-
Det ÄR dags att säga grattis till Ela .södermalm skrev 2010-05-31 13:55:57 följande:Jieeey - innan jag läste allt lite noggrannare trodde jag att det var dags att säga "Grattis" till dig Ela - att nummer tre var på g - smått chockad blev jag nog
-
Måste få berätta en grej som jag tycker är konstig inför inskolning av Lucas i höst: När vi skickade in önskemål om förskoleplats tidigare i år skrev jag i att vi ville ha Lucas på samma förskola, men en annan avdelning i första hand - i andra hand samma avdelning - och att vi ville ha inskolning 1 augusti (vi viste att det inte gick, men vi visste inte vilket datum de började med inskolningen). Placeringsansvariga ringde upp och talade om att man fick iofs välja inskolningsdatum själv, men att man inte fick välja att skola in förrän 16:e augusti, så då valde vi det datumet. Maken börjar egentligen jobba igen efter föräldraledigheten - och jag börjar mitt fritidspedagogvik den 9:e om ingenting annat händer - men vi bestämde oss för att dela på inskolningen. För ett par veckor sedan fick vi en lapp ifrån förskolan om att alla förskolor har stängt den 16:e augusti för planeringsdag, så då tänkte vi "Jaha, då börjar vi inskolningen den 17:e då", då blir det ju tre dagar var att ta ledigt eftersom inskolningen i sig är fem dagar, och så dagen då förskolorna är stängda på det..
I fredags fick vi placeringserbjudande: Lucas hamnar på samma avdelning som Gabriel (inte så bra, men det får gå) och "Placeringen gäller fr om 2010-08-30" Va ! Jag ringde till placeringsansvariga, som sa att "Ja, de har så många inskolningar så det var det första datumet de kunde ta honom". Men, då kunde hon väl ha talat om redan ifrån början att det kunde bli ett annat datum? Om hon säger att man som förälder får välja inskolningsadtum själv, men tidigast den 16:e augusti så planerar iaf jag därefter. Är det bara jag som är helt världsfrånvänd som inte visste att man kan få ett inskolningsdatum flera veckor efter det datum man valt?
Jag ringde till förskolan också, och de skulle "titta på det", men de sa också att det var det tidigaste datumet de kunde egentligen. Vet inte vad vi hittar på i två veckor när vi båda måste jobba och vi inte har någon barnomsorg för Lucas om inte det här löser sig...
-
Jag tyckte också att det kändes väääldigt avlägset att skola in lillplutt på förskola till hösten. Men när man hämtar Gabriel får man numera hålla ordning på TVÅ barn som sätter iväg åt olika håll på förskolan, så han är nog redo . Dessutom kröp han fram till Gabriels fröknar på gårdsfesten förra måndagen och försökte sätta sig i deras knä .södermalm skrev 2010-05-31 14:37:29 följande:Vi börjar vår Lukas inskolning den 17 augusti - känns väääldigt främmande.
Kolla in på BF-listan för den delen... -
Jag tycker ju också att det är galet, men skönt att man inte är ensam om det . Nej, vi har inte pratat med enhetschefen. Vi tänkte ta den "mjuka vägen" först och se om förskolan kan låta oss skola in honom fr om den 17:e i alla fall.Piggley Wink skrev 2010-05-31 14:51:03 följande:Milla: Det verkar ju helt galet! Om du önskat 1 augusti, fått besked om 16 august och sedan får 30 augusti????? Jag antar att du pratat allvar med enhetschefen redan? Hur ska föräldrar kunna betala dagisavgiften om de inte får jobba? Det finns ju inte så många som helt plötsligt kan ta ett par veckors extra ledigt närsomhelst?Du ska undvika bassängbad om slemproppen gått - och bubbelbad i slutet av graviditeten har jag för mig.Piggley Wink skrev 2010-05-31 15:07:03 följande:Hur är det med bassängbad när man är gravid? Skulle man undvika det vid någon tidpunkt? Hade helt missat Ela, har inte ens sett BF-tråden! GRATTIS
-
Sara: . Trodde deffinitivt att du visste Om Ela´s "situation" eftersom du skrev att du hoppades att de fick en sovande bebis .
