Inlägg från: Hallonmumsan |Visa alla inlägg
  • Hallonmumsan

Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?

nä livet tar inte slut.
    man ändrar bara sitt fokus på nått annat.
    man får kanske lägga lite av sina planer på hyllan för ett tag.
    barnen har snarare "räddat" mitt liv.

de såkallade vännerna kanske man blir av med men det är mer deras förlust.

sen finns ju fördommarna om att man är ensamstående bara för att man har barn som ung, möter ofta såna förutfattade meningar. själv är jag tillsammans med barnens pappa sen 7 1/2 år och hoppas att det ska förbli så.

sen kanske inte alla är så intresserade av att festa och resa och då blir livet ganska tomt utan barn.

• Hallonmumsan
    Mizca skrev 2010-03-18 13:35:14 följande:
    Jo, klart man ändrar fokuset. Men om man vill ut och resa eller ta en sväng på krogen så finns det ju inga hinder bara för att man har barn liksom!
    absolut inte. fast hos oss har inte det där suget funnits i samma grad efter vi fick barn. jag har tex bara varit ute en gång på 5 år
  • Hallonmumsan

jag har alltid varit en sån som gått och lagt mig tidigt men när jag fick barn är jag snarare uppe längre för att få lite egentid. allt är ju inte svart och vit.
    borde man inte fattat det innan man fick barn att livet bli annorlunda men kanske inte sämre för det.

• Hallonmumsan
    Themis skrev 2010-03-19 18:22:06 följande:
    Marica: Alltså, oavsett när man får barn så har man ju inget val, vi som är 30+ får också ta nattvak och dygnetruntamning och man är ju inte lastgammal direkt. Men festar klockan runt gör inte så många längre. I en vänkrets där alla har långa utbildningar och skaffar barn sent så hade vi ett par småbarnsår då alla drog hem vid kl 22-23, för att sova. Men sen lättar det igen om man inte skaffar en hel skock barn. Fördelen med att vänta är också att man kanske har lite mer pengar om man jobbat fler år, så man kan använda flex eller gå ner i tid utan att leva på marginalen, och inte få ångest över flera vab-dagar samma månad. Jag tror också att man blir bättre på att planera och kommunicera med sin partner om vad man vill och inte vill med jobb/ledighet/ansvar i hemmet etc, många tjejer behöver nog bli lite kaxigare än de är i 20-årsåldern.
    ingen av oss har hög inkomst. vi tar tid med barnen och jobbar mindre än andra utan att leva på marginalen. det är bara det att många måste ha så mycket. vi har tex valt att inte ha extra kanaler på tv:n, inte heller snabbaste bredbandet och inga mobilabonnemang. inga krediter endast kontant betalning.
    alltså man måste inte ha jobbat massa innan man får barn för att ha det bra och ägna tid åt barnen. man måste bara sluta vara bortskämd.

jag och min sambo träffades när jag var 16 så när vi fick barn hade jag allt hunnit bli både kaxig och kunna säga ifrån och ta för mig, fast jag har alltid varit den som gått min egna väg. vi är otroligt tighta och känner varandra utan och innan.
  • Hallonmumsan
    trolltotten skrev 2010-03-19 18:33:53 följande:
    Jag fyller 21 i nov. Min andra är beräknad 1 augusti. Min första kom jan-09. Är mitt liv slut då? Måste jag ha krångel med vab-dagar nu? Är jag kass på att planera och kommunicera med barnets far nu? Allvarligt, de e lika "jobbigt" om det är om 10 år. Jag är glad att jag har blivit berikad med barn, till och med denna veckan då hon har varit sjuk och gått upp 4.30-5.00. Jag har ett liv till och med, jag umgås med mina kompisar, jag kunde va på krogen nån gång innan jag blev gravid igen. Men det klart, bara för jag är 20 så har jag väl ingen ekonomi, och vill egentligen hellre gå på droger o festa för jag inte har växt upp än. Fördomsfulla människor, det är ni som inte har ett liv kvar!
    vab dagar är väl det minsta problemet. jag har tillochmed haft vett att vägra jobba på julafton och min sons födelsedag även lucia osv. tilloch med en fördel att ha ett timvik istället för då kan man vägra
  • Hallonmumsan
    Themis skrev 2010-03-19 19:53:28 följande:
    hallonmums: Jag tror inte det handlar om bara bortskämdhet för alla i detta land, det finns faktiskt låglöneyrken. Och det är ganska lätt att snacka så länge man är två, men hur hade det sett ut om du var ensamstående med två-tre barn?Och sen skrev jag "kanske" mer pengar och "många" behöver kaxa till sig , vilket betyder "inte alla". Trevligt för dig att du är ett undantag och kan ta för dig, men det finns ju tusentals inlägg här som stöder att inte alla tjejer tycker att det är en bit kaka.
    jag har jobbar inom låglöneyrke och vi har levt hela familjen på min halvtidslön på en undersköterskelön. Vi har aldrig jobbat båda två sammtidigt.

sen kan man inte hushålla med pengar oavsett ålder och inte heller ha ett "normalt" förhållande till sin partner oavsett ålder så kanske man ska tänka sig för.
    det har inget med åldern att göra.
    jag har läst så många trådar det senaste där det är "äldre" som inte vågar ställa sin man emot väggen
  • Hallonmumsan

jag känner ju inte riktigt så att jag vill resa senare. jag skaffar gärna en sladis när jag 30. då blir det över 10 år mellan äldsta och yngsta

Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?