Olivers Mamma skrev 2010-09-25 20:12:01 följande:
nej det tror jag inte man behöver passa sig för. för hur mycket vinst rör det sig om egentligen?
t.ex en molo bodysuit betalar man mellan 180-200kr för beroende på den danska kursen.
Säg att den säljs för 229kr på tradera 19kr går i avgifter, sen säg 3 kr för en mailingbag.
Tjoff så har man typ precis fått tillbaka sina pengar ev +- ngn krona.
Såvida det inte är som regelbunden verksamhet så får man lov att tjäna en slant extra.
Men skulle det vara så att man tjänar en sjuhelvetes massa pengar över de 50 000kr man får lov att tjäna så tror jag helt ärligt att många hade varit beredda att skatta de 30% det rör sig om.
Vita pengar = bra pengar. Ligger till grund om man ska få huslån osv.
Om man ska se till goda affärer och investeringar så ses det inte som särskillt lönsamt att köpa ngt för att göra 10-15% i vinst och att man då utav vinsten ska betala en avgift till tradera.
har man hyffsad koll så kan man lätt (men dock tidskrävande) räkna ut sin vinst/förlust.
Sen är det märkliga att det gäller ju bara nytt man måste skatta på.
Om jag köper en suit på salg i ett ovanligt print, sen använder jag den på mitt barn och får 350kr för den. Då har jag gjort en rejäl vinst, MEN inte enligt skatteverket, för på begagnade grejer förväntas jag göra förlust.
...och jag håller med dig! Dessutom fundilerar jag på exakt hur många det är som faktiskt orkar åka på salg i syfte för att handla och sälja på Tradera
Jag gör det inte..Jag åker på salg,köper det jag gillar i storlek passande mina barn..Sen använder vi det vi gör,blir det något oanvänt så åker det ut på T tillsammans med begagnat. Och ja, mina barns garderober är väl ganska stora till storleken
Men barnkläder är nog bland det roligaste jag vet