Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Tygblöjetråden 24

Krake skrev 2010-11-03 08:50:02 följande:
    Inatt provade vi Itti Bittis, som var lite mitt "sista hopp" för tygblöja på natten. 

De är fina och höll bra jämfört med många andra, men framåt morgonkvisten läckte de ändå...

Han kissar så ohemult mycket på natten. På eftermiddagen nästan inget, sen på natten är det en störtflod. Har han haft engångs, väger den bly på morgonen.

Antar att det inte finns några tygisar som klarar hela natten (ca 10 timmar) för honom just nu. Men Itti Bittis var bäst hittills! 
    Du har inte kollat med nån av dom som syr själv då, om dom kan göra en megaformsydd eller liknande med bambu/hampa+microfiber? Då går det ju anpassa mer. Går ju att sätta microfleece överst om du vill ha stay-dry.
  • yrväder

www.edenbaby.se/catalog.php

swaddlebees econappi är en onesize pocket med naturmaterial på insidan. (bomullsvelour), nackdelen är att dom är dyra!

shuna76.blogspot.com/
    Har oxå pocketblöjor där man kan välja att få naturmaterial på insidan, dock inte onesize. Finns i massor av roliga färger och mönster.

Men som bejbi säger så är det få pockets som har naturmaterial på insidan.

• yrväder
    yrväder skrev 2010-11-21 18:45:32 följande:
    www.edenbaby.se/catalog.php?category=61

swaddlebees econappi är en onesize pocket med naturmaterial på insidan. (bomullsvelour), nackdelen är att dom är dyra!

shuna76.blogspot.com/
    Har oxå pocketblöjor där man kan välja att få naturmaterial på insidan, dock inte onesize. Finns i massor av roliga färger och mönster.

Men som bejbi säger så är det få pockets som har naturmaterial på insidan.
    Just ja, skulle oxå skriva att en del barn verkar reagerar starkare på fuskmocka än microfleece om du nu köper nån med syntet i.
  • yrväder
    Emmelinan skrev 2010-11-28 15:05:28 följande:
    Jag hade tänkt käppar ett startpaket av g-diapers, där man får 6 st blöjbyxor och x antal inlägg. Jag har läst mycket gott om dessa blöjor men har oxå läst att man ska köpa några stycken av olika märken innan man bestämmer sig vilken man gillar bäst och så man vet vilka som passar bäst hos just oss och våran bebis. Jag försöker ju vara lite ekonomisk här innan lillan föds och planera inköpen lite.

Hur har ni gjort? Vad är era råd?
    Jag tror det beror lite på vad man väljer för modell. Tycker oftast formsydda+blöjbyxa brukar passa dom flesta bebisrumpor utan problem, men pockets och liknande verkar knepigare med passformen. Jag skulle nog inte köpa så många rakt av utan att testa först, speciellt inte den modellen som g-diaper är, för det är rätt stor risk att amningsbajset läcker på skalet och då kommer det behövas många fler än 6 skal...

Nu har ju våran bebis inte kommit än, men jag satsar på formsydda såhär i början, och sen får jag se vad det blir. Förmodligen blir det nåt enklare och smidigare när bebisen blir större.
  • yrväder
    Parsley skrev 2010-11-28 11:52:40 följande:
    Hej!

Jag har ett gäng Close Parent pop-in blöjor till vårt, än så länge ofödda, barn. Inläggen är av bambu och microfiber. Vet någon om man kan använda Weledas barnolja och zinksalva med de materialen, eller täpper det bara till inläggen? På hemsidan står det att ägaren av Close Parent ibland använder vaselin på sin son... Då borde väl zinksalva fungera? Vad tror ni? 
    Det största problemet som salvor brukar ställa till är igentäppta stay-dry inlägg/insidor, som fleece och fuskmocka. Men om inläggen är direkt mot bebisens hud, dvs bambun, så ska det inte vara ett problem som jag fattat det. Syrran har då bambuinsida på sina pockets och har kört med inotyolsalva utan problem i dom.
  • yrväder
    Höst flickan skrev 2010-12-09 17:16:06 följande:
    hej

har nog funderat klart nu o ska pröva tygblöjor..men kan ni hjälpa mig..vad behöver jag?
    vad ska jag köpa?

Hoppas på att hitta något bra begagnat...el rekomenderar ni mig att köpa nytt?

Min tjej är 6 månader, väger 7440 o är 69 lång, en tunnis..så blöjorna måste gå å få runt henne o inte vara för stora...

Tack på förhand{#emotions_dlg.flower}
    Beror nog på vilken sort du vill köpa. Vikisar och formsydda suger bara mer om dom är vältvättade, så där kan du nog gärna köpa begagnade. Blöjbyxorna skulle jag köpa nya, kardborren slits en hel del och är dom vältvättade riskerar dom att läcka.

