-
Är dom tvättade i sköljmedel är det i princip kört, nån (läs sambon ) körde våra kökshanddukar i sköljmedel, och jag har säkert tvättat dom 20 - 30 ggr efter det och dom suger fortfarande dåligt när man torkar disk. Och då är dom bara tvätade ett par ggr i sköljmedelstvätt.Svampp skrev 2010-05-22 11:13:17 följande:Jag har en fundering på hur jag ska göra med tygblöjor de första dagarna när det är barnbeck som kommer. Det ska ju vara så svårt att få bort och det känns lite tråkigt att börja med att fläcka ner alla blöjor. Samtidigt vill jag inte sätta på den lilla engångsblöjor när den är så liten och inte alls van vid massa kemikalier och äckel som finns i de blöjorna. En idé jag har är att slakta en gäng gamla badhanddukar som är riktigt fläckiga och jag ändå tänkt slänga. Då kan jag kanske använda dem som engångsblöjor, dvs använda och slänga, och därmed också slippe tänka på tvätt direkt jag kommer hem från bb, men ändå använda tyg. Har dock två funderingar. Blir det för bylsigt med vikisar i frotte när de är så små? Även om man bara gör dem t.ex. 50x50 cm? Och tror ni det funkar trots att de är tvättade med sköljmedel i många år? Räcker det att tvätta dem några gånger i 90 grader med rätt sorts tvättmedel och utan sköljmedel eller är det kört?
-
Titinea
Har du haft några problem med att knapparna lossnar från blöjorna. Alltså de du sattit dit själv med tången.
Har problem med att det lossnar, inte massor, men säkert ett par, tre st i månaden iaf. Vet inte om jag sätter dit dom lite fel, eller om syrran sliter upp dom för mkt. Eller om det är nåt annat. Dom går inte sönder eller så, utan hattpinnen sitter för dåligt i själva knappdelen tror jag. -
Så, nu har jag sytt en till pocket till syrrans stumpa, inte för att hon behöver fler egentligen men för att det är kul och för att jag ville testa en sidknäppt variant, som tydligen ska gå att använda som dra-uppis. Hon HATAR att ligga ner på skötbordet just nu.
Fast jag måste säga att jag tycker alla mönster är SÅ korta, jag vet inte om det är vi som är nojjiga i onödan, men dom känns som att dom riskerar att läcka baktill....
Mönstret är från the nappy network, wee wekas side snap, size S/M, upp till 12 kg, och det finns bilder i mönstret på 1.5 åringar på 12 kg som kan ha dom utan problem, så jag oroar mig nog i onödan med tanke på att hon är 1 år och 1 mån (10 månader korr) och bara är 70 lång och väger dryga 7 kg
Aja, återstår imorgon att se om den passar. -
Skulle nog säga att den är mittimellan, men det är olika, på "honan" blir det bättre, piggen blir plattare och täcker mer av hålet, medan på hanen blir den mer spetsig, trots det är det honan som släpper oftare, det är oxå den som sitter på tabbarna, dvs den som man sliter i mest.Titinea skrev 2010-05-27 22:45:42 följande:Det har inte hänt än iallafall. Ibland har jag märkt att knapparna kan sitta för hårt/löst när jag inte riktigt centrerat tången. När de sitter för hårt så sliter man ju gärna mer, men jag/vi har inte slitit så hårt att något lossnat. Så nu när jag sätter knapparna trycker jag ordentligt och försöker se till att knappen är centrerad. På de senaste blöjorna har det problemet inte uppstått iallafall Hmmm, jag kan inte komma på vad felet kan vara. Men om hon sliter jättehårt kanske de släpper. Hur ser knappen ut när du tryckt ihop den med tången? Är den spetsig eller helt nedtryckt i botten? (om du förstår min beskrivning)
Har fått förfrågningar om folk som vill köpa, men man vågar ju inte sälja när knappar lossnar titt som tätt, på syrrans kan jag ju bara sätta dit nya om det händer. -
Ska försöka fota och blogga om den imorgon!Titinea skrev 2010-05-27 22:47:39 följande:Drauppis, det lät bra. Jag har funderat på en sådan för min tjej... Kikar nog på din och blir säkert inspirerad.
