Inlägg från: Mamma till Simon |Visa alla inlägg
  • Mamma till Simon

Traderatråden nr 16

Tessou skrev 2011-03-16 20:49:11 följande:
    Har en fråga....
    Det är en köpare som vann ett par byxor av mig 20 Februari, som ej svarar på mail.
    Hon svarade i början - efter ca 1 vecka skrev hon att mitt kontonummer inte funkade. Hon fick då ett annat och sedan dess har jag inte fått några pengar eller svar på mail.

Jag har nu spärrat henne (och nu till frågan...! ) men kan hon fortfarande lämna omdöme på mig? Vill inte riskera att få negativt tillbaka - om jag lämnar det till henne...
    ja hon har ju 60 dagar på sig att lämna omdöme oavsett om hon är spärrad eller inte
  • Mamma till Simon
    Lilla Ego 07 skrev 2011-03-24 13:48:34 följande:
    Idag orkar jag inget mera Flört Har laddat upp med mössor också men nu får det vara slut för idag känner jag. Fanken det är ju riktigt jobbigt ju att ladda upp Glad
    Blev inspirerad av dej så nu tog jag mej i kragen och fick ut lite på T jag med
  • Mamma till Simon
    Annanym skrev 2011-03-27 16:57:44 följande:
    Hur jobbar ni med spärrade budgivare? Såg att någon, låt oss kalla aliaset för "veligpetter" som just nu ligger med status/omdömespoäng veligpetter(-1) och när man läser ser man att det bara finns ett (1) omdöme som lyder ungefär såhär (jag har justerat texten lite så att ingen ska känna igen exakt, men andemeningen är precis densamma):
    Säljarens omdöme:  "varning för oseriös köpare som ej betalar, dålig kommunikation"
    Köparens svarskommentar: "Säljaren X kallade mej för en lurifax när jag ångrade mitt köp".

Jag har lagt upp personens alias på min spärrad-lista, men personen har ju redan ett bud (9 kronor). Kan personen fortsätta att bjuda på auktionen om någon annan bjuder över? Kände plötsligt att jag inte ville sälja till den här personen, att det finns risk för krångel.
    har du spärrat han kan han inte lägga nått nytt bud men han kan ju ha lagt ett högre maxbud redan från start iofs då måste nån ju buda över det för att han inte ska vinna men han kan som sagt inte lägga nått nytt bud
  • Mamma till Simon
    snoozen skrev 2011-03-28 15:08:34 följande:
    Hur fungerar det om jag skulle råka frankera brev fel (läs för lite). Eftersom jag alltid skriver avsändare, kommer det "räkning" från posten då? Min våg har nämligen slutat fungera och jag är kass på att avgöra vikt..
    så länge som du skriver avsändare så kommer räkningen till dej ifall du har otur och åker fast vill säga
  • Mamma till Simon
    star67 skrev 2011-03-29 17:36:20 följande:

nu jag måste fråga er hur hade ni gjort i mitt fall. jag sålde en blus helt ny med lappar. men nu ringde köpare och sa att den var trasigt o hon vill gärna ha ett nytt istället hon vet att jag har en annan jag hade den ute och nu jag stopade auktionen. men hon vill att jag skickar denna till henne o sen får skicka den trasigt till mig!

jag sa till henne att hon får skicka tillbacka den o sen jag får sen om jag ska skicka en annan eller hon får pengerna tillbaka. men hon vill att jag lover henne att skicka ett nytt till henne, jag sa att hon får skicka min först .

hur hade ni gjort. auktionen handlar om 100 kr.

hon ska skicka tillbaka först innan du skickar ny eller ger pengarna tillbaka
  • Mamma till Simon
    Annanym skrev 2011-03-30 05:28:15 följande:
    Eh, det ser precis ut som den typ av hål/spricka som kan uppstå i t ex en blus om man som tjockis kränger på sig en liten blus som är mycket mindre än vad man har i storlek. Då kan de spricka i sömmarna just så! Kan det vara detta som har utspelat sig hemma hos köparen???
    instämmer så ser det verkligen ut, antagligen det som har hänt med
  • Mamma till Simon
    Jessika82 skrev 2011-04-02 10:32:34 följande:
    Har ett par gravid byxor i från h&m i stl xl vilken storlek skulle ni säga att det är 42/44 eller 46/48?
    46/48
  • Mamma till Simon
    Favvo skrev 2011-04-03 12:21:34 följande:
    Vann en klänningen som var enligt säljaren "som ny"
    Hem kommer en tvättblek klänningen med en liten liten fläck, dock är klänningen fortfarande väldigt fin.
    Påpekade detta för säljaren och säljaren erbjöd sig att "ta tillbaka" klänningen, super säljare med andra ord. Men jag valde att behålla den då jag letat som en tok efter just denna klänning

