-
Syrran har hemmasydda pockets på sin dotter med naturmaterial innerst (så det blir ju ett extra uppsugande lager i dom) På dagarna har hon inlägg som är 3 lager microfiber, och 3 lager bambu och hon byter ungefär var tredje timme men dom håller oftast fyra innan dom riskerar att läcka. På natten har hon 9 lager bambu.Loreena skrev 2011-02-03 14:26:38 följande:Vad använder ni för pocket om ni klarar er i 4 timmar? Vad har ni för inlägg i blöjan? Det verkar ju toppenbra om man ska iväg! Just nu så använder vi engång om vi ska bort eftersom att de håller torrt längre, men jag gillar eg inte engångsblöjorna, tycker att de stinker.
-
Hej!Cornellia skrev 2011-02-11 12:42:09 följande:Hej allihopa!
Jag är gravid idag och har börjat fundera på om vi ska ha tygblöjor till bebisen när hen kommer. Jag är duktig på att sy, och således känns det "självklart" att sy dessa själv.
Jag har mönster på tygblöjor från ottobre, men nu börjar jag titta på vilka tyger jag ska välja, och efter att ha läst på sjalbarn så känner jag mig ytters förvirrad och villrådig. Priset är inte särskilt viktigt jag är helt enkelt ute efter dom bästa tygerna till blöjorna, inte dom billigaste.
Dessutom behöver jag råd. Ska jag köra ottobres mönster som det är (vad jag förstått blir det en Allt-i-ett blöja) eller ska jag göra pocketblöjor istället? Vad tycker ni?
Iom att detta är mitt första barn så vet jag inte ens hur ett blöjbyte går till , så jag har 0 erfarenhet på området och behöver verkligen hjälp av experter! jag vill helst ha "färdigsydda" blöjor, ingen vikvariant, eller så, det verkar både krångligt och fult (jag avskyr stickade prylar av någon anledning).
Hjälp mig! Vad ska jag ha för olika tyger, vad blir "bäst" så att säga??
Nu har jag inte kikat på ottobres tygblöjemönster själv, men jag vet av erfarenhet att deras mönster ofta är STORA i storleken, och vad jag hört på sjalbarn är minsta storleken för stor på en nyfödd iaf.
Finns massor i gratismönster ute på nätet, och även köpesmönster som är riktigt bra, och inte så dyra.
Dels finns gratismönster ritas rumppocket som är en formsydd blöja, onesize. Av köpesmönstrena har jag köpt fattycake, som jag själv använt till mina formsydda. Sen har jag även köpt La Di Da, som man kan göra olika sorters blöjor av, men av det mönstret har jag bara testat att göra pockets till min systerdotter.
Det finns ett jättestort tygblöjeforum i usa, diaperdivas.proboards.com/index.cgi där du kan kika, kolla in i diaper showroom under clothdiapering så hittar du massor med inspiration
Personligen gillar jag pocketblöjor bäst, men dels är det lite mer tidskrävande att sy, svårt att få till passformen bra på nyfödda så att det inte läcker amningsbajs (som är löst) och så blir dom såklart dyrare. Detsamma gäller egentligen för allt-i-ettblöjor, men lägg där till nackdelen att dom har mycket längre torktid beroende på hur man syr dom.
Jag kommer att köra på formsydda nu i början, med blöjskal i pultyg. Visst, det är lite meckigare än pockets eller AIO, men i gengäld lättare att få till passformen på nyfödda, billigare för det går mindre pul och mer lättsytt. Och skillnaden är egentligen att man får sätta på två blöjor istället för en, det är inget vik eller så. Sen kommer jag nog göra All-in-twos, som i princip blir som pocketblöjor, skillnaden är att man sätter/knäpper fast inlägget på blöjan istället för sätter det i en ficka. Fördelen med den varianten är att man kan byta bara inlägget sålänge inte skalet blivit skitit.
