• emindy

Tygblöjetråden 24

Zoria123 skrev 2010-04-26 10:39:26 följande:
    En kankse dum fråga men jag får heeeeeeela tiden höra från folk när jag berättar om att vi vill använda oss av tygblöjjor att ohhh lycka till! Du kommer bara orka en eller två månader sen kommer du övergå till vanliga blöjjor.  Hur orkar ni och är det sååååååå jobbigt? Och får ni höra samma kommentarer?
    Vi fick höra ganska precis samma kommentarer från lite olika håll, sedan när lillan kom var vi ju så duuuuktiga som höll på med tygblöjor (men vi skulle säkert inte orka så länge till) :-/

Men nu säger de ingenting längre.
    Och själv har man ju kommit in i rutinerna och skaffat blöjor som funkar för oss i alla möjliga situationer så det är ingen konst

BTW. vi kör med vikblöjor för det mesta och ser de inte som jobbigare än pocketarna som vi också har men som sparas till barnvakten/dagis. Vikisar är lättare att tvätta, läcker aldrig någonsin och torkar på en grisblink.
  • emindy
    Bagarberta skrev 2010-04-29 21:47:36 följande:
    Hej! Vi har en dotter på 8 månader och vi har börjat med potta nu! Nu funderar vi på att börja med tygblöjor för att hon ska känna när hon har kissat i blöjan och då uppmuntra pottan. Jag har surfat runt lite om tygblöjor med det är sååå mycket. Jag får inget grepp om det hela. Så jag behöver hjälp! Vilken modell rekomenderas till en rörlig (vild) 8 månaders? Vart hittar jag sånna till bra pris?! Gör mig vis!
    Jag skulle inte välja vikblöjor till att börja med på en vildbasing, jag tycker om dem men hade ju en inlärningsperiod när liten var väldigt orörlig

Så antingen formsydda + ytterbyxa eller pocket/aio
    Ni vill ha naturmaterial innerst för att dottern skall känna så bra som möjligt vilket begränsar möjligheterna ytterligare.

Jag skulle främst överväga ImseVimses AIO eller Bumgenious Organic AIO
    Vill ni köra på formsydda +ytterbyxa har jag hört gott om bambublöjor, Glimma butik säljer ut sina just nu!
  • emindy
    sara384 skrev 2010-04-30 11:04:34 följande:
    hängt med er ett tag...dock utan att ge mig tillkänna. Tack för alla tips! Men en fråga...ni som gillar IV:s formsydda i flanell..mina bara läcker. Är det för att de är nya och inte tillräckligt tvättade eller? Inte alls samma problem med de i frotté eller aio...svårt att använda extra inlägg till min lilla bebis (5v, 3950g) utan att det blir ohanterligt tjockt. Tips?
    det kan ju vara att de är nya eller att ytterbyxan inte sluter tätt.
    så kolla om du kan justera ytterbyxans passform och/eller byt oftare
  • emindy
    onoff skrev 2010-04-29 10:21:29 följande:
    Kanske kan sy ihop två st... måste bli billigare de än att köpa tyg iaf =)
    Men att köpa nya vikblöjor är ju inte lika dyrt som att köpa ikeas tvättlappsblöjor, särskilt inte om du måste sy ihop dem två och två.

Enda gången det är värt att sy egna är med pockets eller formsydda
  • emindy
    onoff skrev 2010-05-02 10:21:39 följande:
    ja de var ju de jag skrev ;) Måste ju bli billigare att sy ihop två och två, från IKEA, än att köpa tyg från affären och sy egna vikisar...
    Men varför köpa och sy ihop ifrån IKEA om det är billigare att köpa de som är lagom storlek från början? dessutom blir de ju avlånga istället för kvadratiska.
  • emindy
    glockenbach skrev 2010-05-06 00:05:55 följande:
    Hej, jag håller på att testa mina bumGenius allt i ett- blöjor på min enmånads dotter. Nu senast hade den läckt vid benet och det var bajs på babysittern och hela henne och jag kände bara nää..!! Engångsblöjorna vi använder läcker inte, i alla fall inte så mycket. Men jag vill ju verkligen använda tyg! Så min fråga är: är mer läckage nånting man helt enkelt får räkna med om man kör tygblöjor? Eller satt blöjan fel? Är hon för liten ännu? Eller vad ska jag förvänta mig egentligen av att använda tygblöjor? Vad ska man tänka på om man vänjer om sig från pampers, som jag gör nu? Behöver verkligen lite tips - alternativt uppmuntran här!
    Inte skall de läcka!! Det kan vara passformen, att lillan behöver växa i blöjorna. Jag upplever att de skall sitta ganska tajt både runt midjan och i benen.

Sedan, fast det är sällan problemet vid bajsläckage, kan blöjorna läcka om innerskiktet (om det är ett torrskikt som fleece eller fuskmocka) är igentäppt av salvor eller tvättmedel. Då hinner kisset inte absorberas av blöjan innan det rinner ut på sidorna.

