Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Agnes har en röd låda med lock från Ikea och Julia har en turkos med silverlock som är köpt någon annanstans.

Vi lägger inte bara teckningar där utan där ligger dagstidningen från dagen de föddes, deras första skor, lista över vad de fick från vem när de döptes osv.

• Gladhannapanna

Cilla: hos oss gjorde några russin stor skillnad när man väckte Agnes på dagen, att sitta och gosa och knapra på några russin en stund så var allt ok sedan.

• Gladhannapanna

Aigee: vi valde bort kub och fp. Hade inte avbrutit graviditeten om vi fått negativa besked så då såg vi ingen poäng.

Mitt råd är att prata igenom vad ni kommer att göra när ni får svaren, om ni skulle ha oturen och få ett oönskat besked.

• Gladhannapanna

Asap: USch så jobbigt! Hoppas att det var en engångsgrej, hon verkar ju vettig så hon kanske insåg själv att det var en dålig idé?

Håller helt med Vi5 om hur respektfulla vi faktiskt är i våra trådar!

Hoppas att ni hittar en linje som passar er när det gäller fosterdiagnostiken Aigee!

• Gladhannapanna
    Vi 5 skrev 2014-01-17 16:33:40 följande:

Vill ni ha mer att skratta åt så har vi haft en rejäl dust här idag fast med en 5-åring. E, den tvångsmässiga, i hop i lekparken på väg hem fr BVC. Vi hade inte planerat lekpark så jag hade bara jeans och låga skor, och utbrottet kom för att jag inte ville pulsa i snön för att ge honom fart på gungan. Han skrek och grät för han "måste gunga" sist, innan vi kunde gå därifrån (han gör ju allt i samma ordning varje gång). Jag frös oCh lillA skulle snart bli hungrig, så jag bar till slut 17 kg E, sparkande och helt förtvivlad, nästan hela vägen hem, puttande barnvagnen med magen. Kan tillägga att jag var dunderförkyld och hade nackspärr innan. Jag är fortfarande helt matt.

Jag hade ju kunnat gå in och ge honom fart men det känns som att man ibland vill utmana tvångsmässigheten plus att jag vill att han ska respektera när jag (de få gånger det händer) tycker att något är viktigt för min skull (jag ville inte bli blöt och ännu kallare). Jag tillmötesgår nog tvångsmässigheten lite väl ofta nuförtiden eftersom jag inte orkar krångel när jag är själv så mycket med båda barnen. Han har många "vanor" som är väldigt viktiga för honom, tex alltid rund smörgås med kaviar till frukost, alltid ta ytterkläder i viss ordning osv. Känner ni igen det?

Julia har också sådana tendenser men vi har varit ganska kallsinniga till att följa henne för mycket. När vi märkt att det blivit mer viktigt att man gör likadant än själva innehållet, så har vi försökt bryta med varierande resultat. Ett exempel är nattningen, hon vill ha med sig fler och fler "kompisar" i sängen, dockor, nallar osv. Då begränsar vi genom att säga att de som sover med henne får inte vara med och leka resten av dagen. Då reglerar hon själv.

Men jag förstår att du undviker konflikter i onödan!
  • Gladhannapanna

Och vår Julia struntade i mutor. Ville hon inte göra en viss sak så kunde A få hur mkt glass, godis, popcorn utan att hon brydde sig. Nu funkar mutor ibland.

• Gladhannapanna
    Stramalj skrev 2014-01-18 22:45:51 följande:

Någon som vet någon bra bilbarnstol (bakåtvänd) som är lång i ryggen? VI hade maxi cosi mobi till S som vi var nöjda med, men han växte ju ur den när han var tre år, och lillebror ligger utanför den tredje kurvan på längden och är alltså ännu större än S så här långt, så om det finns någon modell som är lite större vore det toppen. Någon som råkar ha koll på det? B har vuxit ur babyskyddet ? 

Vi har en britax multitech som funkar både bakåtvänd och som framåtvänd bältesstol. De. Borde han inte växa ur i första taget!
  • Gladhannapanna
    nr2 skrev 2014-01-20 07:38:11 följande:

Plussade idag! Efter 3 1/2 års kämpande.
    Vet inte om jag vågar mig hit än då det förra gången inte slutade så bra men jag hoppas jag snart kan joina er.
    Det är väl ok?

Stort grattis! Håller tummarna för att du snart känner att du passar in i den här tråden fullt ut!
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8