Themis skrev 2010-03-19 18:22:06 följande:
Marica: Alltså, oavsett när man får barn så har man ju inget val, vi som är 30+ får också ta nattvak och dygnetruntamning och man är ju inte lastgammal direkt. Men festar klockan runt gör inte så många längre. I en vänkrets där alla har långa utbildningar och skaffar barn sent så hade vi ett par småbarnsår då alla drog hem vid kl 22-23, för att sova. Men sen lättar det igen om man inte skaffar en hel skock barn. Fördelen med att vänta är också att man kanske har lite mer pengar om man jobbat fler år, så man kan använda flex eller gå ner i tid utan att leva på marginalen, och inte få ångest över flera vab-dagar samma månad. Jag tror också att man blir bättre på att planera och kommunicera med sin partner om vad man vill och inte vill med jobb/ledighet/ansvar i hemmet etc, många tjejer behöver nog bli lite kaxigare än de är i 20-årsåldern.
ingen av oss har hög inkomst. vi tar tid med barnen och jobbar mindre än andra utan att leva på marginalen. det är bara det att många måste ha så mycket. vi har tex valt att inte ha extra kanaler på tv:n, inte heller snabbaste bredbandet och inga mobilabonnemang. inga krediter endast kontant betalning.
alltså man måste inte ha jobbat massa innan man får barn för att ha det bra och ägna tid åt barnen. man måste bara sluta vara bortskämd.
jag och min sambo träffades när jag var 16 så när vi fick barn hade jag allt hunnit bli både kaxig och kunna säga ifrån och ta för mig, fast jag har alltid varit den som gått min egna väg. vi är otroligt tighta och känner varandra utan och innan.