Blev lite sugen på att göra en sån All-in-2 som du hade gjort, fast jag vet inte vad jag ska med den till, och så har jag inget syntetmaterial att ha som foder, hemma. -
Ja, lite som formsydda, men inte lika klumpigt.Titinea skrev 2010-05-28 12:10:16 följande:Ja coolmax var himla bra till foder på AI2 eftersom den inte suger upp vätska. Så då kan vi använda samma skal flera byten, himla bra. Mindre tvätt.
Den nya passade rätt bra förutom att den var för stor i midjan, har modifierat den lite i framtabbarna, ska testa på nytt imorgon. Var nog iaf inte för låg som jag var rädd för. -
Ronjas mamma skrev 2010-05-28 11:38:41 följande:Woaw yrväder gik in i din blog efter att ha set monsterpannkaka varit där... Så fint fick inte ens kollat igenom halva så många fina grejor du sytt..Tackar båda tvåMonsterpannkaka skrev 2010-05-28 09:44:52 följande:Nu har jag precis spanat in era bloggar, titinea o yrväder. Vad ni kan! vilka fina kreationer (: Jag hade tänkt att försöka sy lite egna pockets i framtiden.. eh.. när jag köpt symaskin typ? Hur svårt är det att sy såna? Dvs, hur mycket kunskap måste man ha innan tror ni?
-
Det är aldrig tull från england, bara när man beställer utanför EU.Ekorrfamiljen skrev 2010-05-31 13:15:53 följande:Åh, nu blev jag ännu mer sugen på att testa Flipsen! Finns det att beställa i Sverige eller måste man göra det via England? Blir det dyrt med ev. tull och frakt tro?
-
Har frågat syrran, och det verkar som om problemet sitter i att hela pinnen lossnar/går av Alla blöjor utom ett skal har ebayknappar och det är på dom det har hänt. Skalet har knappar från babythings och dom har hållt, men det används ju inte lika frekvent som de andra, bara på natten över de formsydda.Titinea skrev 2010-06-05 18:46:46 följande:Yrväder: Hur har det gått med knapparna?
Kom på att jag inte riktigt svarade om knapputseendet. Mina fungerar bäst om båda är helt nedtryckta och de är som cirklar på "knoppen". Är de lite snea eller löst fasttryckta så kan det vara svårare att sätta på knappen.
Tror jag köper knapparna från babythings hädanefter, alternativt beställer från kam i usa. risken finns ju att ebayknapparna är gjord av annan plast, även om det låter otroligt eftersom dina verkar hålla. (man har ju hört om kinafabriker som fortsätter tillverka produkter nattetid fast med sämre material, som dom sen säljer på svarta marknaden) -
Näe det har jag inte gjort, har inte tänkt så långt. Sen vet jag inte om det skulle vara så snyggt med en rosa knapp bland alla dom gröna *petig*Titinea skrev 2010-06-07 08:56:21 följande:Vad konstigt att det är så olika på våra knappar, eftersom ingen av mina gått sönder. Men ibland kanske de skickar dåliga knappar.
hmm, jag som ska beställa nya knappar, då kanske jag beställer från babythings eller kam. VIll ju inte riskera att få dåliga knappar jag med. Men för priset på ebay så var det helt värt att köpa tång + knappar för samma pris som tång i Sverige...Så nu kan jag ju köpa knappar varsomhelst.
Har du satt babythingsknappar i de som gått sönder då? Då kan man ju se om de håller eller går sönder de med på samma plats.
Hoppas det fixar sig med knapparna.
Men det kan ju helt enkelt vara så att dom sliter för mkt på knapparna, dom tar typ tag i tyget och drar tills knappen går upp.