Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Tygblöjetråden 24

Monsterpannkaka skrev 2010-04-13 09:20:20 följande:
    yrväder: AHA!! Jag fick en snilleblixt och såg det plötsligt framför mig! Men.. vad betyder egentligen räta mot räta? :P Hur stor PUL-påse har du med dig tex i skötväskan? Tacksam för allt (:
    Tyget har ju två sidor, en räta och en aviga. På pultyger är den plastiga sidan avigan, och den "tygiga" sidan räta.

Storlek får du fråga någon annan om, jag är bara syexpert Men jag kan tänka mig att en mindre, för tex 1-2 blöjor är lagom. Kanske 25*25 (färdiga mått) är lagom?
  • yrväder
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-13 09:32:13 följande:
    Hihi. Jag ska gå in och läsa just de här inläggen som ni skrivit när jag får mitt tyg så jag kan börja sy och slippa göra fel :) aviga.. är det alltså insidan? Vart får du ditt tyg ifrån förresten? (:
    Precis, aviga är insidan. Just nu köper jag mest från myllymuksut. Har lite på gång från co-ops men det dröjer nog flera månader till innan dom kommer.
  • yrväder

Tjoho, mina myllymuksuttyger har kommit!! Synd bara att man ska iväg och jobba snart, måste vänta tills ikväll med att hämta och tvätta dem. Så nåt sytt blir det förmodligen inte förrän imorrn.

• yrväder
    Titinea skrev 2010-04-13 15:41:11 följande:
    Ahh. Vad roligt!   Jag såg att de skickat mina tyger idag. Så det ska blir spännande och se när de kommer... Jag passade på att beställa under påsk när de hade gratis frakt för över 120 euro.. Tur att man precis kom över det...
    Ja, jag såg det sen. Typ 2 dagar efter jag hade beställt. lite småsurt. beställde för ca 100 eur, och så gick frakten på 24, hade ju hellre beställt nåt för dom där fraktpengarna istället...
  • yrväder

Tänkte vara lite smart nu när jag syr nya inlägg till E och göra dom i prefoldstorlek så att dom går att använda som prefold på nyfödda sen.

Men storlek? Myllymuksuts är 35*40, räcker det verkligen? tycker det ser så smått ut.... Fast man glömmer ju iof så fort hur små dom faktiskt är....

• yrväder
    Moson skrev 2010-04-14 18:14:50 följande:
    Ja, jag har funderat lite på det där med antal lager osv. Men jag tror jag gör som muksut, 3 lager bara.

Känns som att den där första storleken kan dom sällan ha så länge, så jag vill göra enklast möjliga sömnadsmässigt, men ändå lite enklare att sätta på än en vikis,  och jag läste nånstans att man kan lägga ett inlägg i prefolden om man vill boosta.

Några blir nog i bambufrotte+bambufleece+bambufrotte, och några i ren bambufrotte.
  • yrväder

Tack för råd om storlek förresten!

Och med bambufrotte menar jag bambustretchfrotte såklart, annars blir det väl lite väl tjockt.

• yrväder
    Moson skrev 2010-04-14 18:50:00 följande:
    Ja det blir ju lite smidigare att sy så.
    Precis det jag tänkte

Mysko att citera funktionen funkar ibland, och ibland inte.
  • yrväder
    MammaEmilie skrev 2010-04-14 22:04:04 följande:
    Hej jag undrar vilket tvättmedel som är bra att tvätta vikblöjor i. "som finns i en vanlig affär"
    står i första inlägget:

Välj ett tvättmedel som inte täpper igen blöjorna eller sliter på dem i onödan. Det optimala tvättmedlet är fritt från blekmedel, fosfater och zeoliter, och finns i parfymfri variant. Några märken som vi i tråden hittat hittills som håller det måttet är:

Emanco (beställs på nätet)

ICA:s egna tvättmedel

LDGGreen (beställ på nätet och få det levererat till dörren)

Ocean (köps på Granngården eller beställs i deras webshop)
  • yrväder
    MammaEmilie skrev 2010-04-14 22:17:34 följande:
    Icas egna ska det vara parfym fritt?
    Ja om det finns.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24