något, och när vi skilldes sa hon "då kanske vi ses om två helger då". Så jag hoppas på att jag och maken ska kunna ge oss iväg "barnfria" ett par timmar på dagen iaf. Undrar vad man ska hitta på?

• Milla C
    juni: Vilken gubbe ! Man ska dessutom alltid skriva en anmälan om man krockat, eftersom man kan upptäcka skador i efterhand.

Ela: Ja, tala gärna om vilken film ni såg (om ni kom iväg) och om den var något att titta på. Jag antar att det blir bio om vi får komma iväg nästa helg, men är helt "off" vilka filmer som finns, och vilka som är bra.
  • Milla C
    Fia: Maken gjorde "en fuling" och ringde sin pappa idag istället. Han hade inte hört något, men helt plötsligt är det bestämt att de kommer nästa söndag. Maken föreslog att de skulle komma "vid tio" och att vi "inte skulle komma hem för sent", men vi får väl se hur det blir. Jag litar rent ut sagt inte på min svärmor när det gäller att "natta" våra barn. Svärfar är en klippa, men svärmor följer inte ens givna instruktioner, så då blir det knas.

Tittade just på bioutbudet häromkring. Det verkar minst sagt magert...
  • Milla C
    Lena: Förstår att det känns tröstlöst just nu, när det inte finns så mycket att göra åt åderbråcken. Det är ju inte till någon hjälp just nu, men mitt åderbråck försvann direkt Lucas var född. Dessutom tyckte jag faktiskt att det gick tillbaka lite i slutet av graviditeten. Gnäll på här inne om du tycker att det lättar lite. Vi står pall .
  • Milla C
    Mini: {#emotions_dlg.flower}HjärtaGrattis till Charlie!! Hjärta{#emotions_dlg.flower} Sitter med glädjetårar i ögonen. Vad skönt att han äntligen är här .

Lena: Jag kom just på vad som faktiskt hjälpte mig lite mot åderbråcket: Stödstrumpor! Fast det kanske du redan provat?
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8