• Leijne

Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?

Det hoppas jag verkligen inte. I så fall har jag 20 dagar på mig att ta vara på livet.
    Jag fyller 19 om ett par veckor.
    Flyttade ihop med min sambo strax innan jag fyllde 17. han 21 och hade fast jobb. Så han försörjde mig ett par veckor innan jag fick tag på mitt jobb som jag haft kvar ända tills nu, då jag gått hemma på havandeskapspenning ett tag. Jobbet finns dessutom kvar när jag kommer tillbaka.
    Så någon utbildning har jag inte. Men för mig har det viktigaste vart att kunna försörja mig själv innan barn.
    Gymnasiet blev jag tvingad att hoppa av p.g.a sjukdom, (kronisk huvudvärk efter skallaskada och inget som syns utifrån)
    Jag var lite av en rebell i tidigt tonår och tröttnade rätt snart på festandet och däckande "vänner". Jag går ut någon gång ibland med mina nära vänner och bjuder oftare hem dom till mig på tjejmiddagar. Det räcker för mig :). Jag är väldigt tillfreds med mitt liv. Och längtar så tills mitt nya liv börjar. Livet med barn!

• Leijne
    Geiisha skrev 2010-03-19 10:32:18 följande:
    Jag kunde inte hållt med dig, TS, mer! DESSUTOM irriterar det mig något fruktansvärt att alla tar för givet att varenda förbannade 17, 18, 19 och 20 åring vill just "leva livet och festa". Jag är själv 91:a.. 18 år alltså... och jag har aldrig någonsin varit förtjust i det där med att parta var och varannan helg, supa, och springa ut och in med kompisar för jämnan. För alla är faktiskt inte såna! För mig så är att "leva livet"  att skaffa barn det är precis det jag längtar efter... Jag är inte intresserad av att festa och supa sönder mig, eller att vara ute och springa hela tiden bara för att jag är "ungdom" och ska "passa på". Nix! Ut och resa är det klart att jag vill, men vem säger att jag inte kan göra det med ett barn? Så kort sagt - det finns INGEN kommentar som jag avskyr mer än "skaffa inte barn förtidigt då förlorar du din ungdum. det är ju nuuu du ska ut och leeeva" (och vi vet alla vad som menas med "ut och leva")Vore trevligt om folk kunde "think outside the box" lite...
    Nej, det finns faktiskt vi som inte är intresserade av att "leva som en ungdom".
    För mig handlar det inte om några större förändringar. Jag lever ett ganska simpelt liv. Jobbar, äter, sover, betalar mina räkningar. Umgås med vänner över en fika. Jag ser inte att ett barn kan hindra mig från det.  :)
  • Leijne
    LillaVargen skrev 2010-03-20 12:02:38 följande:
    När man får barn tidigt missar man ju de sk "ansvarslösa" åren som trots allt är lite roliga ;) De tonåriga egoåren kommer aldrig tillbaka. Hur man än vänder o vrider på det finns ingen mall som passar alla. När man blir mamma är man ju det livet ut. Vid 18 eller vid 40. Livet varken börjar eller tar slut när man får barn. Jag tror de flesta som avråder unga att skaffa barn gör det av ren välvilja. Att man önskar att de ska få uppleva livets ALLA faser. Att inte ha för bråttom genom livet :)
    Det kan man missa utan barn. För mig försvann de "ansvarslösa" åren när jag valde att flytta ihop med karln, började jobba och fick ta hand om min egen ekonomi och mitt eget hushåll, då hade jag precis fyllt 17. Jag ser inte att jag haft mindre roligt. Faktiskt..
Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?