• betula

Tygblöjetråden 24

Tygtiiger skrev 2011-04-29 20:39:00 följande:

Vi hade ungefär fyra blöjbyxor i rotation samtidigt, när vi körde heltid. Tyckte Imses Soft var bäst för de med bomull utanpå kunde leda ut kiss via resåren om blöjan blev för blöt (så nu har jag köpt nya soft till nästa bebis). Jag tycker det är smart att ta det lite lugnt i början, för mig var det iallafall helt avgörande att slippa vara fanatisk i början utan använda engångs om det kändes jobbigt med tygblöjor. Så småningom hade vi lärt oss tricken och då var tygisar SÅ mycket bättre så då var jag fanatisk!!

Tror ullrike har slutat med sina tygisar men imses minsta frottéformsydda borde vara ok, och tot bots frotté i stl 1 är jättebra men rätt dyra.

Vad är det för skillnad mellan deras nya soft och den gamla? De har ett paket m deras gamla soft (stl M eller L) till bra pris och jag funderar på om man skall slå till (även om min bebis inte ens är född än), men vet inte. Blir det att man köper de nya soft i de mindre storlekarna så kanske man inte kommer gilla den gamla modellen och bli besviken när ungen behöver den sorleken?
  • betula

Bebisen är beräknad till 5/9 och planen är att få det att funka m tygblöjor. Från början hade vi tänkt att enbart satsa på AIO för att få det så enkelt som möjligt, men nu har jag fått ta i ett antal väldigt billiga/gratis vikblöjor och tänkte köpa några blöjbyxor till för att kunna testa det med. Frågan är vad och vilka storlekar? Vi har 20 kushies AIO i sorlek upp till 6 kg tror jag, samt 5 bumgenious AIO som skall passa hela blöjperioden + typ 15 vikisar.

Billiga och bra blöjbyxor som ni tror kompletterar det vi har bra? Vilka storlekar är vettigt att köpa & hur många?

• betula

Behöver lite hjälp av er  m lite mer erfarenhet av att handla begagnat. "Fick" en påse m lite grejr, bla tygblöjor av en bekant och nu har hon bett mig sätta in en peng för det. Jag har inget emot att betala alltså, men vill betala en vettig summa och då hon bara säger att jag skall sätta in vad jag tycker det är värt känns det svårt... I påsen fanns
    6 vikisar
    2 formsydda
    2 yllebyxor (ett par som man drar på och ett som man "knäpper". De man knäpper behöver man byta resår på. Gissar att båda behöver kuras?)

Allt är mycket välanvänt!

• betula
    Smulan1982 skrev 2011-08-07 21:33:19 följande:
    Tack för alla tips :) Jag förstår att vikblöjor är det billigaste ...men så har jag en man att övertyga också. Det känns som vi kanske får prova med några där allt sitter ihop som på en vanlig blöja liksom. Hm...det blir ju ganska dyrt förstås om man ska ha 24 st. Imses var inte så dyra 145kr för en men så fanns det ju i massor med storlekar...behöver man verkligen gå igenom alla. 24st i 5 storlekar blir ju hujjedamej många. Muksut hade bara två storlekar iallafall. Det fanns ett testkit att hyra :) kanske får vi göra det först o prova.... Lite vikisar från jysk kan man väl kosta på sig också då :) så får mannen köra med de lyxiga o jag får vika lite he he..
    Mitt tips (väntar dock fortfarande på första bebisen, men har handlat blöjor) är att hålla koll på tradera och blocket och köpa lite olika modeller till bra pris helt enkelt. Jag har oxå en sambo som behöver övertygas + att jag själv vill ha det ganska så enkelt och simpelt för att orka i längden tror jag.

Jag hittade 20 st AIO kushies upp till 6 kg för 200:- på blocket och kände mig nöjd m det inledningsvis. Men ju närmare vi kommer BF desstu mer blöjor har jag fått köpt ;) Nu har jag 6 st bumgenius AIO one-size + massor m vikisar (bla från jysk). Behöver köpa blöjbyor att ha till vikisarna dock. Tyckte jysks vikisar var så billiga och det var ett smart vis att se till att ha fler blöjor, OM vi tycker det är ok m vikisar, så att man kan köra på det heltid om man vill relativt från början.
  • betula
    Jania skrev 2011-08-29 20:19:29 följande:
    Hur ofta brukar man byta engångsblöjor? Har noll erfarenhet av blöjor då detta är mitt första barn.
    Vi använder vikisar men har svårt att få dem att sitta bra runt benen nu när hon är så liten så jag överväger att köpa hem formsydda (ullrike) frottéblöjor från minimundus.
    Igår var hon lite röd och, typ, prickig. Då är det att hon fått vara blöt i blöjan för länge, va?

