• llotta

Tygblöjetråden 24

En fundering. Vi körde fuzzis (med fleece på insidan) dotterns första halvår. När hon vuxit ur dem köpte jag några one size bum genius pocket med vad jag antar är det som kallas fuskmocka (?) och är generellt väldigt nöjda med dem. De sitter super och läcker inte alls. Dock inbillar jag mig att hon blir rödare av dem. Någon annan som upplevt liknande? Bytet samanföll ungefär med att vi gick upp till strl 4 på engångsblöjorna som hon har på natten och hon sover bättre och bättre så de sitter på allt längre. Dock tror jag inte det beror på engångsen för när vi varit bortresta och barra använt dem är hon inte särskilt röd? Eller blir kisset mer irriterande för huden när de äter riktig mat?

• llotta

Kardborrar är lite klurigt tycker jag, praktiskt att sätta på/ta av - opraktiskt på typ alla andra sätt. Body eller byxor över känns nästan nödvändigt för att slippa risp... Nu är våra bg inte helt nya, men ändå.

Jania - jag är inte påläst ang EC (vi tar lilla A till toan för bajsning sen hon började äta riktig mat, men inte mer än så), men jag tänker att du ska fokusera på att det är positivt de gånger du orkar och går alldeles utmärkt ändå andra gånger. Pepp!

• llotta
    Moi Je Joue skrev 2011-11-21 23:51:26 följande:
    hmm då kanske jag slår till på en imorn, jag ska köpa lite tygblöjor på knyt an som har rea. menskopp passar ju under hela mensperioden så det blir bra det..

förresten bloggar jag om bl a om tygblöjor, och recenserar, som är mitt nya intresse :) kolla in vetja:
    blogg.mama.nu/myfavorite/
    Hmm. Tack för tips om knyt ans rea. Beställda några FB onesize då vi varit himla nöjda med de vi haft i strl small. Oklart om vi egentligen behövde fler, men de är ju så fina! (helt fast i träsket och dottern är bara sju månader...)
  • llotta

Sofina - vi har en swaddlebees pocket i strl m som är oerhört smidig och nätt. Den är smalare även i grenen än de andra vi provat (FB, bum genius och IV aio). Vår dotter är dock van med fleece eller fuskmocka närmast rumpan och jag tror inte hon är helt förtjust i när det känns fuktigt (velour?).

• llotta

Den har läckt, men mest då den varit ordentligt våt. Kanske beror det på den smala grenen? Passformen är fantastisk! Men jag tycker att det är bra passform även på FB och de läckte aldrig innan de var för små (vi hade sånna i small första halvåret). Fleecen är ju smidigare än velour så jag upplever inte dem som särskilt bylsiga. Framförallt inte hårda på magen som IV aio.

• llotta

Lillflisan - vad skönt! Vad blev det för några? Jag har imse vimse och ett par ecosoft, men är nyfiken på andra också!

• llotta

Sofina - vi använda fuzzi bunz på dottern (som då var några månader gammal) hela sommaren och upplevde dem inte som för varma. Fleece och fuskmocca transporterar ju bort fukten från huden vilket jag tror känns behagligt oavsett temperatur. Jag uppskattar att det ger tunna smidiga blöjor, som därför inte känns så varma. Har dock ingen större erfarenhet av naturmaterial, så jag har svårt att göra jämförelsen.

Velveteen - Jag har inte haft några kushies, men tycker att tygblöjor ska klara att tvättas i 60 jämt och 90 någon gång då och då. De vi har provat har också klarat detta. Hoppas ngn med erfarenhet av kushies kan uttala sig. Amningsbajsfläckarna försvinner kanske inte ändå, men gör det efter ett par tvättar (eller med hjälp av solljus, vilket iofs är svårt så här års...).

• llotta

Det försvinner efter några tvättar! När vi plockade undan de minsta blöjorna hade dottern ätit smakisar ett tag och det fanns inga fläckar kvar...

• llotta

Då ska jag ta och beställa en omgång babyheaven också och prova!

När det skrivs om tvättnötter (som jag inte har ngn erfarenhet av) så blir jag lite nyfiken på vad ni andra kör för blöjvänliga tvättmedel? Har inte riktigt hittat ngt jag är riktigt nöjd med... Vill helst ha något miljömärkt, parfymfritt och pulverform. Några tips?
    Gott nytt förresten!

• llotta

Då hade jag bara fått för mig att Skona inte var så bra. Det blir det i fortsättningen för det brukar vi ju ha.... Har också en sån där påse med ocean, kanske skulle prova det också.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24