Men vill du ha pockets eller AIO så skulle jag nog köpa nya eller bättre begagnade isåfall, för som sagt, både kardborren och pulen slits en del.

Vilken sort vet jag dock inte. Syrrans flicka är oxå en tunnis och till slut gav vi upp jakten på en pocket som passade henne, alla vi testade var för stora i benen. Det slutade med att jag sydde egna åt henne.
  • yrväder

Nu har vår bebis inte tittat ut än men sambon är helt med på tåget. Kommer köra formsydda och det är ju lite enklare än vikisar. Syrrans kille är helt med på tygisar, främst av ekonomiska skäl, men dom har inte ens några engångs hemma så det finns inte så mkt att välja på.

• yrväder
    madebyinferno001 skrev 2010-12-18 16:05:59 följande:
    Någon som kör prefolds och kan ge mig lite ca mått på dem??

Har en från mullymuksyt (stavning?) och den är 40x30 cm vilket är för litet på min 18mån som blöja men passar som inlägg, men den borde passa en nyfödd som prefoldblöja...

ska sy egna men vill ha ett mer universalmått som passar genom större delen av blöjtiden men hittar inte mått på dem man köper
    Jag har sytt mina ca 30*30 och dom passade perfekt som prefolds på A när han var 3 veckor. När jag provade dem igen vid 3 månader var dom för små. Jag har även sytt några som är ca 38*38 och dom var alldeles för stora när han var 3 veckor. Vet när jag kikat på amerikanska sidor där prefolds är mer poppis att dom kör olika storlekar, NB, S, M osv. Risken är väl att det blir lite klumpigt på nyfödda om man kör med one-size. Men å andra sidan är det väl så med alla one-size.

Jag kommer köra formsydda och prefolds och då har jag gjort dom i olika storlekar, tycker speciellt prefolds är såpass lättsydda och iom att man dessutom kan använda dom som inlägg senare så gör jag hellre storlekar som sitter bra, och inte blir för klumpigt.
  • yrväder
    madebyinferno001 skrev 2010-12-18 19:22:12 följande:
    samma tänk här gör nog ett gäng 30x40 och sen 45x 45 som jag tror blir bättre när bebis blir större, har ju tösen att testa dem på sålänge.

Vad kör du för material och hur många lager, lika många lager i hela eller mer i mitten?
    Jag har kört bambu rakt igenom. 1 lager b-velour, 1 lager b-fleece och 1 lager b-stretchfrotte. Gjorde alla lager lika stora, dvs inte något mer i mitten, tyckte det förtog enkelheten med att sy dem och jag har ändå mest tänkt köra prefolds dom första månaderna när bebis växer mycket och förmodligen inte kissar sådär supermycket. När amningsbajset och tillväxtkurvan avtar och rörligheten ökar hade jag nog tänkt övergå till pockets eller snap-in-2.
  • yrväder
    lillen01 skrev 2010-12-28 23:36:43 följande:
    Hej, funderar på att använda tygblöja när bebisen kommit...

Orkar dock inte läsa igenom alla sidor för att hämta svar,

vore snällt om någon kunde svara på mina frågor:

Hur funkar det med tygblöjor? behöver man många tygblöjor varje dag, alltså är det som vanliga blöjor?

Vad kostar tygblöjor att köpa och hur många behöver man egentligen köpa för att det ska gå runt så man slipper tvätta varje dag?

Och vart kan man köpa tygblöjjor? finns det att köpa i en vanlig affär? Om man köper tygblöjjor behöver man köpa något annat också för att det ska fungera?

=)
    Ska försöka svara på dina frågor.

Ungefär 24 stycken räknar man med att det behövs, iaf när bebisen är liten och så. Syrran klarar sig på 15-16 nu när dottern är 1.5 år. Då tvättar man ca var tredje dag vilket är ganska lagomt.

Priset på tygblöjor varierar, vikblöjor är billigast, och torkar fortast, men är lite meckiga att använda (tycker jag), dom kostar 125 kr för 4 st ungefär. Sen finns det formsydda som är lite dyrare. Pockets är dyrast men väldigt smidiga att använda. Dom brukar ligga på allt mellan 150 och 250 kr beroende på vart man köper (dom billigaste är oftast via hobbysyende sömmerskor). Sen finns All-in-ones som är absolut enklast att använda, lite billigare än pockets, men dem kan man behöva fler av för de torkar otroligt långsamt. Till vikblöjor och formsydda behöver man en blöjbyxa som håller inne fukten.

Läs första inlägget i tråden så får du massor i tips på webshopar som säljer tygblöjor, står även en massa annan nyttig info där.

Jag har inte hittat tygblöjor i någon fysisk butik här, och det vanligaste är väl att om nån har, så har dom bara imse vimses, och det finns en hel tygblöjevärld utanför imsevimses sortiment, så nätet rekomenderar jag.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24