Inlägg från: Galenpanna |Visa alla inlägg
  • Galenpanna

Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

Pluttens mamma: Jag kan gratulera här också! {#emotions_dlg.flower} Alltid lika roligt när det väl har lyckats för någon gammal kämpare - och särskilt med tanke på hur du fick inleda din tid i den här tråden. På något sätt lyckas man oftast ta sig igenom både det ena och andra här i livet och komma ut på andra sidan. Visserligen oftast med några erfarenheter man kunde varit utan men också med några extra guldkorn på vägen. Och den här gången är det inte bara ett guldkorn utan den allra största guldklimpen du fått! Vad skönt att höra att ni är hemma. Ta hand om er och titta gärna in igen när du har tid och lust! Kram Hjärta

• Galenpanna

Vår dag ser oftast ut enligt följande:
    Frukost: 1 portion gröt (på 1 dl vatten) med fruktpuré. Äter lite av vår frukost, typ små smörgåsbitar.
    Mellanmål: Ersättning samt ev. lite majskrokar eller frukt (blir när vi tar förmiddagsfika så beroende på vad vi äter får han något lämpligt till också)
    Lunch: 3/4 burk av lämplig sort, helst någon köttfärssås och pasta men allt går ner. Fisk går sämst. Frukt till efterrätt, oftast bara några skedar men kan vara upp till en kvarts burk. Sedan sitter han kvar när vi äter och får gurka, tomat, pasta och annat lämpligt av det vi äter.
    Mellanmål: Ersättning
    Middag: Äter tillsammans med oss. Får cirka 1/2 burk mat och äter av det som han får äta av vår mat. Avslutar med lite frukt.
    Kvällsmål: Gröt på 3/4 dl vatten. Fruktpuré till gröten och därtill fruktbitar av det som vi äter.
    När han ska sova: Ersättning

Turbo: Här har det knappt dykt upp några tänder och inte var det tal om feber vid detta tillfälle heller. Har dock en i min föräldragrupp som hade ett barn som fick feber just när han fick tänder. Men jag kommer inte ihåg att det var så hög feber. Finns ju tyvärr många saker som inte syns så tydligt men som kan ge hög feber (t.ex. tredagarsfeber - drabbar ofta barn mellan 6 mån och 2 år, ger hög feber och inte direkt några andra problem). Men förhoppningsvis släpper det efter Alvedonen. Har även hört att man kan prova annan typ av smärtlindring om inte Alvedon hjälper (dvs. använd någon annan verksam substans) eftersom de olika ämnena fungerar olika bra beroende på orsak till febern. Detta står säkert inte på barnsidorna som brukar förespråka paracetamol men har hört av läkare att "självklart gör man så om inte alvedon hjälper". Om inte allmäntillståndet är direkt påverkat och han äter och dricker hade jag inte oroat mig så mycket. Annars hade jag nog kollat upp det.

• Galenpanna

Ammiz: Vad gott att hon somnat i vagnen! Hoppas trenden håller i sig.

Monamona: Vet att det kan vara struligt på natten och att det är lätt att ge mat för att barn ska somna om. Kan säga att killen här inte åt bra på förmiddagen förrän han slutade äta under natten. Innan dess var det ett himla trugande med mat fram till lunch och han åt bara pyttemängder om ens det. Så fort han kunde sova hela nätter förbyttes morgonrutinen helt. Nu är det som en liten fågelunge som snällt äter (knappt utan kladd ens!). Så jag tror/hoppas det ger sig när A sover bättre på natten.

Vi har också gått upp och köpt nappar med större hål. Men välling får vi inte i honom ändå. Han som äter i princip allt annat i matväg totalvägrar när vi hällt i välling. Har provat flaska, olika nappar på den och även pipmugg - men han verkar inte gilla det helt enkelt, så nu struntar vi i det. A kanske inte heller är förtjust i det. Dock har vi någon gång hällt i grötpulver i ersättningen för att få den tjockare och det går ner. Ev. kan du prova det istället. EnaGo banan gillas bäst här.

• Galenpanna

ÖnskanS: Oj, oj, oj - får hon se på TV? Vad säger alla förstå-sig-påare om det... Nej, skojar bara. Åh, vad härligt med applåderna! Man märker verkligen på de små att de är mycket mer medvetna om sin omgivning och olika sammanhang numera. Och grattis på 9-månadersdagen förresten!

• Galenpanna

Pluttens mamma: Först och främst - ha inte dåligt samvete och det finns inte några solklara rätt och fel! Jag tror att alla föräldrar gör så gott de kan men vi har alla olika förutsättningar och får därför göra på lite olika sätt.

