• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Bobelin

Så då har jag också hittat hit!
    Väntar en sladdis (nr 5) om 10 veckor och har börjat fundera på tygblöjor. Använde tygblöjor på mina 4 numera stora barn under hela 90-talet. Då var det vikblöjor från Ullrike och ImseVimse med hemstickade ullbyxor, ullbuxor från IV och tunnare PUL-byxor av lite olika märken (Diaperaps, Bumpy) som gällde. Hade även några AOI från Kooshies (de var inte särkilt bra, men söta). Varvade detta med engångsblöjor nattetid och vid längre bortavistelser (+ att mannen inte alls var pigg på tygblöjor, så det blev fler engångs om han bytte).

Ser att vikisar och ull och PUL-byxor fortfarande verkar vara gångbart. Ser också att det tillkommit ett stort urval av AOI och pocketblöjor och undrar nu om de är lika bra som vikisar och vilken sort man ska satsa på? Tänker nog hålla fast vid vikisar som huvudblöjor men vill ha några alternativ när man ska ut och så, och så nåt som funkar lite smidigare för att övertyga nya mannen.

Undrar också vart man kan köpa dagens tygblöjor (till bra pris förståss!).

• MiniMillan2011

Grattis till sladden :)
    Jag tycker att IV AIO har funkat toppen, haft några i skötväskan :) som används när vi vatt ute lite längre...smidigt med AIO då tycker jag.

• samban
    Bobelin skrev 2012-03-09 12:33:22 följande:
    Så då har jag också hittat hit! Väntar en sladdis (nr 5) om 10 veckor och har börjat fundera på tygblöjor. Använde tygblöjor på mina 4 numera stora barn under hela 90-talet. Då var det vikblöjor från Ullrike och ImseVimse med hemstickade ullbyxor, ullbuxor från IV och tunnare PUL-byxor av lite olika märken (Diaperaps, Bumpy) som gällde. Hade även några AOI från Kooshies (de var inte särkilt bra, men söta). Varvade detta med engångsblöjor nattetid och vid längre bortavistelser (+ att mannen inte alls var pigg på tygblöjor, så det blev fler engångs om han bytte). Ser att vikisar och ull och PUL-byxor fortfarande verkar vara gångbart. Ser också att det tillkommit ett stort urval av AOI och pocketblöjor och undrar nu om de är lika bra som vikisar och vilken sort man ska satsa på? Tänker nog hålla fast vid vikisar som huvudblöjor men vill ha några alternativ när man ska ut och så, och så nåt som funkar lite smidigare för att övertyga nya mannen. Undrar också vart man kan köpa dagens tygblöjor (till bra pris förståss!).

Om du tycker det är okej med second hand kan jag rekommendera dig att gå med på sjalbarn.se där finns ett forum där man kan fynda. Annars finns det utmärkta tygblöjor på jysk, går under titeln "tvättlappar". Funkar utmärkt. 12 st för 130 kr typ.
  • Jania
    Bobelin skrev 2012-03-09 12:33:22 följande:
    Så då har jag också hittat hit!
    Väntar en sladdis (nr 5) om 10 veckor och har börjat fundera på tygblöjor. Använde tygblöjor på mina 4 numera stora barn under hela 90-talet. Då var det vikblöjor från Ullrike och ImseVimse med hemstickade ullbyxor, ullbuxor från IV och tunnare PUL-byxor av lite olika märken (Diaperaps, Bumpy) som gällde. Hade även några AOI från Kooshies (de var inte särkilt bra, men söta). Varvade detta med engångsblöjor nattetid och vid längre bortavistelser (+ att mannen inte alls var pigg på tygblöjor, så det blev fler engångs om han bytte).

Ser att vikisar och ull och PUL-byxor fortfarande verkar vara gångbart. Ser också att det tillkommit ett stort urval av AOI och pocketblöjor och undrar nu om de är lika bra som vikisar och vilken sort man ska satsa på? Tänker nog hålla fast vid vikisar som huvudblöjor men vill ha några alternativ när man ska ut och så, och så nåt som funkar lite smidigare för att övertyga nya mannen.

