-
Vi tyckte snappin var bra i den fasen. På med blöjan och snabbt som fasen på med snappin för då for inte blöjan nån vart medans vi fick till blöjbyxan. Vi har också ullisar i dra-upp-modell och det funkar ju inte alls med limpvikt...fröken sol skrev 2011-01-21 22:21:49 följande:okej jag kanske ska prova limpvikning för att se. även om origami funkar okej, men det är lite lurigt nu när han har en tendens att snurra runt så tänkte jag det skulle vara lättare.emindy skrev 2011-01-21 14:46:36 följande:Vi använder fortfarande vikblöjor hemma och vi har provat limpvikning men övergick till gamla vanliga igen, den populäraste som heter bland annat origami eller helt enkelt trekantsvikning med limpa...
-
Barnslig tvättlapp är rutvävd så alla vanliga vikningar bör funka, du kan även använda snappi om du vill. De mjuknar avsevärt med användning och de jag har nu som använts till ett barn och sedan även som allmän trasa i snart 1 ½ år börjar kännas riktigt bra, så de blir bara bättre med tidencaromell skrev 2011-01-23 23:15:45 följande:Bra att veta, så att vi inte ger upp Flipsen på en gång. Kan vara värt att spara dem alltså ifall de inte funkar i början. Tycker de verkar så smidiga att använda. Särskilt för min sambo som kanske inte är riktigt lika inne på det här som jag
Har tänkt testa vikisar också, och har än så länge bara införskaffat Barnslig tvättlapp från IKEA. Såg någonstans i tråden att flera använder denna som vikblöja. Som jag förstod det så ju mer man använder o tvättar dem innan de används som blöja desto bättre för uppsugningsförmågan. Stämmer det?
Spelar det någon roll vilket material vikisen har för vilken typ av vikning man bör göra? Dvs kan jag göra både limpvikning, origami etc med tvättlappen jag köpt?
Undrar också vad ni har för rekommendationer på blöjbyxa till det här? Den ska alltså passa nyfödd och jag har nog först och främst tänkt mig PUL-varianten. -
nejdå, de funkade fint när lillan var liten men jag misshandlade dem innan hon föddes för jag tyckte de kändes så nya...Pulp skrev 2011-01-24 15:27:10 följande:Så de är bra först efter 1 1/2 år?
Är det någon som testat både nya Barnslig tvättlapp och nya imse vimse vikisar? Vilka suger bäst snabbast? -
Vi gjorde så att vi vek tight runt bebis från rumpan och fram så blev det över lite av mittenlimpan och sidoflärparna som veks ned igen. Då blev det lite extra stoppning frampå men passade bra.caromell skrev 2011-01-26 22:23:36 följande:Funderar precis som Llimen på det här med storlekar på vikisar. Jag har suttit och provvikit IKEAs Barnslig tvättlapp som är 70x70 cm. Bebisen är ju inte född än så jag har ingen att prova på, men jag tycker att vikblöjan ser gigantisk ut till en nyfödd. Kan man vika på nåt annat sätt som passar nyfödda bättre? Testade att vika dubbelt så att den blir hälften så stor men då såg den istället alldeles för liten ut plus att den blev väldigt tjock. (har kört origamivikning)
Såg någon som nämnde att de använt 60x60 cm stora vikisar. Gör man såna själv eller finns de att köpa någonstans?
Det är det som är fördelen med vikblöjor, lätt att få perfekt passform även på en mycket liten bebis. -
Håller med!Tygtiiger skrev 2011-02-11 21:58:11 följande:Vi började med vikblöjor och formsydda frottéblöjor. Vikisar för att det är billigt och vi tänkte att vi kan ju alltid ha dem som extra filtar, kräktrasor, tvättlappar, skurtrasor osv om det inte funkar, och för att mamma, som är barnmorska, använde dem på det BB hon jobbade på. Så vi hade lite praktisk förstahandskunskap där. De formsydda frottéblöjorna helt enkelt för att de var på rea och vi tyckte de verkade bra (och de var FANTASTISKT bra - ullrikes, lagom för en nyfödd och tar hur mycket kiss som helst).
Vi provade tygblöjor vissa dagar och engångs andra. Det var faktiskt min man som var mest envis - när han väl köper en idé ger han sig inte förrän han får till det, jag är mer en entusiast som gärna provar men säger Fuck This! om det inte funkar rätt fort. Sedan fastnade jag totalt och köpte alla sorter jag hittade
Man kan utmärkt väl köpa tre blöjor och en byxa och prova en dag när man ändå är hemma och tänkte köra en 60-tvätt med handdukar. Man måste inte köra 100% på en gång. Barn har ju blöjor i ett par år så tid har man!
Men vi hade vikblöjor i första hand och till dem hade vi både pul och yllebyxor
Sedan köpte vi även någon enstaka pocketblöja.