Men nu till min fråga, hade ni skrivit ngt om det i omdömet eller vad hade ni skrivit?
    jag hade inte nämnt det i omdömet då alla kan missa och säljaren faktiskt erbjöd sig och ta tillbaka den.
  • Mamma till Simon
    bara lilla jag skrev 2011-04-05 20:00:41 följande:
    . Men om jag skickar den då har ju jag förorat pengar på den affären.. så ska det ju inte heller gå till för då kan man ju köpa hur mkt som helst för för lite pengar och sen bara hänvisa till köplagen.. visst det är inte mkt pengar men det är ändå en principsak, man ska ju betala det man ska betala tycker i alla fall jag... Kan man se köparens kontonummer någonstans så man kan betala tillbaka pengarna och avbryta affären?

sätt bara på ett frimärke och strunta i att skriva avsändare kan ju vara ett alternativ kanske, så får hon det hon btalat för
  • Mamma till Simon
    Pixxi skrev 2011-04-10 17:08:55 följande:
    Vad synd. Men var drar man gränsen? Badshorts?? Jag vågar inte lägga ut något sånt alls.Drömmer
    badshorts är inte heller tillåtet
  • Mamma till Simon
    star67 skrev 2011-04-12 23:47:05 följande:
    om jag lägger upp den på tradera igen o be henne skicka den till den neya köpare. tror du det går att göra så.??
    jag hade inte gjort det, tänk om hon inte skickar den utan bara säger att hon gjort det sedan
  • Mamma till Simon
    Kusin Knase skrev 2011-04-13 22:01:33 följande:
    Suck, vann regnställ där man skulle få med ett par extra överdragsbyxor som bonus. Regnkläderna kom efter lite strul (där säljaren uppgav fel bankkontonr), men inte röken av extrabyxor. Jag har skrivit och frågat/påmint fyra gånger, utspritt på nästan en månad, sagt att jag tyvärr måste lämna negativt omdöme om hon inte ens svarar.

Jag är rädd att åka på negativt som hämnd; då jag aldrig fått negativt omdöme förr ser det ju extra illa ut.

Hur lång tid kan man vänta innan man sätter sitt omdöme, dvs hur lång tid efter avslutad auktion kan man lämna omdöme??
    chansen att lämna omdöme försvinner exakt 60 dagar efter auktionsavslut och på samma tid med.
  • Mamma till Simon
    AnnaFreja skrev 2011-04-17 08:51:22 följande:
    Jag får nästan magsår av Tradera nu. Har en massa auktioner ute nu. Tog 1 kronas utrop på alla barnkläder och nu när det är tre dagar kvar är det många som bara har en krona i bud. Herregud. Det är ju nästan bara fina märkeskläder. Förstår inte varför det står så stilla. Från början regnade det in lite bud, men på hela gårdagen fick jag bara ett bud. Så jäkla segt :(.
    javisst är det hemskt, jag har en molo lurv som ligger på 21kr och går ut om 2dagarTyst
  • Mamma till Simon
    gavagai skrev 2011-04-17 11:45:01 följande:
    Min erfarenhet är att sådant brukar lösa sig mot slutet (men naturligtvis inte alltid). Inte helt sällan har jag haft saker som ligger på kanske 10-20 kronor fram till en halvtimme före auktionsslut. Sedan kan de i alla fall dra iväg till hundralappar. Jag brukar nästan se det som positivt om någonting ligger lågt länge, för då är det många som lägger upp det på minneslistan för att de tänker att de kan göra ett fynd i slutminuterna.
    ja jag håller tummarna för att det blir så
  • Mamma till Simon
    annie dark skrev 2011-04-18 14:39:50 följande:
    Vann en auktion och betalade för en vecka sedan, såg nu att traderakontot är avaktiverat, hoppas hoppas plagget kommer!!!
    kanske bara har glömt att betala räkningen
  • Mamma till Simon
    Kusin Knase skrev 2011-05-06 19:44:58 följande:
    Vet inte om jag har skrivit och frågat detta förut, men jag har blivit lurad på en grej som skulle följa med -- jag vann kläder och skulle fått ett extraplagg på köpet. Det följde sen inte med, och säljaren svarar int epå mejl, jag har skrivit flera gånger. Nu kontaktade jag Traderas support som skrev att de skulle skriva ett mejl till henne och be henne höra av sig till mig, och samtidigt skrev jag till säljaren att jag nu kontaktat Tradera.

Vad kan Tradera göra mer? Varna/stänga av säljaren? Vad kan jag göra mer??

Jättetacksam för svar!!!

Får man länka till auktionen och passa på att varna för säljaren eller?
    Tradera stänger inte av säljaren pga nått sådant för du kan ju inte bevisa något, som jag ser det är det enda du kan göra är att lämna negativt omdöme om hon inte hör av sig/skickar grejen
Svar på tråden Traderatråden nr 16