Inlägg från: Bella 2020 |Visa alla inlägg
  • Bella 2020

Fika för diabetiker

Lägg till ostbricka så kan även diabetiker äta lite sött utan att få någon blodsockerspik. Fett och protein hjälper till att ge ett jämnare blodsocker. De flesta brukar uppskatta att det finns goda bättre alternativ till fika än just sött. Då kan alla välja det de mår bra av utan att känna sig utpekade. 

• Bella 2020
    Mortiscia80 skrev 2023-03-30 16:09:13 följande:

Det borde finnas recept som inte innehåller socker, eller i så fall en väldigt liten mängd. Satsa på det!

Min bror är diabetiker. Det hjälper inte riktigt och gör om du läser tidigare inlägg också att personen känner sig utpekad och får dessutom äta äckligt fika som hen känner sig tvingad att smaka eftersom det fixats speciellt för hen. Allt som innehåller vitt mjöl omvandlas till socker snabbt i kroppen. Så bättre att satsa på frukter som har fibrer som saktar ner omsättningen till socker i frukten som äpple, päron och citrus samt bör som hallon och blåbär med grädde och glass vid sidan. En ostbricka som gör att en diabetiker kan äta lite fruktsallad eller en vanlig kaka utan att blodsockret går upp för fort. Och det gäller främst typ 2 diabetiker, för även en sådan som sköter kosten och hälsan i övrigt kan ta en bulle eller en bit tårta nån gång ibland. 
    En typ 1 diabetiker reglerar med insulin och då behövs inte så mkt anpassning. 
  • Bella 2020

Till FilippaFL, det är lite konstigt tycker jag att man inte bemödar sig om att läsa på. Kanske beror det på att jag har ett barn med allergier och har allergier själv som gör att jag tänker till och läser på. En fika ska ju vara både trevlig och god för alla. Oavsett behov av anpassningar. 

Och det är nästan alltid görbart att bjuda på nåt som kan uppskattas av alla. Jag tycker du ska berätta för din familj att du önskar att de hade koll på hur det funkar med kost och dina behov av anpassningar eller ej. För många vet för lite. 

Ett annat tips till den som vill baka är att baka på mandelmjöl och göra tex en saffranskladdkaka med rårörda hallon och vispgrädde till, plus en ostbricka.

• Bella 2020

Tillsatt socker eller ej, ändå bättre att tänka glykemiskt index och glykemisk belastning istället för exakt varifrån sockerinnehållet kommer från. 

Relevant tråd ändå. Trots att den är gammal. :)

• Bella 2020

Till Morticia. Förlåt, inte meningen att låta så skarp. Det är verkligen så att det inte handlar om socker eller inte.

Svar på tråden Fika för diabetiker