Jag tycker fördelen med tygblöjor är att man har lite fler valmöjligheter så man kan hitta grejer med precis rätt passform. Numera har vi i princip aldrig något läckage alls! Men visst har det hänt några olyckor på vägen...
  • emindy
    NorrVimpel skrev 2010-05-04 09:06:57 följande:
    Jag tänkte att vi skulle ha tygblöjor (får vårt första barn i november). Pockets verkar förstås väldigt smidigt men är mycket dyrare än de andra alternativen. Att sy känns inte heller lockande...  Tänkte att vikisar är väl bra men så har jag en man som är mycket opraktisk så nu lutar det åt Imse formsydd flanellblöja. Tycker det är bra att man kan ha dem hela blöjperioden. Är det någon som har åsikter om Imses formsydda flanellblöja? Och är det något man skall tänka på när man införskaffar tygblöjor?
    Jag viker våra vikblöjor i förväg, allihopa i stöten. Sambon har också lärt sig hur man viker men jag pedantviker och han gör inte det så jag gör det hellre själv.
    Hur som helst, när de väl är färdigvikta tycker inte jag att de är nå krångligare än formsydda att ta på.
    Det sagt har jag inga erfarenheter av imsevimses formsydda men de har ju fått bra betyg i tester och är lätta att få tag på begagnade så go for it! Skall ni köpa nya kan ni ju börja med några stycken bara för att testa och tycker ni om dem köper ni fler. Köper ni begagnade och inte tycker om dem får man ju tillbaka nästan alltihopa när man säljer igen så det blir ju ingen större förlust.
  • emindy
    IVFmamma skrev 2010-05-08 12:10:37 följande:
    Jag har en fråga ang. sånna tunna inlägg, min dotter blir LÄTT röd i rumpan och om jag missar att hon har bajsat och hon går med det för länge så kan det t.o.m bli blåsor. Jag försöker använda sånna inlägg för torr stjärt även dagtid men de hinner ta slut innan jag hinner tvätta. Jag har köpt sånn tunn fleecefilt från IKEA och tänkte använda men har den samma "funktion" som dessa inlägg för torr stjärt? Blire inte väldigt varmt med fleeceinlägg? Sånna där inlägg med silke, hur fungerar de och vart kan man köpa sånt? Eller är det vanligt silkestyg ni köper?
    Om jag var du skulle jag tvätta med ljummet vatten med några droppar mandelolja i, klappa torrt med mjuk handduk och sedan smörja med antingen mandelolja eller weledas zinksalva med calendula. När det är gjort får lillan ligga och lufta och vifta på benen på en bit plastad frotté med handduk på som du kan byta när hon kissar på den, så länge du orkar och ids.
    Övrig tid byter du blöjan så snart du ens misstänker att hon kissat i den, då är det onödigt med fleeceinlägg etc.
    Skall du ha något skulle jag fundera på sideninlägg, men det bör vara äkta siden för att få den där smörjande lenande effekten.

Grumme tvättsåpa är väl inge bra till tygblöjor, täpper inte det till väldigt? Jag skulle testa ett litet paket oparfymerat ocean istället.
  • emindy
    glockenbach skrev 2010-05-08 18:02:04 följande:
    Tack för svaren angående Bumgenuisläckage. Ja, hon kanske är för liten, hon har ganska smala ben än så länge. En ny fråga: Jag har beställt vikblöjor på ebay (begagnade men fräscha) och precis fått ett jättepaket med blöjor och inlägg. Jag försöker nu fatta hur jag ska göra med dem. Det är en modell som jag tror är italiens, alltså att de redan är liskom trapetsformade och har knytsnören i ena änden. Tyget är dubbelt så man kan lägga in nånting mellan lagren. Inläggen är helt enkelt ett gäng handdukar av muslinväv eller flanell. Jag antar att jag viker ett inlägg till en "limpa" och lägger mellan de två lagren i blöjan, möjligen med ett rispapper närmast babyn, och sedan knyter om? Eller tror ni inlägget ska ligga ovanpå blöjan, inte mellan lagren? Och funkar rispapper på en enmånadsbaby eller är det först när bajset är fastare som det går?
    Det låter som att du fått hem knytblöjor och vikblöjor. Det finns nog bilder och instruktioner på nätet, jag har själv inte testat knytblöjor.
    Men rispapper är väldigt onödigt i början, ja. Jag har fortfarande inte kommit mig för att använda det och våran är över året, men det är väl olika från person till person
  • emindy
    IVFmamma skrev 2010-05-09 05:47:37 följande:
      Mandelolja hittar jag på apoteket väl? Täpper Grumme till?? Det visste jag inte, nu kör vi iofs med tvättnötter just på tygisarna men jag kanske ska testa ett paket ocean. Idag ser såren bättre ut men blåsor har det kommit fler och dessutom har de spruckit. Vi har dessutom tvättat  alla tygisar på 90 grader så ALLA bakterier ska dö så att det inte är bakterierna som orsakar allt. 
    Mandelolja kan du även hitta i välsorterad mataffär, bland matoljorna!

Men jag blir också lite lur på om det kan vara svamp. Just att huden spricker i tid och otid sådär. Det måste man ju behandla från alla möjliga håll för att det inte skall återsmitta. Kanske har hon torsk också? (svamp i munnen) Det kan ju ge svamp på brösten också om man ammar, vilket är väldigt smärtsamt.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24