Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Tygblöjetråden 24

Monsterpannkaka skrev 2010-04-16 21:09:09 följande:
    Hej alla Sitter hemma och väntar på mitt PUL och bambuvelour tyg som är beställt, så jag kan börja öva på riktigt :D :D tills dess sitter jag och småsyr lite inlägg till mina existerande pockets.. har frotté, flanell, fleece och såna där microfibertrasor från biltema.. hur tjocka inlägg behöver man ha i en pocket för en nyfödd? räcker det med två lager frotté eller borde man ha något i mitten med? hur hade ni gjort?
    Nu hade inte E tygisar som nyfödd utan hon var väl ca 5 månader (2 mån korrigerat)
    Men jag hade 3 lager microfiber+2 lager flanell och dom räckte gott och väl. Det är först nu vid 11 månader (8 korrigerat) som dom inte räcker till längre.
  • yrväder
    Kali B skrev 2010-04-19 08:56:20 följande:
    Jag ska också sy inlägg som Djävulen själv! Jag har budat på vikisar, jag hoppas bara att man få med mojängen man fäster flikarna med men det måste man väl få eller?
    Du tänker på snappis? Det är nog troligt att dom inte följer med såvida det inte står. Det är inte ngt som ingår om man köper dom nya heller. Dom kostar ca 30 kr för 2 st. Finns på flera webbutiker.
  • yrväder
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-19 10:29:58 följande:
    Kali B: behöver man ha snappisar om man har byxblöjor? ( en till rookie här!)
    Nej det behöver man inte. Man behöver det bara om det är drapåbyxor. Men en del kanske tycker det är enklare om vikblöjan sitter fast när man ska sätta fast byxan.
  • yrväder
    onoff skrev 2010-04-25 12:25:10 följande:
    Hej alla! Ska ha barn i september och vi är inne på att köra med tygblöjor. I alla fall prova med vikblöjor och byxor ovanpå. Nu vet jag ju inte om vi får en 2000 grammare eller en 4000 grammare, och jag vill kunna använda blöjorna ett par månader innan det är dags att köpa nya, helst så vill jag inte köpa några nya alls, utan jag vill kunna använda vikblöjorna från nyfödd upp till 1 år. Så, här kommer lite frågor, som jag hoppas att nån vänlig själ kan svara på ;) Vad ska jag köpa? Vilka har bäst kvalité och hur många blöjor och byxor behöver jag? Ni som använder vikblöjor använder ni även dom till natten? Vad jag förstår så håller inte dom lika tätt som allt-i-ett-blöjor? Kanske ska ha engångsblöjor till natten? Behövs det något extra inlägg i blöjan, typ någon slags fleecelapp? Fördel/nackdel med knappar och kardborre på byxorna?
    Svarar på det jag har koll på. Ca 24 st vikisar behövs samt 4-5 blöjbyxor beroende på om du har ull eller pulbyxa. Fleecelapp kan du lägga i om du vill att bebisen ska ha lite torrhetskänsla mot rumpan, men det är inget som behövs. Fördelen med knappar är att dom håller bättre/längre. Nackdelen är att det blir svårare att justera storlek och så tar det lite längre tid att sätta på dem. Fördelen/nackdelen med kardborre blir således det omvända. Slits mer, men lättare att justera och sätta på. Jag tror att det inte spelar så stor roll i dom mindre storlekarna, för dom växer dom ur rätt fort och hinner därmed inte slita så mkt. Men svågern hade imses blöjbyxor och dom större storlekarna som dom kunde ha ett tag var i princip utslitna i kardborren efter ett barns användning.
  • yrväder

Fleece funkar som vattentätt skikt. Man använder tunnare fleece på insidan av blöjan, för tunn fleece släpper igenom väta vid tryck. Till blöjbyxan använder man lite tjockare fleece, och dom läcker inte sålänge man har tillräckligt med uppsugande material inuti. 

• yrväder
    IVFmamma skrev 2010-05-18 13:05:01 följande:
    Använder ni snappisar? Fungerar de på formsydda i flanell?
    Har inte testat men vad jag hört gör dom inte det.
  • yrväder
    SaltNapp skrev 2010-05-18 16:52:07 följande:
    så om jag syr ett par blöjbyxor i tjockare fleece så borde dem klara att stå emot vätan om man har en bra innerblöja? Men om han sitter då blir det ju ett tryck..? eller är det för litet tryck?
    Ja, men om man har en bra innerblöja så ska fleecen klara trycket.
  • yrväder
    SaltNapp skrev 2010-05-18 16:58:57 följande:
    Tack ! vad tycker du är bästa materialet i innerblöjan? de som suger upp bäst?
    Har inte testat så mkt mer än microfiber och bambu. Men vill man ha naturmaterial så suger bambu bäst. På dom jag har sytt har jag kombinerat bambu och microfiber.
  • yrväder
    CottonCandy skrev 2010-05-20 20:03:31 följande:
    Titinea. tack för ditt svar, tror dem jag länka till har såndär att man kan vika in kardborren när man tvättar fast dekanske lossnar ändå? å sliter mer?
    Dom erfarenheter jag har av kardborreblöjor är att kardborren inte kommer hålla till så mkt mer än ett barn, särskilt inte om det är onesize som används hela blöjperioden. Kardborren slits helt enkelt så mkt att den till slut inte fäster.
  • yrväder
    SaltNapp skrev 2010-05-20 21:53:28 följande:
    kan tygblöjor blir FÖR gamla? tex imses bomuls formsydda..
    Bra fråga, dom flesta säger att ju mer tvättade dom är, desto mer suger dom upp, men jag hörde nån som sa att dom blir sämre med tiden. Så jag vet inte. Svågern hade dom, funkade bra med första barnet, en flicka, men läckte med andra, en pojke. Vet inte om det hade att göra med att dom var gamla, eller om han bara kissade mer.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24