Undrar också vart man kan köpa dagens tygblöjor (till bra pris förståss!).

Och på minimundus.se kan du hitta formsydda frotteblöjor som är super
     De är inte så stora, men min lilla tjej är ganska så smal så på henne har de passat från start och funkar än (hon är ca 69cm o 7,3kg). Annars har vi använt vikisar (jysk och några vi köpte beg) och PUL-byxor. Har IVs ullbyxor med men vi har aldrig fått det att funka riktigt bra.

Vet inte om det där hjälpte dig alls, men....ändå
    Lycka till   
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania

Nu, hörrni, kanske jag bara kommer in och "nostalgi-läser" snart. I förrgår blev det två kissblöjor, sedan dess har vi prickat detta med pottan hela dagarna. Vi får se hur det går imorrn när vi ska åka och handla...
    Är väl för tidigt att kalla det för att hon är torr, men det är nog fasen inte långt ifrån. Ska ev köpa hem några trainingpants, kanske.

God natt på er så ses vi då och då     

• Bobelin

Tack för alla tips! Kommer nog köpa prova på paketen från minimundus och några AOI (måste välja märke!) till att börja med innan vi beställer för hela perioden. Jag har ju erfarenhet sen tidigare och tycker man kan gå runt på inte alltför många vikblöjor och blöjbyxor i varje storlek  om man bara planerar bra. Hade ju två tygblöjebarn samtidigt för 18 år sedan.

• mor 3barn

Hej är det nån här som vet var eller om man kan få tag i tygisar till våran 14åriga dotter som är sängvätare?

• Velveteen

Hej, vår dotter är nu snart 4 månader och väger ca 6 kg. Vi har använt tygisar sedan hon var 1 månad. Jag har ju förstått att de blir torra/blöjfria fortare eftersom de tycker att det är lite obehagligt med den lite våta känslan. Men dottern tycker VERKLIGEN att det är obehagligt, hon kan kissa 1/2 dl och känna av det trots fleeceinlägg som jag inte ens känner är våta när jag byter på henne. Hon småkissar  under dagen så ibland får jag byta tygis 3-4 ggr/timme för hon slutar inte gnälla förrän blöjan är bytt! Vissa dagar hinner jag inte göra annat än att byta blöja känns det som....

Jag har testat olika varianter (se mitt tidigare inlägg om ni är intresserade) och någon modell kan hon ha i 1-2 timmar som bäst. Hon hade en engångsblöja på sig i 11 timmar en gång (hon sov länge den natten!) och den var ju massivt våt och luktade hemskt men då gnällde hon inte minsann

Men jag tänker fortsätta med tygblöjor och funderar på vikisar eftersom jag ändå får byta så ofta och det tar tid att tvätta och torka de tjocka AIO och pocketblöjor. Känns så "onödigt" att lägga de i tvätten för 1/2 dl kiss.

Har stora vikisar i ca 70x80 från ULRIKE men blir så klumpiga när jag limpviker dem. De är ungefär som en kökshandduk i materialet. Så har läst här nu att ni rekommenderar Ikeas (men som verkar vara slut och finns ändå inget Ikea där jag bor) och Jysks. Jag skulle hellre vilja ha ekologiskt tyg men okej då, kan tänka mig Jysks, men ni som testat dem, hur länge räcker dem, dvs hur gammalt/tungt har era bar varit som mest? De måste väl till slut  bli för småatt vika runt barnet eller är dem "one size" om man får göra olika vikningar eller ta flera?

• Velveteen

.. just det, dem från ULRIKE som jag har väger 95-110 gram/styck. Kanske är jag som har vikt dem fel, eller vad väger en vikis från Jysk och hur länge kan man som sagt ha dem?

• Jania

Ah! Kunde inte hålla mig här ifrån

Svar på tråden Tygblöjetråden 24