-
Tittar in med en ego-uppdatering så här på morgonkvisten. Barnen tittar på "vännernas stad" :
Vi (jag) ringde ju till förskolan angående den försenade inskolningsstarten, och de skulle "titta på det". Nå, i tisdags när maken var och lämnade G så frågade personalen om det passade oss bättre att skola in Lucas fr om den 10 augusti . Så den "mjuka vägen" fungerade alldeles utmärkt . Maken tar de flesta inskolningsdagarna, så tar jag en eller två dagar på slutet (Jag tror att det blir två lediga dagar för mig, men bara en inskolningsdag. Eftersom det är planeringsdag för alla förskolor måndag den 16:e blir nog sista inskolningsdagen den 17:e)
För övrigt upptäckte jag i går kväll att Lucas har små skrapsår på knäna. Han far omkring på alla fyra både ute och inne, och bryr sig tydligen inte ett dugg om att det skrapar lite med knäna mot stenplattorna när han kaver omkring i shorts .
-
Ela: Grattis till första stegen! Lucas har fortfarande inte fattat vad det ska vara för bra med att stå och gå utan stöd. Det funkar ju tumärkt att krypa .
Sara: Hoppas att nattsuddarna snart kommer till ro om kvällarna.
Skulle vilja fråga er om råd angående just det: Gabriel (och de senaste dagarna även Lucas) har jättesvårt att somna om kvällarna. Vi går och lägger barnen klockan sju, men oftast är han vaken till 20.15-20.30 innan han somnar. Det är inte det att han inte är trött - han bara inte kommer till ro tillräckligt för att kunna somna. Han ligger helt still och klipper med ögonen i flera minuter, sedan spritter han till och berättar något eller frågar något - båda oftast utan vare sig rim eller reson. Vad gör man för att han ska somna? Att hålla honom vaken hela dagen fungerar bara marginellt. Det har vi försökt de senaste tre dygnen, och idag somnade han 20.00 istället för 20.15... -
Ja, och ja . Jag är lactosintollerant - och tvilling. Enäggstvilling med 90% säkerhet (mina föräldrar valde att inte göra testet där man förde över hud mellan oss för att se om den växte fast. Konstigt va . ) Min tvillingsyster är varken lactosintollerant eller glutenintollerant som jag är. Men hon har å andra sidan Meniers (yrselsjukdom som är ärftlig) och reumatism som jag hittills sluppit. Men visst är det konstigt att vissa ärftliga sjukdomar "drabbar" den ena tvillingen och inte den andra...Fialialej skrev 2010-06-07 21:17:53 följande:Milla (igen): Om jag inte minns fel så är du tvilling och laktosintolerant? Konstig fråga va?
Anledningen till att jag frågar är att min mans tvillingbror (enäggs-) just fått besked att han är laktosintolerant. Han har dock svårt att tro på det eftersom han tycker att min man också borde ha det då de har samma DNA. Det var nämligen inte vanligt blodprov som visade detta, som jag förstod det, utan det syntes i hans DNA. Nu vet jag inte om jag minns rätt om dig och heller inte om du är enäggstvilling -men har din tvilling samma diagnos? Vet du om man kan ha olika? Svara om du vill bara! -
Sara: Lugn och fin, inte hetsa upp sig för att pojkarna inte går . Gabriel gick själv många steg en vecka innan ettårsdagen (hade gått enstaka steg i nästan en månad innan dess), medan Lucas - som "fyllde" 14 månader i förrgår - inte ens står utan stöd ännu. Men han är så glad och nöjd med att gå med stöd och krypa, så jag är inte direkt orolig.
Så O och G har eeevigheter på sig att lära sig gå .
Här var det pukor och trumpeter igår: Lucas bajsade på pottan - två gånger!! Eller, en och en halv iaf. Första gången var efter förmiddagssovningen, när jag satte honom på pottan för att han skulle kissa. efter ett litet tag började han "pusta och frusta" - och voila! Andra gången var när han redan hade gjort en liten "klutt" i blöjan och jag skulle byta. Han låg på skötbordet och började "huffa och puffa", så jag satte ner honom på pottan lite snabbt .
Antagligen var det rena turen att det blev just på pottan, men jag hoppas att man kan göra det till en vana. Han kissar t ex numera oftast när man sätter honom på pottan - vilket jag gör efter varje sovning och vid varje blöjbyte - så förhoppningsvis kommer han koppla bajsningen till pottan om ett par dagar om vi (jag) tränar ordentligt. -
Nej, man kan inte tvinga dem när de inte vill. Gabriel var också sådan att han sprang ifrån pottan hela tiden, men Lucas gillar att sitta och bli sjungen för eller när man läser en bok för honom när han sitter.IdaVi skrev 2010-06-11 08:12:11 följande:Milla: Grattis till pluttar på pottan Hur 17 ska man potträna en tjej som inte kan sitta mer än 2 sekunder? Hinner ju varken komma kiss eller bajs på den korta stunden. Samtidigt kan man ju inte tvinga dom att sitta om dom inte vill. Eller??