Inlägg från: Ronjas mamma |Visa alla inlägg
  • Ronjas mamma

Tygblöjetråden 24

emindy skrev 2010-12-07 23:00:44 följande:
    Våra BumGenious börjar sjunga på sista versen... En efter en lägger resåren av och jag såg på några av dem att lamineringen nötts bort.

Lite besviken är jag för att en del av dem är nyköpta och det här är alltså bara första barnet
    Men framför allt funderar jag på om jag måste köpa nya dagisblöjor (för hemma har vi vikisar) och i så fall vilka?

Jag är sugen på BG flips sedan tidigare men har de lika dålig hållbarhet som pocketarna vete tusan om jag vill lägga ner de pengarna...
    Vi använder också bg men organic resåren är helt fin våra äldsta är 2 år och de nyaste 1 år men de senaste 15 månader bliver de ju använt av två barn.
     Kardborren är lite stel men annars är de fina några av dem kom maken til att torkrumla för varmt dë har pullen blivit skrynklig på men fungerar fortfarnde.
    Vet inte hur gamla dina blöjor är men de säger ju att de ska kunna användas av flera barn..
  • Ronjas mamma
    Loreena skrev 2010-12-16 13:17:47 följande:
    Ni andra som använder tygisar, får ni med sambon på tåget?
    Jag använder tygisar på vår son och det tycker min sambo är jättebra, men när han byter blöja så sätter han alltid på sonen en engångs!
    Har ni vikisar? det brukar fungera bäst hos männen om det är aio eller pocket min man blev lurad med att jag sa jag skulle tvätta dem men har fått snitt varje gång så har inte fått gå i tvätt stugan. Desutom så har det hjälpt att vår äldsta fick svamp gång på gång av engångs och den yngsta blir jätte lätt röd av dem så kan han ju se förnuften i det men om vi bara har formsydda och bblyxor rena så använder han också engångs..
  • Ronjas mamma

Jeg vil bara tillägga till yrväders info om aio och deras tork tid tror jag har hittat bästa sättet för vinter torkning jag hänger upp dem gott utsprätt på torkställningen och ställer dem intill vårt stora element i vardagsrummet så är de torra i loppet av en natt, så skönt för vintertid har vi annars haft problem..

Vi har dessutom valt att beställa våra över nätet vi använder bg org aio och har hittat en i England som vi har köpt av tidigare till 130 stk men nu ska vi ha lite flera eftersom där ska komma en till liten en til sommar men priserna har stigit en del sedan sist så nu hamnar vi på 150 pr stk fortfarande billigt då de kostar 229 här i dk..

• Ronjas mamma
    emindy skrev 2011-01-03 00:41:25 följande:
    jag behöver lite hjälp och rådgivning.
    Våra BG 3.0 ger upp en efter en och måste hitta en ersättare till dagis, snabbt! Jag lockas av BG Flip för att jag då eventuellt kan konvertera våra befintliga microfiberinlägg att användas. Alternativt köper jag helt enkelt fler vanliga blöjbyxor och konverterar befintliga inlägg, det är onekligen billigast!

Eller, så kikar jag lite på imsevimses aio. Det lockar att det förmodligen är det lättaste alternativet för dagis och de har varit shystare kvalitet på blöjbyxorna våra motför BG...
    Har någon erfarenheter och tankar att dela med sig?

Är det 100% bomull i fyllningen på Imses aio?
    Fyllningen på IV är 100% bomull, de suger bar torkar ok snabbt men känns lite stela eftersom de inte har den elastiske del i midjan som BG. Vi använde dem mest som natt blöja men när storlekarna tog slut valde vi att köpa BG organic Aio I stället som också är ren bomull i fyllningen.
    Vi har aldrig haft problem med att de kloggar till men ibland har de fått för mycket tvättmedel så har de luktat istället.

