• Forsythia

Hemma med 3 till 4-åring i Sthlm?

Jag är hemma på heltid med min 3-årige son i Stockholm.

Vi trivs mycket bra i stadens parklekar, lekrum på muséer, Barnadiset, 4h-gårdar etc. Det finns massor att göra för den som är hemmaförälder i Stockholm - i synnerhet på sommarhalvåret.

Och det är ju helt uuunderbart att vara hemmamma! Vad jag trivs!! Toppen att kunna styra över sin egen vardag. Städa och tvätta vid regn och rusk och vara ute i solen hela dagen när tillfälle bjuds. Kunna vara tillsammans med sitt barn hela dagen och ta vara på livsstunden man har här, göra roliga saker, ha så städat man vill hemma och ha tid till allt det där som man tycker är viktigt! Kan inte förstå att svenska mammor är så glada i att förvärvsarbeta de få åren barnen är små... Konstigt...

Så här års trivs vi allra bäst i parklekarna. Vi  varierar oss, åker till olika beroende på vad vi för tillfället har lust med. Cyklar, rörrutchkanor, centralt läge, ut i grönskan i Aspudden, många skolor/dagis-besökare, bästa kaffet/toaltterna, etc, etc... Jag har varit runt på "Parkleksafari" nästan över hela stockholms kommun, det rekomenderar jag varmt så ni hittar era egna favoriter.

Kul med flera hemmaföräldrar!

• Forsythia

Sarice: Vi bor centralt, så vi kan ta oss vart som helt.
    Denna vecka är fullbokad, men kanske att vi kan måndag 26:e eller tisdag 27:e.

Markatta: massor av parklekar har microvågsugnar och vanliga spisar. Detta gäller t ex Bandängen mellan T-Bandhagen och T-Högdalen. Men jag har för mig att man kan värma mat även på Aspuddens parklek. Kolla med Stockholms hemsida, där finn sinformation (och telefonnummer) till parklekarna så kan ni kolla innan ni åker.

• Forsythia

Parkleken Draken vid Hornstull / Tanto är trevlig vid vackert väder. Den är stor och öppen, dvs mycket luft runt. Se mer på Stockholms stads hemsida / kultur&fritid / ung i Stockholm / parklekar.

För oss skulle det passa allra bäst med tidig onsdag-eftermiddag, men kanske även tidigare under dagen på måndag / tisdag.

• Forsythia

Tyvärr hindrad pga av förkylning, antagligen några dagar framöver. Tråkigt...

• Forsythia

Ja, det var ett bra förslag!
    Vi kanske åker till Draken tidig eftermiddag imorgon om vädret är fint. En annan parklek som är trevlig är Kronobergsparken på Kungsholmen.

• Forsythia

Ps, Markatta: vi menar nog samma park när jag säger Draken och du Tanto...? Draken ligger ju i princip nedanför Tantoberget där de har kolonistugor...På andra sidan ligger Drakenbergsgatan med sina beigebruna 60-talshus. Ds

Svar på tråden Hemma med 3 till 4-åring i Sthlm?