Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Chiqita jag skulle nog köra med bidrottninggele och inte tänka så himla mycket på den lilla temphöjningen (kan ju vara förkylning i kroppen, reaktion på att mensen äntligen är igång igen etc). Eftersom du blöder kraftigt så är du nog knappast gravid just nu.

• Resande

Hur länge måste man ge ersättning till barn? Jag har ju slutat amma och blev idag idiotförklarad av en läkare för att jag inte ger ersättning... Jag har inte lyckats få i det i något av mina barn så har inte tänkt på det. Han äter ju bra och dricker vatten så jag fattade inte man behövde fortsätta amma eller börja ge ersättning.

• Resande

Snow han är nästan 11 mån och jag slutade när han börjat äta och dricka så han inte längre brydde sig om amning...

Stramalj tack jag kände mig väldigt påhoppad och idiotförklarad. Jag slutade ju amma för att han var så ointresserad så då känns det ju knäppt att fylla honom med ersättning. Hon sa jag måste ge honom 500-600 ml per dygn men det är ju skitmycket! Då blir han ju proppmätt av det (köpte en tetra och testade men fick i honom några klunkar). Hon kanske glömde hur gammal han är? S väger ju en bit över 12 kg så det verkar ju inte direkt gå någon nöd på honom förmodar jag...

• Resande

Billa Då behöver man inte ge ersättning till femåringar i alla fall.

S har haft feber sen i torsdags och läkaren frågade om jag gett honom mjölk och på den vägen är det. Normalt hade jag nog bara tyckt hon var dum men jag var lite känslig efter två nätter med knappt någon sömn mm.

Nu mår jag mycket bättre, tack alla!

Mosing hoppas du inte får för mycket sammandragningar och att de sista veckorna går fort nu.

• Resande

Poison går det att dra av tyget så gör det och släng i maskinen och ta sedan kudden och tvätta av den så gott det går och låt det torka i solen (om den är framme imorgon). Hoppas ni får bort lukten. Jag har hört att det är rätt vanligt att barnen går tillbaka till gammalt beteende (plötsligt kan man inte saker man kunnat längre tid) när de får syskon (eller annat stort händer). Jag skulle inte göra någon stor grej av det utan bara påminna lite oftare om att gå på toan och ta av nattblöjan så fort man går upp. Vi har haft filtar på tygsoffan nu en period när barnen spiller både det ena och det andra, ett tips bara så hinner man oftast rädda tyget.

Nu när jag skriver om det så kommer jag ihåg att vår son också började kissa på sig massor här i våras. Jag höll på att bli tokig på att han kissade ner sig flera gånger om dagen och lyckades även bajsa ner sig någon gång. Men för hans del handlade det om att han inte gick på toa när han kände sig nödig utan skulle titta färdigt på tv/spela klart och det slutade med olycka varje gång. Det var några veckor som han höll på så här men sen blev det bättre igen.

Chiqita låter fantastiskt med Malta.

Kasperina om inte vid fem så kanske vid 6 när hon går på förskola?

Aigee låter inget kul att ligga inne. Hoppas du fått rätt dos nu och att du inte behöver åka in förrän det är dags att träffa bebis (inte för tidigt heller).

Tack alla för era tankar om ersättning. Så skönt att höra att jag inte gjort något helt galet. S åt ju bara gröt och fruktpuré tills han var 9 månader då han helt plötsligt äter nästan allt. Banan är fortfarande ingen favorit vilket är lite synd för det är så smidigt att ha med sig.

• Resande

Aigee när jag var gravid nu sist så var jag också tvungen att få mer fart på bebis vid CTG-kurva. De ville se större variation på kurvan för att vara hundra på att bebis var helt ok.

• Resande

Poison för att du ska kunna träna i grupp fortare så skulle jag, om jag var du, ladda ner mammage-appen. Då tränar du upp bålen och bäckenet så du kan köra dina andra klasser sen. Jag gillar inte heller träning hemma så började försiktigt med det plus Olgas bok om träning för nyblivna mammor men körde på gymmet. Lite pinsamt ibland när man bara satt där (knipövningar).

• Resande

Badkläder och tofflor till dig (inte underdel då kanske) och partnern om ni väljer att föda i pool eller partnern hjälper dig i duschen.

• Resande

Poison jag kände mig orolig på ett annat sätt för tvåan och trean. Tvåan blev vi ju inlagda med när han var tio dagar (han fick hjärnhinneinflammation som tack och lov bara var virus) och det minnet gjorde mig nog mer orolig med tredje barnet. Eftersom trean har två äldre syskon så sov han i babyskyddet nästan konstant de första månaderna, på nätterna alltså. Det enda sättet han fick luft då han var konstant snorig.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8