Jag har precis bloggat om min blöjlager till bebisen så kika där så ser du. smayrvader.blogspot.com (har även bloggat längre ner om dom AI2 som jag sytt till systerdottern.
Jag har sytt mina i bambutyg, dels suger det upp massor bättre än bomull, och dels är det miljövänligare samt naturligt antibakteriellt. Och sen att det är det mjukaste tyg jag känt på är ju såklart en av dom största fördelarna, iaf om man ska ha det direkt mot bebis hud. Jag har valt att ha bambutyg direkt mot barnets rumpa, vilket gör att barnet kommer känna sig blött när det kissat. Man kan även sätta stay-dry-tyger närmast barnets rumpa för en torrare känsla, tex microfleece, coolmax eller fuskmocka. Dom två första finns på myllymuksut som jag nämner nedan. Det blir dock aldrig lika torrt som i engångs.
Jag har köpt mina bambutyger via en co-op i usa för att få ner priset, men det är väldigt lång leveranstid och jag beställde mitt tyg innan jag ens blev gravid, men myllymuksut.com (välj svensk flagga för svenska) har en del bambutyger, och även pul-tyger, och priset är väl inte det mest förmånliga, men alternativet är att beställa från webshopar usa och då riskerar frakten att dra iväg och det finns risk att man får betala tull.
Hm, blev en halv novell detta men hoppas du fick nån klarhet i saken och det är bara fråga om du undrar nåt. Nu ska jag visserligen föda bebis på onsdag, så jag kanske inte är så aktiv här på ett tag -
Just ja, stängningsmekanism glömde jag ta upp
Kardborre: Tja, jag hade det på dom första till systerdottern, köpte på ohlssons tyger. Värdelöst, hade hon inte vuxit ur dom när hon gjorde hade jag fått byta kardborren för den hade blivit så dåligt. (typ 3 månaders användning)
Finns nån slags speciell kardborre till tygblöjor som ska hålla bättre, och jag tror myllymuksut har den, men jag har inte provat. Fördelen med kardborre är att det är lättare att anpassa storleken, och att sätta på och ta av blöjan. Nackdelen är att det blir stelt, samt att den nöts mycket fortare samt riskerar att nöta på blöjtyget och övrig tvätt.
Knappar: Använder jag uteslutande numera. Man använder plastknappar, har inte testat metall och skulle nog inte göra det heller. Risken är att dom gör hål på tyget, samt så vet jag inte hur dom reagerar i kombination med kiss.
Plastknapparna sätts fast med tång, och knappar och tång finns att inhandla på babythings.se eller ebay. Jag köpte min på ebay, där priset, inklusive knapparna är ungefär halva mot babythings, tror det tog 2-3 veckor att få den. Sök isf på snaps plier.
Lite pilligare med knappar, man får inte lika många stängningsmöjligheter men dom håller, och det är snyggare och smidigare. Plus att syrrans dotter har då iaf nu (vid 1.5 års ålder) tagit av sig blöjorna själv om det var kardborrestängning i dom. -
Svårt och svårt. Jag hade aldrig sett en pocket i hela mitt liv när jag sydde första tygblöjorna till E. Det enda jag hade sett var imses flanellformsydda (gamla utan resår) och deras blöjskal. Trots det ritade jag tom mönster själv för att få till passformen då E är väldigt smal. Visst, kanske inte det vackraste jag sytt i mitt liv, men dom gick att använda och enda gången dom läckte var på slutet när kardborren var så dålig att den gick upp....
Men visst, det var lite pilligt och man får nåla som en tok för en del pul glider helt hopplöst mycket, men där tycker jag myllymuksuts är överlägsen, tycker deras pul är väldigt enkel att sy i. Sen beror det ju på vad man har för innermaterial oxå, coolmax är jättehalkigt och sladdrig och svårsytt, microfleece är lättare, bambufrotten som jag hade på andra omgången pockets var lite småknepig, men det gick.
