Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Tygblöjetråden 24

Giraff skrev 2010-06-12 11:14:33 följande:
    Jag skrev tidigare i tråden att jag testat Itti Bitti D'Lish snap in one; här kommer en uppdatering, nu efter att vi använt dom lite längre och fått hem leverans nr 2.  

Både jag och mannen är helsålda, dom är hur bra som helst. Passformen är suverän, de är smidiga, och inläggen suger upp jättebra. 

Jag kan dessutom VARMT rekommendera att beställa från Cheeks and Cherries!

www.cheeksandcherries.co.uk/

Bra priser (jag jämförde flera siter...), supersnabb leverns och fantastisk service. Jag hade råkat beställa inlägg av fel storlek, vilket jag upptäckte preciiis när ordern gått iväg. Jag skickade iväg ett mail och fick ett trevligt svar efter bara några minuter att dom ändrat åt mig! 

Såå, jag rekommenderar verkligen både Itti Bitti och Cheeks and Cherries! 
    Kikade på dem, dom var ju jättesöta. Men E börjar ha fullt i blöjförrådet, jag syr för mkt
  • yrväder
    Shmone skrev 2010-06-15 10:34:26 följande:
    Hejhej! Jag är ny här i tråden. Jag har smygföljt den några sidor men har inte läst hela tråden.

Jag fick mitt fjärde barn för drygt tre veckor sedan. Jag har varit sugen på att prova tygblöjor även till de tidigare men det har inte blivit av.
    Nu började vi med tygblöjor när sonen var 1,5 vecka. Vi använder rutvävda vikblöjor och det fungerar kanonbra. Grabben läcker bajs vid varenda fis så vi måste byta blöja jätteofta och sparar ju in en massa pappersblöjor på det här sättet.

Men nu undrar jag.. Ni andra som använt rutvävda vikblöjor. Hur länge har det funkat bra innan ni behövt lägga nåt extra inlägg i blöjan för bättre uppsugningsförmåga? Än behövs det ju verkligen inte... Men jag vill veta så jag vet vad jag ska ställa in mig på på ett ungefär.

Sen undrar jag också. Jag har läst lite här och där att man inte ska använda salva till bebisen när man har tygblöjor. Gäller det även vikblöjor eller bara andra typer av tygblöjor? Hur märker man om blöjan påverkas av det?

Och så ytterligare en fråga. De gula fläckarna som blir på blöjorna av amningsbajs och inte riktigt går bort i tvätten. Försvinner de med tiden sen när de tvättats många gånger?
    Som jag har fattat det är det bara blöjor med staydry närmast rumpan som man inte kan använda salva i, för salvan täpper igen staydry-effekten så kisset rinner av. Men alla blöjor med naturmaterial närmast huden funkar det att ha salva i. Dvs bland annat vikblöjor.
  • yrväder
    SaltNapp skrev 2010-06-16 19:33:22 följande:
    NI som sytt egna blöjor, vilka knappar använder ni?
    dem i plast som bibbi har? måste man ha en prymtång till plastknapparna?
    Snaps (kam) använder jag, det är väl dom enda som funkar egentligen. Jag har använt metalltryckknappar i mina bindor, men dom sägs ge hål eftersom det perforerar. Nu används ju inte mina bindor lika mkt som blöjor gör, så jag skulle inte sätta nåt annat än snaps i blöjor.

Dessutom diskuteras det huruvida metallen reagerar med kisset.

Jag har köpt en tång till snapsen på ebay.

Vet inte vilka plastknappar bibbi har, hittade inga i hennes pdf.
  • yrväder
    Shmone skrev 2010-07-07 10:31:01 följande:
    Nu har jag fastnat för prefold... och har just insett att dom finns i olika storlekar. Jag trodde innan att man bara limpvek dem när barnet blir större så man inte kunde göra "änglavingar" Men nu insåg jag att det finns större som man kan göra med änglavingar även på större barn.

