Vår dag ser oftast ut enligt följande:
Frukost: 1 portion gröt (på 1 dl vatten) med fruktpuré. Äter lite av vår frukost, typ små smörgåsbitar.
Mellanmål: Ersättning samt ev. lite majskrokar eller frukt (blir när vi tar förmiddagsfika så beroende på vad vi äter får han något lämpligt till också)
Lunch: 3/4 burk av lämplig sort, helst någon köttfärssås och pasta men allt går ner. Fisk går sämst. Frukt till efterrätt, oftast bara några skedar men kan vara upp till en kvarts burk. Sedan sitter han kvar när vi äter och får gurka, tomat, pasta och annat lämpligt av det vi äter.
Mellanmål: Ersättning
Middag: Äter tillsammans med oss. Får cirka 1/2 burk mat och äter av det som han får äta av vår mat. Avslutar med lite frukt.
Kvällsmål: Gröt på 3/4 dl vatten. Fruktpuré till gröten och därtill fruktbitar av det som vi äter.
När han ska sova: Ersättning
Turbo: Här har det knappt dykt upp några tänder och inte var det tal om feber vid detta tillfälle heller. Har dock en i min föräldragrupp som hade ett barn som fick feber just när han fick tänder. Men jag kommer inte ihåg att det var så hög feber. Finns ju tyvärr många saker som inte syns så tydligt men som kan ge hög feber (t.ex. tredagarsfeber - drabbar ofta barn mellan 6 mån och 2 år, ger hög feber och inte direkt några andra problem). Men förhoppningsvis släpper det efter Alvedonen. Har även hört att man kan prova annan typ av smärtlindring om inte Alvedon hjälper (dvs. använd någon annan verksam substans) eftersom de olika ämnena fungerar olika bra beroende på orsak till febern. Detta står säkert inte på barnsidorna som brukar förespråka paracetamol men har hört av läkare att "självklart gör man så om inte alvedon hjälper". Om inte allmäntillståndet är direkt påverkat och han äter och dricker hade jag inte oroat mig så mycket. Annars hade jag nog kollat upp det.