Inlägg från: Smultronhjärta |Visa alla inlägg
  • Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

7småtroll skrev 2010-09-24 19:05:12 följande:
    Ska man sända in personbevis? Har inte jag gjort. Har iof varit aktiv sedan april 2005.
    Jap- jag har fått två brev skickade till mig med trisslott i samt en förfrågan om att sända in personbevis eftersom det saknas personbevis på kontots användare. Jag har varit medlem sen 2004..
    De kanske har ditt personnr redan?
    ♥♥♥Max&Lova♥♥♥ www.tradera.com/auktioner/Christ0ffer
  • Smultronhjärta
    Olivers Mamma skrev 2010-09-25 20:12:01 följande:
    nej det tror jag inte man behöver passa sig för. för hur mycket vinst rör det sig om egentligen?
    t.ex en molo bodysuit betalar man mellan 180-200kr för beroende på den danska kursen.
    Säg att den säljs för 229kr på tradera 19kr går i avgifter, sen säg 3 kr för en mailingbag.
    Tjoff så har man typ precis fått tillbaka sina pengar ev +- ngn krona.
    Såvida det inte är som regelbunden verksamhet så får man lov att tjäna en slant extra.
    Men skulle det vara så att man tjänar en sjuhelvetes massa pengar över de 50 000kr man får lov att tjäna så tror jag helt ärligt att många hade varit beredda att skatta de 30% det rör sig om.
    Vita pengar = bra pengar. Ligger till grund om man ska få huslån osv.
    Om man ska se till goda affärer och investeringar så ses det inte som särskillt lönsamt att köpa ngt för att göra 10-15% i vinst och att man då utav vinsten ska betala en avgift till tradera.
    har man hyffsad koll så kan man lätt (men dock tidskrävande) räkna ut sin vinst/förlust.

Sen är det märkliga att det gäller ju bara nytt man måste skatta på.
    Om jag köper en suit på salg i ett ovanligt print, sen använder jag den på mitt barn och får 350kr för den. Då har jag gjort en rejäl vinst, MEN inte enligt skatteverket, för på begagnade grejer förväntas jag göra förlust.
    ...och jag håller med dig! Dessutom fundilerar jag på exakt hur många det är som faktiskt orkar åka på salg i syfte för att handla och sälja på TraderaObestämd Jag gör det inte..Jag åker på salg,köper det jag gillar i storlek passande mina barn..Sen använder vi det vi gör,blir det något oanvänt så åker det ut på T tillsammans med begagnat.  Och ja, mina barns garderober är väl ganska stora till storleken Drömmer Men barnkläder är nog bland det roligaste jag vet
  • Smultronhjärta
    Yosa skrev 2010-09-26 19:23:11 följande:
    Skit...vann en jättefin FIX jacka med löstagbar innefleece, mössa och vantar för bara 120kr och enligt mig ett mycket bra pris. Säljaren bor i samma stad (liten stad) så jag bestämde träff att hämta de hemma hos henne. Hon var inte hemma så mannen gav mig grejerna och jag betalatde 120kr. Nu kollade jag igensom allt inför att lägga ett omdöme. Då märkte jag att dragkedjan var trög och delade sig hela tidne

vad gör jag nu??

Hade det varit en "vanlig" affär på tradera hade jag bråkat lite och bett om ersättning...men nu när vi bor i samma lilla stad? Hur hade ni gjort? Så besviken.

Hur hade ni gjort?

Har inte direkt lust att facea henne och åka dit och visa men samtidigt kostar ju en ny dragkedja en del...ännu vet ju inte hon (bara hennes man) vem jag är men bur hade ni gjort?
    Jag läste i Traderatråden att någon hade reklamerat sin Fixjacka just på grund av dragkedjan. Enligt Lindex var det många som hade gjort detsamma.
    Gå till Lindex tycker jag så får du troligen en ny jacka
  • Smultronhjärta
    Smultronhjärta skrev 2010-09-26 19:25:06 följande:
    Jag läste i Traderatråden att någon hade reklamerat sin Fixjacka just på grund av dragkedjan. Enligt Lindex var det många som hade gjort detsamma.
    Gå till Lindex tycker jag så får du troligen en ny jacka
    Ha ha- mycket trött idag Lindextråden menar jag såklartDrömmer
  • Smultronhjärta
    Yosa skrev 2010-09-26 20:02:29 följande:
    Tack snälla för era ord.....ja Lindex är det ju står ju Ljndex FIX i den men vilken Lindexaffär det är vet jag ju inte och inte hur länge sen.

vad säger man då när man kommer till Lindex?
    Att jag vill reklamera dragkedjan? men att jag inte har kvitto ...då jag fick jackan av en vänninna?
    Du vill reklamera pga dragkedjans dåliga hållbarhet. Jag vet inte hur jackan ser ut i skicket i övrigt-ser den lite använd ut så hävda att en dragkedja ska tåla mer än så. Säg att jackan är använd av ett barn,ditt barn- inte att du har fått det/köpt den/ärvt den etc.
  • Smultronhjärta
    Yosa skrev 2010-09-26 20:08:46 följande:
    okey så gör jag. Säger inget om att jag köpt den begagnat. Men jag kna ju inte svara på vilket år/kollektion den kommer från. Hur gör jag om de frågar när jag köpte den?
    Håller med Maggan- säg att du har fått den ny som present och att du vet inte vilket år den är köpt då ju eller varför du inte har något kvittoDrömmer
Svar på tråden Traderatråden nr 16