Vilka sorters tyg lämpar sig för att sy egna prefold - förutom flanell?? Nån som vet?
    Jag har sytt i bambustretchfrotte. Några i tre lager stretchfrotte, och några med bambufleece som mittenlager. Materialval beror väl på om du använder snappis eller inte, dom fäster väl inte på allt.
  • yrväder

Ang imses formsydda onesize så har jag inte provat dem, men svågern har. Jag hade iof inte så mkt erfarenhet av tygblöjor när jag såg dem användas, men ja, dom är rätt klumpiga i början, och mot slutet höll tex en inte tätt på natten, så dom hade dubbla = väldigt klumpigt. Och på barn nr 2, en pojk, så dröjde det inte länge innan han kissade igenom 1 st på dagen. Sen tyckte jag i allmänhet att dom var väldigt klumpiga, speciellt nu i efterhand när man sett andra sorter.

Angående värme osv, jag kör med tygbindor själv, och en sommar hade jag konstant mens pga p-stav, och hade tygbindor hela sommaren, var inga problem, märkte i princip inte av dom alls. Nån enstaka dag hade jag engångs, och jag höll på bli tokig av värmen och den instängda känslan.

• yrväder
    Celiine skrev 2010-07-16 14:10:28 följande:
    Hej!

Jag har två små frågor om att sy blöjbyxor!
    1. Kan man sy dem i bara sånt där tyg med plast (minns inte vad det kallas) eller behövs ett annat tyg mot rumpan?
    2. Vilken sorts tråd ska man använda, funkar det med bomull eller drar det åt sig?

Sen undrar jag också vad ni har för erfarenheter av diaperaps blöjbyxor. Jag köpte ett par för någon vecka sedan, men jag tycker att de drar åt sig så mycket kiss, de luktar illa vid första blöjbytet, efter kanske 2-3 timmar.
    Hej!
    Ja, du kan sy dem i enbart pul. Oftast täcker innerblöjan så pass mkt att plasten inte kommer mot huden. Du måste sy med polyestertråd, bomull kan leda ut fukten till kläderna.
  • yrväder
    Celiine skrev 2010-07-16 14:55:26 följande:
    Kom på en sak till, behöver pul-tyg sicksackas?
    nej det behöver det inte. däremot märkte jag på dom blöjor som har knappar att vanlig raksöm inte håller i området där knapparna sitter. det sliter väl för mkt på sömmen när man öppnar knapparna.
  • yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-07-18 09:27:24 följande:
    Någon som har ett bra tips till hur och vad jag ska använda till at sy egna prefolds?
    Kunde tänka mig några i typ bambu och gärna ekologisk helst inget syntetsiskt och var jag så köper tyger till det. Känns som om det är så enlkelt att sy och mycket billigare än att köpa färdiga.

Har upptäckt att mina formsydda IV beh¨over nu vikas som prefolds till min lilla tjokis för annars sitter de inte bra om låren och så mycket enklare att bara slänga i en limpvikt i byxan och stänga..
    Jag köper bambu från myllymuksut.com
    Har gjort några i 3 lager bambustretchfrotte, och några i 3 lager med bambustretchfrotte med bambufleece i mitten. Är det ett äldre barn kanske man vill sy nåt extra lager i mitten. Jag har inte gjort det, men mina är tänka som prefolds till nyfödda.
  • yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-07-25 22:41:09 följande:
    Har någon provat eco bums blöjor och i så fall har ni provat att köra dem varmare än 60 grader?
    Vi kör ofta våra bg på 90,
    men nu har stora tjejen fått dagisplats från oktober
    och tänkte jag skulle hitta något hun kunde ha där
    som var så enkelt att det inte blir problem med att överbevisa dagis om det
    Så vill jag ju inte behöva stå och sortera i hur de olika ska tvättas..
    Har inte testat men risken finns ju att bambuvelouren på insidan inte tål 90 grader.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24