Traderatråden nr 16
Jag har avslut ikväll på lite ytterkläder and its looking good:)))
Hoppas du får ett bra avslut
Får magont av denna säljaren:
Dragkedjan trasig, hål som inte nämnts i beskrivningen jag kan inte använda dem
Kommentar: Dragkedjan fungerade utmärkt innan ivägskick, kontrollerar allt noga!
Undrar om jag också har suttit och tagit sönder min egna vara
Fått svar nu, säljare måste alltid uppge en korrekt objektsbeskrivning. Man ska aldrig behöva fråga om skicket. Ikväll ska jag maila säljaren så hoppas nu de löser sig.. De sa även att jag kunde kontakta dem åter igen om hon ej ger någon respons på mina mail. känns mkt bättre
Jag hoppas att de löser sig och lägger hon upp jackan igen utan en ordentlig objektsbeskrivning så kommer jag faktiskt anmäla auktionen. Jag vill inte att de händer någon igen. skrev detta till henne:
Hejsan X
Jackan har kommit. Tyvärr stämde inte jackan med objektsbeskrivningen eller de skyldigheter man har att nämna när man säljer. Jackan var VÄL ANVÄND, de var tre större hål på jackan, sliten på muddar (nästan håll), smutsig i fickor, fläckig på flera ställen och tappat i färgen. Dessa skador kan ej skett under varken leverans eller under den korta tid jag haft den. Då du hade packat jackan väl och jag har endast haft den under 1 dygn. Jag har själv kontaktat Tradera och frågat om detta och man måste beskriva dessa defekter. Det kan även ses i köplagen. Jag vill lösa affären genom att retunera varan och få tillbaka mina pengar. Då objektsbeskrivningen är felaktig står du även för fraktkostnaden av returen. Om du ej är enig om detta så kan jag även be Tradera ta kontakt med dig. Jag har även bifogat bilder på jackan och ser du inte detta som tillräcklig bevis så kan jag fota ytterligare fler bilder. Jag vill bara lösa detta så fort som möjligt.
Ha en fortsatt trevlig kväll
Hoppas jag ej var för otrevlig, vill bara att det ska lösa sig
www.tradera.com/Snygg-Betty-Boop-troja-storle...
har en sån (Ullared) och den vred sig i första tvätten samt blev jättenopprig. Och frakt 36 kr???
Befintligt skick
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset.
Ni får ursäkta mig som skriver så mkt om min affär
Får jag inga pengarn tillbaka kommer jag göra så mkt som möjligt för att få bort henne från Tradera. Kommer även be Tradera att markera vilka skyldighetet man har som säljare. Jag har snokat lite på eniro och hittat en som stämmer överrens med adressen hon nämt. Dock står en annan skriver på adressen men samma efternamn. Kommer även ringa om de är de som krävs...kommer maila henne en sista gång idag sen ber jag tradera upplysa henne om reglerna.