Sedan har jag samlat på mig fler vikblöjor när någon sålt till ett billigt pris eller att någon städade ur sitt förråd och ville bli av med. Så nu har vi så grymt många vikblöjor så de räcker hela veckan
Men vi har inte provat oss genom hela djungeln, vikblöjor finns inte så jättemycket variation, bara flanell eller rutvävd. Bomull eller bambu (men bomull är klart vanligast och billigast)
Visst, blöjbyxor. Men samma sak där, vi har provat några enstaka och kört vidare med de vi tyckt bäst om.
Pocketar och AIO har vi köpt in när behovet uppkom och det var väl egentligen bara på allvar först efter att det blev aktuellt med dagis och barnvakt. Men man måste inte prova alla tillgängliga varianter för den skull!
Skulle jag göra om något idag och vi hade mer pengar att leka med hade jag kört på vikblöjorna i början men sedan hade jag nog velat gå över till Imse Vimse AIO för jag är ärligt talat helt såld på de blöjorna. Vi har dem på dagis nu och det är ju bara att använda, tvätta och använda igen. Inget vikande, inget stoppande och inget sorterande. Och de går att hängtorka! -
Vi har en så kass torktumlare att en laddning tvätt inte blir torr på bara en vända i torktumlaren, men det gör att man kan köra en vända i torktumlare och sedan hängtorka tills det blir torrt. Det fortsätter vara mjukt men sparar lite el.Tygtiiger skrev 2011-02-12 11:10:13 följande:Ja, fast de luktar lite vinäger - jag har för mig att man kan köra lätt utspädd ättika istället. Men ren ättika är ju frätande och inte särskilt miljövänligt alls. Jag tycker ju att både ättika och vinäger luktar gott, så vi provade ibland. Ett alternativ är att lobba in de hängtorkade blöjorna tillsammans med en blöt frottéhandduk och tumla i tio - femton minuter, mjuka blöjor men mycket mindre miljöpåverkan än vanlig tumling.
Men om man skall se till miljömedvetenheten och ekonomin, tror ni inte man sparar ändå motför engångs även om man skulle torktumla? Det är ju inte som att engångsblöjor inte genomgår diverse reningsprocesser etc -
Min sambo lärde sig vikblöjor utan problem, han får dem tätare än mig! Kan han så kan era också
Det är ingen sak egentligen, bara en fråga om rutiner och vana -
jag håller med, och vi hängtorkar "vanligt" på ett varmt ställe i husetjohlinn skrev 2011-03-18 13:46:28 följande:
Fast just IV:s aio torkar snabbt. Bara något långsammare torktid än pockets pga hur de är sydda. Det är iaf så jag upplevt det, men jag hängtorkar i torkrum så det är ju snabbare än ren hängtorkning.
jag avgudar våra IV AIO -
Tvättmedelsrester som ligger kvar i tyget om man doserat för mycket gör att blöjorna stinker snabbt och mycket.Barbabok skrev 2011-03-19 19:55:36 följande:Jag tycker nog det stinker om våra Öppen tvättkorg, alltid ur med iläggen, men ändå luktar det starkt av kiss. I hallen dessutom.. Ligger max 2 dagar.
Vi kör oftast med 2msk tvättmedel och 60grader plus extra skölj men jag luktar alltid på tvätten när den kommer ur maskinen och om jag tycker att de luktar sunkigt efter ett vanligt program kör jag min super-rutin med först 95 grader och 2msk tvättmedel och sedan ett program till; 60 grader utan tvättmedel. Har jag dessutom möjlighet att hänga dem ute i solen blir resultatet helt fantastiskt! -
Håller med, solen är helt fantastisk på solkiga blöjor!fröken sol skrev 2011-03-21 17:16:07 följande:ut i solen när våren kommer allt blir typ vitt
-
Det beror på varför du tvättar dem? Är det för att de skall bli mjuka och suga mer krävs det lite användning också mellan tvättarna, kanske som städtrasa eller liknande? Är det bara för att tvätta bort kemikalier så kanske två-tre tvättar duger?Jania skrev 2011-09-18 18:45:35 följande:Hörrni hörrni....hur många ggr ska jag tvätta jysktvättlapparna innan jag har dem som blöjor?
-
Jag tyckte bättre om Imses aio än pocketarna för att vi hade sånt problem med att pocketarnas torrskikt satte igen efter en tid och då började blöjan läcka. Imses sätter ju ALDRIG igen
Men sen provade vi BG Flip och de är ju lika mjuka och följsamma som pockets men det gör inte lika mycket om torrskiktet sätter igen lite ibland eftersom kisset kan komma runt det och sugas upp på baksidan, så att säga.
Kompletterade dem med limpvikta vikisar när liten blev äldre
Till pyttebebis är vi fortfarande helt sålda på vikisar och blöjbyxor