Tillgengäld är jag också riktigt glad för I.V blöjbyxor som vi använder som natt och hemma blöjor som du skriver har de en shyst kvalitet och så vet man att de blir produserat med omtanke för både miljö och arbetare
  • Ronjas mamma
    Emmelinan skrev 2011-01-04 03:08:12 följande:
    Jag tycker det ar klurigt att hitta nagon tygbloja som rekommenderas at nyfodda... nagot tips? (i mitt fall soker jag en enkel losning sa att varken jag eller maken ger upp innan vi riktigt fatt chansen att borja... )
    Det enda jag tyckte funkade bra var bjöjbyxor med formsydda eller vikblöjor sant sagt att det kanske inte är den lättaste variant men i början ligger babyen ju stilla när man bytar på dem inte som när de blir lite äldre och håller på att krypa från en

Vi hade IV aio och en BG pocket men jag tyckte de läckte hela jäkla tiden när de var ny födda handlar kankse också om hur stor nyfödd man får våra flickor låg begge på under 3 kg..
  • Ronjas mamma
    gedansk skrev 2011-01-05 12:10:37 följande:
    vem vet om det blir flera, det tog tre år att få våra barn (tvillingar på snart 8 månader)
    man ska aldrig säga aldrig... har et vännepar som har 4 barn som inte trodde de kunde få utan hjälp,
    och de fick bara hjälp till första
  • Ronjas mamma
    gedansk skrev 2011-01-05 17:22:54 följande:
    Min man kallar det fär ketchupefekten ; )

Just nu håller jag på att testa fram den bästa nattblöjan. Byter ni kissblöjor på natten ?
    Har aldrig bytat på natten när de var mindre körde jag blöjbyxa IV med gott om inlägg i. När de blev större blev det IV aio och nu BG organic nu kissar de nästan aldrig eller väldigt lite på natten.
  • Ronjas mamma
    Ronjas mamma skrev 2011-01-06 09:11:47 följande:
    Har aldrig bytat på natten när de var mindre körde jag blöjbyxa IV med gott om inlägg i. När de blev större blev det IV aio och nu BG organic nu kissar de nästan aldrig eller väldigt lite på natten.
    inte helt sant som nyfödda hände det men inte annars
  • Ronjas mamma
    lilla snöflingan skrev 2011-01-06 15:36:00 följande:
    Tänkte köpa en PUL-påse att ha i skötväskan. Hur stor behöver man? Funderar på 30x20, den ska rymma 2-3 pocketblöjor med inlägg. Vi hade tänkt köra vikblöjor, hur många tror ni ryms då? Och hur många behöver rymmas? Jag funderar också på hur det fungerar att lägga tex. bajsiga vikblöjor i en sådan PUL-påse, blir påsen helt äcklig då så man måste tvätta den varje gång man använt den eller hur funkar det? Man tycker att man har läst på hur mycket som helst och ändå har man tusen frågor
    Jag har två av Imse vimses pul påsar tvättar dem inte varje gång jag använt dem utan bara när där blir tvättat blöjor.
    Jag har alltid ryst eller sköjt av blöjan innan om det varit en bajs blöja numera använder vi rispapper eftersom jag har rätt punktiga flickor så det brukar passa in och annars känns det ändå som om att när barnen äter anlig mat är det lättare att få det av blöjan.
    Tycker inte jag har haft problem med att de luktat har bara snurrat snørret om posen efter jag dragit till dragskon.
    Amningsbajs blev aldrig sköljt av deåkte ner i påsen men de luktar ju mest lite som filmjölk så om de skulle lukta ut går det nog
  • Ronjas mamma
    Ekorrfamiljen skrev 2011-01-16 13:47:06 följande:
    Jag har använt Imse Vimses amningsinlägg i flanell och jag bara älskar dem. Använde dubbla när jag läckte som mest och tvättade dem i 60 eller 90 grader med resten av tygblöjetvätten. Funkade kanon för mig. Har kollat lite på såna med silke, men de känns för ... silkiga. De i ull gillar jag när det är kallt ute, men de läcker man igenom rätt fort tycker jag.
    Jag har några super fina stora sköna i ull som  är sydda med ficka så när man läcker mycket kan man lägga in en engångs eller en ekstra inne i
    Kommer inte ihåg vem som gjort dem men kan unders¨pka det om det är..
Svar på tråden Tygblöjetråden 24