Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Tack Pyttis o juni!

Än så länge så har inte G reagerat så mkt på att O går själv. G är dels nöjd med att krypa omkring i racerfart och dels nöjd med att knalla omkring med lära-gå-vagnen än så länge. Han är mkt mer instabil än O och behöver den som stöd. Kan inte stå själv än heller. Och när han går så går han stelt, böjer inte på knäna och svajar framåt o bakåt m överkroppen. Men jag misstänker att han kommer bli inspirerad/frustrerad av att se brorsan knalla omkring på fötterna och börja öva mer intensivt han med.
    Det var omvänt när det gällde att lära sig krypa. Då var O en fena på att åla jättesnabbt och G lite långsammare. När sedan G började krypa först så tog det inte så många veckor innan O också tog sig upp på knäna.

• Billabong

Ett varmt och hjärtligt grattis här i syskontråden också, Minimalla! Lillebror är fullkomligt ljuvlig och jag hoppas att ni har det jättemysigt nu när ni lär känna er nye lille familjemedlem.
    Tårarna föll när jag läste på FB och såg bilderna på underverket.
    Hoppas att du och maken mår bra, både nu och framöver när anspänningen ni levt med under en sådan lång tid nu försvinner.
    Varm kram!

juni: Bra att du orkade ta striden. Det är så lätt att man inte mäktar med när man är mitt i en incident, men jag tror absolut att detta blir en lärdom för H. Hoppas på det!

Lena: Högst befogat "gnäll" med åderbråcken. Låter fullkomligt vidrigt smärtsamt! Stackare! Hoppas stödisar kan hjälpa dig!

Ang. foglossningsbälte så hade jag också ett sådant som juni länkade till från Gula Rehab. Fungerade riktigt bra. Hade det inte varit för att jag precis läste på hemsidan att de även kan användas mot ishias så kunde jag skickat över mitt. Men nu hade du väl redan skaffat ett annat? Här får man den "gratis" (egenavgift 100 kr) via sjukgymnasten som man ringer till själv. Verkar vara väldigt olika rutiner runt om i landet...

• Billabong

Väkommen hit Pregga!
    Ett tips är att du kikar (och skriver in dig) i BF-tråden som finns länkad i TS. Där ser du alla (de flesta?) tråddeltagarna och de barn de har samt väntar.
    Alla här har yngre barn än dig, då denna trådens ursprungstråd är "30+ som arbetar på första barnet". Vi har alla hittat in i den eller någon av fortsättningstrådarna under årens gång sedan den första tråden startades på våren 2005. Därmed är vi alla mammor som fått vårt/våra första barn efter 30.

Själv har jag tre barn, en dotter på snart 3 och två söner som nyss fyllt 1. Jag bor i Skåne och är 35 år.

MillaC: Och vi har sålt vår enkelvagn idag! Det känns bra. Vi fick BRA betalt för den och är mkt nöjda med affären - liksom köparen är. Ingen som är känd här i tråden, dock! Så nu får den snart ut och rulla runt igen (fast i en annan del av Sverige då det var en semesterfirare som hittat annonsen) efter att mestadels ha stått stilla i ett år...
    Grattis till försäljningen! Och ett grattis till Fia för ett bra köp också då, så klart!

Minimalla: Förstår att det skär i hjärtat när S säger så. Precis som du själv är fullt medveten om så tar det lite tid att vänja sig vid att ha fått en syskon och inte längre ha fulla uppmärksamheten från er båda två större delen av tiden ni är tillsammans. Ni har gett henne ngt som kommer göra även hennes liv rikare, men det är så klart en svår omställning för en liten underbar nybliven storasyster på 4,5. Det kommer säkert gå bra och ni är ju så uppmärksamma på henne och hennes signaler att jag är övertygad om att det ändå blir en så skonsam förändring som möjligt för henne.
    Vår storasyster ville ju tyvärr aldrig hålla i ngn liten bebis så vi har inte sådana ljuvligt söta bilder på dem tillsammans när de är riktigt små. Nu däremot håller hon gärna fast dem - under högljudda protester från den som blir fasthållen!
    Och visst är det skönt att man har den där grundtryggheten som förälder nu. Man är avsevärt mkt coolare och stressar inte alls upp sig på samma sätt. Och den förmågan är guld när man tvingas hålla fokus på mer än ett barns behov åt gången.

Ego: G är nu på gång med att kunna stå själv. Och han är betydligt mindre svajig när vi är ute och "går" med honom och håller honom i båda händerna. Så vem vet, han kanske hinner lära sig gå själv innan jag börjar jobba?