Jag tycker du ska testa! Det är kul, och (oftast) blir det billigare än att köpa. Om man inte får habegär och köper mer tyg än man behöver och syr fler blöjor än man behöver -
Har du hittat "vi som syr tygblöjor"?Cornellia skrev 2011-02-11 14:54:09 följande:www.sjalbarn.se
men jag blir mest förvirrad av det forumet.
sjalbarn.se/forum/viewtopic.php&t=174561
Jag rekomenderar inte att läsa allt som står i gamla tråden, för då får du sitta rätt länge . Fråga istället. -
Nåt som avgjorde lite för mig var nog förutom priset och att det är kul, det faktum att hitta pockets som sitter bra på nyfödda är väldigt svårt, vi gick igenom många till syrrans flicka innan vi gav upp och jag sydde. Visst, får man en baby som är lite knubbig kanske det är lätt men vi hade jätteproblem då hon var så smal. Och som jag skrev så tycker jag formsydda är smidiga på dom små liven då passformen är lättare att få till, alternativt vikblöjor, men det kändes bängligt. Och bland formsydda är utbudet betydligt mindre. Imse vimse har, men dom tycker jag verkar otympliga då dom är onesize och den finns det nån enstaka till att köpa i sverige men det lilla utbudet gjorde iaf mitt val enkelt. Och formsydda är skitenkla att sy.
Strömming har en jättebra tutorial:
strommingdesign.blogspot.com/2010/08/sy-en-formsydd-tygbloja.html -
fuzzi bunz provade vi till syrran flicka och dom satt sådär på henne, inte bästa passformen på en smalis, men annars var dom fina.Candra skrev 2011-02-11 15:03:29 följande:Erfarenheter av fuzzi bunz och wanoo?
Wanoo har en kompis köpt några till sin pojk och hon är nöjd med dom. Hennes grabb är oxå rätt smal och dom sitter bra på honom, men passar även på lite knubbigare barn. Tyckte dom var välsydda och fina, och ett plus är ju att man kan välja innermaterial. -
Jo det blir lätt så, vi som hänger där just nu är lite gamla i gemet, och tja, ibland dyker det upp frågor för oss oxå, men vill man ha tips så är det lättast att fråga även om det inte är lätt att veta vad man ska fråga såklartCornellia skrev 2011-02-11 15:08:31 följande:Jo, jag började läsa lite, men det var så mycket snack om annat.
Problemet är egentligen at tjag inte ens vet vad jag ska fråga om. -
Man ska inte använda sköljmedel alls. Det är inte främst pulen som blir förstörd utan inlägg och staydrytyger. Inläggen suger inte upp, och staydrytygerna slutar släppa igenom kisset, det rinner av.caromell skrev 2011-02-11 22:45:47 följande:Jag har förstått att man inte ska använda sköljmedel när man tvättar tygblöjorna, gäller det alla sorter eller bara PUL-varianterna?
För att undvika sköljmedelsrester i tvättmaskinen och att min sambo av misstag häller i sköljmedel när vi tvättar blöjor har jag slutat använda det helt. Men då blir ju tvätten gärna lite stel, och det har jag egentligen inget problem med själv men jag tänker att en liten bebis kanske inte vill ha en stel frottétvättlapp i lilla rumpan. Finns det nåt man kan göra för att få tvätten mjukare på annat sätt?