Tycker du ska fortsätta ge honom bröstmjölk, helst med något enstaka amningsförsök först och sedan via utpumpad mjölk på flaska. Vore dumt att skippa amningen och gå över på ersättning när det nu verkar ha kommit igång (om du inte själv mår dåligt av det av någon annan anledning). E kommer säkert att kunna hantera mjölkmängden bättre efter ett tag, han är ju inte så stor än. Du kan ju också pumpa ur lite först för att "minska trycket" innan ni försöker amma, men som Monamona säger är risken att du börjar producera ännu mer mjölk om du både pumpar och ammar (men om det inte är någon större mängd gör det nog inte så stor skillnad?). Jag hade nog gett amningen en chans till. Pumpa ur lite först, prova sedan att amma och se om det går lättare. Ge det något försök och fungerar det inte ger du bröstmjölk via flaska tills han är mätt. Försök så någon gång vid amningstillfällena på dagarna i alla fall. På natten hade nog lata jag pumpat och gett bröstmjölk på flaska. Egen sömn ska inte underskattas den första tiden....(och skönt för barnen också om de får lite mer sammanhängande sömn tror jag). Har annars också hört gott om amningshjälpen så du kan säkert vända dig dit. Tycker du ändå inte att det fungerar sedan kan såklart ersättning vara ett alternativ också, men jag tror ni löser det ändå!

Sedan vill jag också säga att behöver det inte alls vara så att bara för att Plutten fått flaska i två dagar nu så kommer han inte att vilja ta bröstet mer. Det finns många (inkl. jag) som delammat våra barn under flera månader utan några tendenser till att de velat gå över mer och mer till flaska.

Hoppas du/ni hittar något bra sätt som passar er! Varma kramar

• Galenpanna

Ammiz: Underbara A!

Hoppas: Men å så tråkigt. Känns som om det är många här som haft sin beskärda del av svårigheter så lite flyt nu hade varit er väl förunnat. Kramar i överflöd!

Önskan: Usch för fler sjukdomar. Hoppas ändå allmäntillståndet är rätt okej. Och roligt men jobbigt med så bestämda åsikter. Märks verkligen att de börjar hävda sin egen vilja nu för tiden...

Megamuppen: Bra att hon börjar plocka själv. Tror du det går att öva upp färdigheter med annat också? Kantareller får gärna någon plocka åt en nu när man inte hinner själv - fast det är klart om den som plockar ändå äter upp alltsammans själv gör det ingen skillnad. Härlig är hon i alla fall!

Hoppas inte jag drog igång något med trådträffsförslag. Har hållt en låg profil i frågan ett tag eftersom en jobbresa flyttats fram och tillbaka runt den helgen ett tag - och nu är det bestämt att den självklart ligger så att det inte passar oss att åka. Blir lite hektiskt att komma hem fredag em, vända hemma för att ta tåget till Stockholm och komma fram sent på kvällen. Vet inte när vi kan åka nu eftersom det ska passa med dem vi vill bo hos också.

Det verkar vara mycket som händer för alla barn här för tillfället! Våra framsteg rör mest krypande i trappor som numera klaras av galant uppför. Blir ännu fler utrymmen att barnsäkra alltså...

• Galenpanna

Hade ju en fråga också... Hur tänker ni med ytterkläder inför hösten? Hittar mängder med trådar om overaller, funktionskläder, regnkläder, stövlar och så vidare. Tänker man att eftersom han inte kan gå än så är han inte så rörlig och behöver därmed extra varmt, eller är det tvärtom - viktigt att han har smidiga kläder just för att underlätta rörligheten och krypandet. Vill inte ha honom som en Michelingubbe som inte kan röra sig men kan tänka mig att han lätt kan fastna i en vattenpöl och då vill jag inte att han blir kall och våt (vatten är ju jättespännande bara man kör med vagnen i det). Men då räcker ju å andra sidan galon... Får kanske bli en barnloppis så kan jag köpa lite olika och ha hemma och sedan använda det som passar bäst. Svårt att förutse behoven för de ändrar sig så fort tycker jag

• Galenpanna

Ammiz: Barnloppisen är bra för skor också! Helt otrolig prisskillnad och man kan hitta Kavat och liknande och inte bara konstiga märken. Har inte köpt själv än (har liksom inte funnits något behov) men har en kompis som fortfarande inte köpt ett enda par nya skor. När de är små slits ju inte skorna mycket heller så det brukar finnas många i riktigt bra skick.

• Galenpanna

Nevadita: Klart de inte glömmer dig. Om de är så trevliga som du uppfattade dem vid första mötet kommer det att gå finfint att komma in i gruppen igen. Det är väl få gånger i livet som man är så öppen för nya kontakter som när man har fått barn? Om man kan lära känna en go mamma till så tar man ju chansen menar jag!

• Galenpanna

Megamuppen: Här finns en bestämd liten rackare också. Inget tålamod direkt hos grabben heller att tala om så han märks bra mycket mer nu kan jag säga - inte alltid till det bättre om man säger så. Börjar tro att jag kommer att få en jobbig unge i affären som skriker om han inte får godis när han vill....

Ang. amning - När vi väl bestämde att sluta amma så fasade vi helt enkelt ut det genom att bara amma när brösten behövde det. Så det föll sig väldigt naturligt med att det blev alltmer sällan för att till slut helt upphöra. Känner du att det skulle vara skönt att amma på det bröstet som känns lite hårt så tror jag du ska göra det (eller pumpa ur lite). Det kommer inte att stimuleras i någon större utsträckning tror jag av en enstaka amning eller urpumpning men du kommer att må bättre under tiden.

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009