Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?
Mizca skrev 2010-03-18 11:38:19 följande:
Jag har både läst och hört många kommentarer till unga blivande föräldrar som lyder: Varför skaffa barn så tidigt? Varför inte leva livet och ut o res, festa och liknande innan du binder upp dig?Jag blir så irriterad över den eller liknande kommentarer. Tar livet slut om man skaffar barn vid 20 års ålder eller kanske tidigare?Klart att det underlättar om man gått ut skolan och har jobb att luta sig på men livet tar ju inte slut för att man väljer att bilda familj. Festa och resa kan man ju faktiskt göra när barnet är några år eller när man blir äldre själv. Vem säger att man slutar gå ut och roa sig när man blivit förälder? Vem hindrar att man skaffar barnvakt vid något tillfälle för att få vara själv med sin partner, kunna ta en resa eller gå ut på krogen med sina vänner?Självklart skall man vara mogen att kunna ta hand om ett barn (kommer säkert få den kommentaren) men jag menar på att livet inte förstörs bara för att man väljer att skaffa barn vid 20 och inte 30. Det som de flesta påpekar att man inte kan göra för att man blir mamma funkar ju faktiskt efteråt också. Man kan ju ta med barnet på någon familjeresa?Att skaffa barn och när man skall skaffa barn känner man bäst själv. Jag kan bara tala för mig själv.
Jag var 22 när jag skaffade mina barn. Jag har tre st tätt. Jag har levt ett bra liv. och ångrar inte mitt val. Jag skall nu Adoptera en liten knodd till.

Det jag kan känna när jag umgås med dom som skaffat barn sent är att dom oftast har en annan erfarenhet än vad jag har. Jag väljer ordet "annan" erfarenhet på grund av att jag anser inte att dom har mer erfarenhet. Utan vi har olika erfarenheter.
Dom få gånger jag kan känna ett sting av avund är när dom talat om resor. Jag har rest men ej lika mycket. Men å andra sidan reser jag som en tok nu. Mina tre grabbar är ju stora så nu är vi utomlands ofta medans mina vänner måsta passa småbarn. så om två tre år har jag kommit ifatt.

Det jag vill ha sagt är att barn tar tid, men när man väljer att lägga den tiden på barn är upp till var och en. Bara man inte försöker göra allt som alla som inte har barn gör för det hinnar man ej. Risken är då att man sliter ut sig och barnen får lida.
Kram Tossan