Vi använder sköljmedel till annan tvätt, men jag tänker skölja ur sköljmedelsfacket innan jag kör tygblöjorna och jag tror inte sambon kommer klanta sig. Vi har införskaffat torktumlare, och det gjorde stor skillnad på mjukheten på handdukar, som vi kör utan sköljmedel. Kanske inte det mest miljövänligaste, men det funkar iaf. -
Thalia
Tror inte rispapper är nån större ide på magsjuka/diarre, det lär nog bara rinna av. Dom säger ju att det inte är någon mening med rispapper på amningsbajs så kan inte se att det skulle funka bättre vid magsjuka. -
Madde
Precis, du har alltså sytt en formsydd blöja och dom måste man ha en ytterbyxa i pul eller ull ovanpå, annars läcker dom. Fint tyg, tja roligare att sy, tvätta, byta -
Jag vändsyr alla mina pockets och gör stickningar runtom och gör resårkanaler både i ben och midja. Det viktiga är att sy med polyestertråd som inte leder fukt. När man sen tvättar blöjan tätas pulskiktet igen runt tråden
-
Ronja
Nej jag har inte testat det, E har inte börjat göra så än, men jag har sett mönster som är gjorda för det, både med och utan knappar. Känns ju smidigt att kunna öppna blöjan utifall dom har bajsat. -
joMammaEmilie skrev 2011-02-15 17:56:05 följande:
Barnslig tvätt lapp från ikea är dom rutvävda?
-
Sy blöjan ihop blöjan räta mot räta. Vänd rätt väg och markera vart resåren ska vara, jag brukar nåla oxå för att kanten ska bli jämn och fin. Sen syr jag en raksöm runtom hela blöjan, där resåren ska vara håller jag ut lite mer, och på resten av blöjan syr jag väldigt nära kanten. Sen trär jag i resåren, fäster på ena sidan, drar åt och fäster på andra sidan.madde10 skrev 2011-02-15 19:36:01 följande:Nu är jag inte riktigt haj på detta.Resårkanaler,betyder det att du bara sätter fast resårändarna, inte sicksackar fast hela resåren på blöjan? Då syr jag fast resåren i ändarna, syr en raksöm innanför så den ligger kvar och sen en stickning utanför?
Man kan göra som du skriver, dvs fästa resårändarna på insidan, och sen sy kanalen när man vänt rätt och därmed "fånga" in resåren, men jag har testat denna variant och visst, får man kläm på den går den väl marginellt fortare än mitt sätt, men jag tyckte mest det var bökigt att sy snyggt och rakt när man samtidigt skulle sträcka resåren. -
just ja, ska skriva oxå att om du använder lastin, dvs silikonresår funkar INTE mitt sätt, för det går inte att fästa i den, då går den av. Enda sättet med den är att zickzacka fast den på insidan.
-
Miljarden
Pockets tycker jag är mindre bylsiga än AIO men det beror nog på vilken AIO man testat. Man byter allt, både inlägg och blöja. Smidiga på stan vet jag inte, men dom torkar fortare efter tvätt än AIO -
Har du blöjor med torrskikt i? Fleece, fuskmocka, coolmax? Tycker de två sistnämnda känns torrast.miljarden skrev 2011-04-11 11:04:30 följande:He, jag förstår. Vår blir galen. Galen av vätan, och galen av att bli störd om man byter blöjan.
Skulle ju helst vilja slippa pappersblöjorna helt, men samtidigt tycker vi att det är bra dagtid att han märker när det är blött (pga EC). -
Jag sköljer faktiskt inte bajsblöjorna alls, gjorde det första gången men tyckte det var bängligt men dom blir rena iaf.mrs lundin skrev 2011-04-18 11:16:48 följande:Nu har vår lilla tjej kommit och efter ett par dagar med köpeblöjor medan vi landat har vi nu satt igång att använda tygblöjorna. Vi har vanliga vikisar och ytterblöja (har fått begagnade helt gratis)
Har läst att man ska sköja av bajsblöjorna och sen lägga dem i en spann med lock, och så tvätta var 3e dag. Har en fråga angående sköjningen, ska man förska få av allt, eller mest blöta upp och ta det som åker av av sig själv? sköljde av första bajsblöjan tidigare och det var inte så mkt som gick bort bara under kranen. Fick hjälpa till med händerna för att få bort mer, vore skönt om man inte måste jobba så mkt för att få bort det varje gång!
Ska man förrsten skölja kissblöjor med?