• ominte

Traderatråden nr 16

Förra hösten, under slutet på augusti, september och  ktober  minns jag att det kryllade av autkioner på vinterskor och overaller och de skjöt upp i pris. Köpte dotterns eccoskor för ca 380 kr och jag sålde också dotterns gamla pop-overall i stl 80 för över 400.
    Nåt sånt skulle ju aldrig hända NU på tradera!

Jag tycker man kan fynda riktigt bra med vinterskor och overaller, så jag väntar till slutet på den här månaden med att lägga ut men det känns inte som att det kommer vara lika stor efterfrågan som förra hösten

• ominte
    Xgirl83 skrev 2010-09-01 09:56:48 följande:
    Fungerar det bra att lägga ut annonser nu så att det blir avslut runt 8 september? Eller ska man vänta tills barnbidrag?
    Jag har asvlut den 5, alltså på söndag och jag tycker de går rätt bra men det beror väl på vad man lägger ut.
    Jag kommer dock att lägga ut nästa omgång med avslut runt den 20 sept
  • ominte
    Tettan skrev 2010-09-01 10:25:34 följande:
    Vad trist det är med folk som inte lämnar omdöme...
    Vad tycker ni, är det ofint att skicka ett trevligt mail och fråga om de fått varan och samtidigt be om omdöme?
    Det är ju till nytta både för mig som säljare och för köparen...
    Nä det är väl inte ofint. Själv orkar jag inte maila och påminna fast jag har tänkt i samma banor som du och undrat varför inte folk lämnar omdöme. Antagligen har inte alla tradera som hobby utan bara går in och köper om de hittar något de gillar och sen dröjer tills nästa gång de loggar in igen 
    Vana traderare lämnar alltid omdöme
  • ominte
    Mamma till Simon skrev 2010-09-01 16:13:13 följande:
    Obestämd fick precis en fråga om jag kan vänta med betalning på en av mina auktioner som går ut på söndag tills den 20e eller den 25e, det är en pyamas som är uppe i 31kr. Har man inte ens det på kontot så kanske man inte ska kolla på tradea överhuvudtaget...eller har jag fel!?
    kanske en pyjamas hon verkligen vill ha och tror att den kan gå upp i pris?
  • ominte
    Zvartaliljan skrev 2010-09-02 12:33:41 följande:
    jag skulle aldrig hota med negativt efter så kort tid....lämnar aldrig neg. förränns det gått två veckor minst
    Annars var det bra formulerat, men det har ju bara gått ca.6 bankdagar.

Jag personligen tycker 3 dagar är för kort tid...sätter alltid 5 dagar på mina, påminner efter en vecka och skickar sista påminnelsen efter två veckor. Men det är jag det...alla gör ju som dom vill.
    Håller med där, lägger inte negativt i första tagen och jag har alltid 5 dagars inebtlaningstid. DÄREMOT skulle jag INTE vänta i flera vwckor med att lägga ut saken igen på tradera. Är det tex säsångsbundna kläder vill man ju få dem sålda och då har inte jag nån lust att sitta och vänta på att nån knäppgök ska ta sig orken att svara och betala.. Då skriver jag att jag vill ha betalt xx och hör jag inget så lägger jag ut plagget till försäljning. Hotar ALDRIG med negativt i första hand.
  • ominte

Nån av er här som har konton på olika banker? JAg har mitt personkonto i nordea som köpare får sätta in på men funderar på att skaffa ett annat konto för jag vill helst inte lämna ut mitt personnummer till främlingar.
    Jag är inte särskilt nöjd med nordea så jag funderar på att prova en annan bank. Är det krångligt att öppna konto på annan bank?

• ominte
    HonSomVet skrev 2010-09-02 21:12:58 följande:
    Måste man inte gå till banken och öppna ett konto? Det är väl inte krångligare än så antar jag. Och så får man ju se till att skaffa internetbank. Men öppna annars ett nytt konto i Nordea så länge. Det är inte alls svårt, kan du göra via din internetbank. Då behöver du inte ge ut ditt personkonot-nummer.
    Ska nog öppna ett via internetbanken då så kan jag ändra mitt autovinstmail på en gång..
  • ominte
    Scruffy skrev 2010-09-03 09:20:15 följande:

Hmm, är det ja som är lite sniken?

Jag budade hem en vara den 21.8 (lör)
    Betalade in pengarna så att dem skulle finnas på hans konto den 23.8.
    Personen postar varan den 29.:e och jag får avi från posten den 30.3 (skrymmande)

Jag är nöjd med varan, men missnöjd med leveranstiden.
    Hade velat ha den till den 28:e då vi hade min dotters kalas (en present till henne)

Tänker dra ned på stapeln, men ska jag skriva något att bra vara men lång leveranstid.

Säljaren kräver betalning inom tre dagar och sedan tar det 6 dagar för honom att posta varan.

Säljaren har 4,5 i bedömning på leveranstid.

tycker nog att det är lite sniket eftersom det framgår att han har lång leveranstid, då vet man ju om vaad som gäller när man köper nåt och f¨r snällt vänta.
    JAg blir också supertrött på säljare som kräver betalning inom 3 dagar men sen tar en 6-7 dagar innan de bemödar sig att  skcika varan. Särskilt om de inte skriver om det i sitt PM eller i annonsen.
  • ominte
    TonÃ¥rslisa skrev 2010-09-03 18:41:41 följande:
    Jadå, jag tycker det är fantastiskt roligt hur någon kan bli så upprörd över din fråga  
    Måste lägga till detta, så jag citerar nick ominte:
    "JAg blir också supertrött på säljare som kräver betalning inom 3 dagar men sen tar en 6-7 dagar innan de bemödar sig att  skcika varan. Särskilt om de inte skriver om det i sitt PM eller i annonsen."
    Vad var det för fel p ådet jag sa nu då
  • ominte
    Underbara ungar skrev 2010-09-03 18:34:51 följande:

Jag undrade eftersom jag inte hållt på så länge och de auktioner jag faktiskt vunnit har varit med mailkontakt från säljaren, varan efter 1-2 dagar osv.

Därför undrar man ju när man inte hör något alls... ALLA människor är olika, jag vet....

Frågan är väl fri?? Eller???

Oj, ja det händer mig kanske i 50 % av alla köp jag gör, att jag får varan så snabbt. Att tro att säljaren lurade skulle jag börja misstänka efter att jag mailat och efterfrågat varan och säljaren svarar att h*n postade den för flera dar sen. Och då skulle jag inte ens misstänka säljaren utan snarare att det kommit bort på posten.
Svar på tråden Traderatråden nr 16