• Billabong

Mini: Lilla gumman då. Så synd att hon blir så ledsen när han börjar gråta om han ligger hos henne... För det händer ju så himla ofta att de små liven gråter.
    Vi kände också att J kom i kläm så vi varvade att ngn av oss gav henne MASSOR av uppmärksamhet när de små sov, sedan fick hon tyvärr titta väldigt mkt på film när det var matningar och blöjbyten och vi försökte även se till att personer hon kände väldigt väl (mormor, gudmor, nära vänner) kom och tog med henne på utflykter varannan dag - så att hon fick lite saker som var för just henne och inte behöva känna sig undanskuffad. Men det är en svår balansgång.
    junis förslag låter mkt bra tycker jag! Vet inte om ni känner att det behövs?

juni: Låter som att du beskrev min J! Hon hade också bara hunnit ta korta pauser från en studsmatta!
    Nu har vi fått ärva en studsmatta av mina kusiner men de bor ganska långt bort så den anländer inte förrän det troligen blir höst. Får smyga in dne i garaget så hon inte behöver bli besviken över att inte få hoppa i den förrän till våren.
    Synnerligen praktiskt med en morfar som är elektriker. Vi har inga vänner eller familjemedlemmar vi har "nytta av" som relativt nyblivna husägare, bara massa pedagoger/beteendevetare och ekonomer. Jo, mamma är en rysligt effektiv maskrosplockare o kunnig på trädgårdsgrejer (ffa mina rosbuskar). O hennes sambo är pensionerad snickare, dessvärre med hjärtproblem så vi vill bara nyttja honom för rådgivning så han inte åker på en infarkt... Men var är alla elektriker, målare, vvs:are osv?

Pregga: Ja, det är ett underbart gäng här! Eller ja, på sätt o vis är det ju flera gäng då tråden levt så länge. Förstår att det delvis känns som om att allt är på nytt när det gått så många år sedan du väntade din dotter. Det finns även en tråd för de som väntar första barnet - om du vill kika in där lite också.
    Jepp, jag är en av 30+trådarnas tvillingmammor. (Apropå det så tycker jag det är väääääääldigt märkligt att det inte blivit ngn mer som väntar/fått tvillingar sedan förra sommaren.)

• Billabong

Jo, det är klart att mkt förändrats hos dig persnligen på dessa år. Ohc även är säkert mkt annorlunda i hur MVC fungerar samt alla råd och info till gravida.
    Det är fyra tvillingmammor här i trådarna som jag känner till. Kan ha missat ngn som väntar tvillingar som första barn om det blivit så senaste tiden.

• Billabong

Ja, förstår att det blir som en bekant upplevelse, men helt annorlunda.

Det är inte i närheten så tufft att ha tvillingar som de som INTE har tvillingar föreställer sig. Det är INTE dubbelt så jobbigt. Dessutom kan de roa varandra ganska bra redan från 4-5 månaders ålder när man ställer två babysitters emot varandra, eller lägger dem på en lekfilt.
    Därmed inte sagt att det aldrig är jobbigt eller kör ihop sig. För det gör det. Eller rättare sagt gjorde när de var spädisar, nu är det inte så ofta längre. Nu kan de vänta bättre än de kunde som 2-månaders och arbetar sig upp till hysteri när de är hungriga och behöver vänta i en minut på maten.
    Men visst, läggningar kan vara köriga när man har de tre små själv en kväll... Nu har O och G inte haft kolik eller några andra saker som är extra påfrestande för bebisarna och/eller föräldrarna, hade de haft det hade jag sannolikt svarat annorlunda. Eller om vi hade fått tvillingar som första barn och inte varit trygga i föräldrarollen sedan tidigare...
    Ska också nämna att mina barns pappa är star quality när det gäller föräldraskap. Som tvillingförälder är man oftast lediga båda en längre tid i början dessutom. Det underlättar.

• Billabong

Milla: Grattis på bröllopsdagen!

juni: Skoj med liggdel till bebisens vagn! Vilken färg får h*n på den?

Pregga: Skriv gärna in dig i BF-listan. Länk finns i TS. Verkar som att BF/förlossningen ligger nära i tiden?

• Billabong

Pregga: Vad konstigt att det inte gick att kopiera i den tråden...? men skriv in dina uppgifter enligt samma princip som de andra står så kan jag eller ngn annan kopiera in dig rätt i listan.

FB: Har tyvärr inga tips att dela med mig av, då jag inte kommit upp i så stor byst (D som mest ett par veckor...) och klarat mig bra med Lindex amnings-BHar (mkt sköna, men troligen inte tillräckligt m stöd för dig!).

juni: Antracit kanske?

• Billabong

Pregga: Nej, inte bara ditt BF utan även syskonets namn och födelsedata (eller kön om du inte vill avslöja syskonets namn). Du ser hur det ser ut i BF-listan.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8