Inlägg från: x karin76 |Visa alla inlägg
  • x karin76

Traderatråden nr 16

AochJsMamma skrev 2010-04-29 07:50:14 följande:
    säger precis samma sak! Om jag har en sak ute med högt utrop (tex en dyr jacka) så kan jag väl t abort annonsen först då det blir bu dpå den alt då den blir såld på B.
    Problemet är om någon ringer och köper den på Blocket, och så hinner någon lägga bud på Tradera precis strax därefter.. Då går auktionen inte att ta bort. För att bud ska kunna vara bindande är säljaren även bunden till att sälja till den som har högsta budet. Så måste det vara för att Tradera ska kunna fungera, annars skulle köpare och sälja kunna "backa ur" affärer gång på gång om de t ex var missnöjda med slutpriset (och hävda att varan är såld på annat håll osv).

Enligt Traderas regler FÅR saker inte ligga ut till försäljning på andra ställen samtidigt. Det enklaste är väl att prova Blocket först och blir den inte såld där så kan man ta Tradera sen, eller vice versa..
    ★ Jack 2007 ★ Cleo 2009 ★ www.tradera.com/auktioner/x_karin
  • x karin76
    x karin76 skrev 2010-04-27 16:24:19 följande:
    Ehum... Har en tokstressad köpare som mailat 3 (tre!) ggr och fråga om jag skickat varan.. (Auktionen gick ut IGÅR!). Visserligen mailat kopia på överföring, men jag har som princip att aldrig posta något förrän överföringen syns på mitt konto, och det gör den inte än....Kollade lite bland hennes gamla omdömen, och minsann.. det fanns ett par röda med kommentaren "fick aldrig betalt trots att varan skickats" med motkommentaren "varan kom aldrig fram"..Tror nog hon får bita ihop och vänta tills överföringen är helt klar innan hon får något i brevlådan..
    Men jag blir snart lite sur... Först försöker köparen stressa mig att skicka varan innan betalningen syns... Icke. Verkar som att en del gått på det tidigare och sen inte fått betalt.

Nu har jag fått en betalning fast typ mindre än en tredjedel av vad slutsumman är på... Hoppas hon på att jag ska skicka den utan att kontrollera summan?? Man undrar ju...
  • x karin76
    PLUPP09 skrev 2010-04-29 12:04:41 följande:
    En liten undran.Om man har en köpare som betalar först efter upprepade påminnelsemail, lägger ni positivt eller negativt omdöme?
    Positivt!
  • x karin76
    Bellevue skrev 2010-04-29 11:52:12 följande:
    Haha, vilken typ!Du får hålla oss uppdaterade
    Heh.. ja jag fick mailsvar idag att "ojdå, har ordnat resten av betalningen - kan du skicka idag?" Troligt... not.

Överföringen lär ju inte synas förrän i morgon tidigast, så innan dess kan jag ju inte skicka.. Och dessutom är frakten med Schenker så what's the rush liksom..
  • x karin76
    Hemlighet skrev 2010-04-29 21:54:06 följande:
    Ni som är vana med olika frakt allternativVilket är snabbast och säkrast att skicka med? DHL eller Schenker??Får man kollinummer med båda och kan följa sitt paket?Hur många dagar brukar det ta?Kostar dom ca lika mycket?Jag har bara fått tradera vinster med post, men nu är det lite dyrare så jag vill vara 100% säker på att varan kommer fram
    Tycker personligen Schenker är bättre än DHL, kan dock inte DHL's priser men det är ju superbekvämt att packa i egna emballage och sen har vi vårt Schenkerombud på lokala Ica-handlaren, samma som postombud.. medan om jag ska hämta ett DHL-paket så får jag köra 1,5 mil enkel väg....
  • x karin76
    nericia77 skrev 2010-04-29 19:38:07 följande:
    näää skicka inte förrän du ser pengarna. vilken typ. va för omdöme kommer du lämna där
    Blir väl antagligen ett blankt positivt eller nåt.. om jag bara får pengarna nån ggn.
  • x karin76

Tipsade just en ny (?) säljare om att hon kanske bör sänka fraktpriset för att få en del auktioner sålda... Svårt nog med utrops-/köpnupris på den nivån, omöjligt skulle jag säga med dessa fraktpriser. Ex: http://www.tradera.com/Sot-body-i-perfekt-stretch-tyg-strl-68-KORT-AUKTION--auktion_302735_111852100 En body i den storleken frankeras med 12 kr så att ta 30 får nog ev budare att hålla sig borta.

• x karin76

För ett par dagar sedan kunde man klicka i "anmäl dig till kampanjen VÅRRENSNING". Men om man nu gjorde det och varorna skulle finnas i den kampanjen.. var hittar man den kampanjen på Tradera nu?? Kan vara kul att se vad folk har "rensat ut" för något..

Som vanligt med Tradera, meningslöst ju med kampanjer om man sen aldrig hittar dem...

• x karin76
    mariahammarberg skrev 2010-04-30 08:54:39 följande:
    vilka kläder klassas som märkes kläder? Molo, Pop vet jag om men finns fler?Hittar inga fynd alls för pojke storl 86 och flicka storl 104. någon av er som säljer och kan tippsa?
    Har inga just nu men det kommer en del pojk 92 märkes om någon vecka.
  • x karin76
    Gummsan82 skrev 2010-04-30 08:57:53 följande:
    Ok, vad bra. Hör dom av sig på utämningsstället när "paketet" kommit eller kan man ringa dit lite efter lunch idag?
    Som avsändare på bussgods får man fylla i antingen telefonnummer eller epostadress för avisering av paketet. Så du kan ju kolla med säljaren vad hon fyllde i?
Svar på tråden Traderatråden nr 16