Engångs på natten. Går det bra även medan man ammar på natten? Hon får mat 1 till 2 ggr på natten...
    Om jag skulle övergå till engångs på natten (för att hinna sova lite mer) så ska jag inte ha känslan av att vara dålig och inte löpt linan fullt ut med tygisar....eller?

Vad ska man ha för engångs? Har för mig att det pratades om Änglamark. Kan vara svårt att få tag på där jag bor. Vad tar man då? Libero har ingen lotion i sina vad jag vet. Tipsa, snälla...

Varför känns allt så svårt? Gör jag livet krångligare än vad det är? Gråter

(Ni får ursäkta min lätta nedstämdhet, men jag kan inte ens ta beslut om vad lillan ska få heta....inget känns bra nog åt henne juh)

Oj! Vad långt jag skrev dessutom. Sorry....
    Nu väntar jag fortfarande på mitt fösta barn skall behaga komma ut, men testa engångs på natten och se hur det känns. Oavsett så skall du ju inte ha dåligt samvete för det! Funkar det så funkar det och kör på det då! Viktigast är ju att du och bebis mår bra!
    Libero är de engångs som ja planerar att köpa hem som "backup" nu när vi ger oss på det här m blöjor och bebis snart ;) De är svanenmärkta tror jag och någon typ av miljömärkning känns ju iaf lite bättre. Änglamark är inte aktuella för oss då vi alltid handlar på ica.
  • betula
    Jania skrev 2011-08-29 21:04:51 följande:
    Syftar du på ullrikes blöjor när du säger att de är små? De säger att de ska funka upp till ca 10 kg. Men det är klart att om man är knubbig, vilket pytteglyttar brukar vara, så kan det ju lätt bli att man inte kan ha allt även om man väger mindre Tungan ute

Jag tycker med att det är fint att minimundus har dem. Ringde idag för att försäkra mig om att det verkligen är ullrike. Och det ska det vara enligt hon jag pratade med...
    Jag har två st hemma redan å blev glad att de sitter så bra. Å extra glad när jag såg dem på minimundus.

Jag har några snappisar som jag fick med de begagnade blöjorna jag köpte. Det står dock på infolappen att man bör byta efter ett halvår eller nåt. Var köper man nya nå'nstans om man behöver?
    Är det de blöjorna som bara kallas formsydd frotteblöja på deras sida? Den som även ingår i ett av "provpaketen" de har?
    Tänkte beställa IV blöjbyxor därifrån här i dagarna o om de blöjorna är så bra kanske man skall ta ett sånt testpaket och passa på o testa en sån oxå, när man ändå är i farten o beställer liksom...
  • betula
    telgebo skrev 2011-08-31 12:46:49 följande:
    Vilken NB blöjbyxa skulle du rekommendera? Ska använda vikblöjor.

Funderade på IV soft men den finns inte i NB storleken eller finns den att beställa någon annanstans?

Beställer 3 st och hoppas att bebis inte kissar mängder så man klarar sig i 3 dagar tills man tvättar igen.
    Vat kollar du efter IV soft? Både på IVs sida och minimundus verkar de finnas i stl NB iaf.
  • betula

Vet att det kanske inte hör hemma här, men tänkte se om nån här har erfarenhet ändå, då jag inte hittade så många trådar här på FL om det. Så någon här som har erfarenhet av tygbindor? Jag använder normalt menskopp, men tydligen skall man inte göra det till avslaget (väntar första barnet i dagarna). Tänkte att eftersom jag ändå skall tvätta en massa tygblöjor, så borde det ju vara lika smidigt att slänga ner några bindor... Men vilka skall man köpa? Funderar på ett 3-pack av IV för att testa (när jag ändå beställer blöjbyxa nu) eller skall man våga ge sig på deras lite mer komplicerade 11 delars set??

Sen så undrar jag om någon ha koll på en prisvärd och bra påse av typ pul som man kan ha i skötväskan för att lägga använda blöjor i. Känns ju som värsta slöseriet att ha plastpåsar som man sen slänger...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24