• llotta

Tygblöjetråden 24

Ja, fsk önskar inga bodies då de tycker att det är osmidigt att byta stående då med sju lager vinterkläder (själv tänker jag att det är just på vintern det är guld att slippa glipan på magen. Använder man body kommer de nog helt enkelt strunta i att knäppa den...

• llotta

johlinn - tack för ditt engagemang! Begat eller nytt spelar inte så stor roll (jag har redan lagt så mkt pengar på tygisar att det börjar göra varken till eller från, en vacker dag får jag väl se till att sälja dem igen. Ja, såg den på babykind - dock är vi inte jättenöjda med den swaddlebee vi har, den känns smal och läcker ofta i grenen. Kanske ska kolla myllymuksut - får för mig att de är himlans dyra (?). På babykind finns ju bg med kardborre men den får de inte skeppa utanför UK. Eller så avvaktar jag lite, känns som det behövs kardborre för att göra det enkelt, men man kanske kan blanda lite. Har köpt en bg med knappar och den är ju fantastiskt fin och sitter bra... Plus att vi fortfarande är nöjda med hiphipbaby-blöjorna, men det blir väl byllsigt med extra inlägg i dem, så de får nog vara huvudblöja hemma istället. Funderade på kushies också, men de enda jag hittar från Sverige är (iofs reade - tips!) i medium på onetex och jag tror att dottern ligger precis i skarven mellan deras storlekar.

Tack för svar angående byxor också. pop är ju generellt toppen, ett visst problem är dock att A är tunn så de vida byxorna blir väldigt vida på henne - men kanske kör på det ändå. Köpte några velorisar med snöre upptill på Lindex igår som vi ska prova, för de är ju i pris en lagom dagisbyxa.

• llotta

Så, har beställt en muksutpocket för att prova. PUL-påsarna var några kronor billigare hos little bloom också så det blev bra!

• llotta

Två timmar tycker jag det mesta klarar! Nu när dottern blivit större (snart 1,5) och kissar mycket men inte så ofta händer det att en kissning är så stor att det riskerar att läcka, men när hon var under året klarade alla våra pockets dubbla kissningar. Är du osäker så lägg i ett extra inlägg!

johlinn - skönt att du kan se det positivt

• llotta

MiniMillan2011 - det beror ju så himla mkt på hur stor eller liten bebisen är och hur tjocka lår den har. Ett gäng vikisar kanske?

• llotta

johlinn - åh, har inte kommit mig för att beställa några kläder därifrån, men gillar generellt deras grejer och byxorna såg fina ut!

Hestia - jag tycker mycket om både fuzzi bunz och bum genius och skulle rekommendera båda. BumGeniusen hade dock, trots att de är one size inte funkat något vidare på dottern de första tre-fyra månaderna, de hade varit alldeles för stora. Fuzzi i storlek small var dock toppen (och var åtminstone när jag letade inte så svåra att få tag på begade på sjalbarn). Fuzzi har ju en onesize numera också, som nog funkat bättre från början, men den är nog risken att barnet hinner växa ur innan det blir torrt för den är klart mindre än deras large. Det enda negativa (utöver att de är väl stora på en nyföding) med BG tycker jag är kardborrarna (utom nu när vi ska ha på förskola, då vill jag ha kardborrar) som tenderar att fastna i lite av varje i tvättmaskinen och som slits, men nu finns det med tryckknappar istället (och kardborrarna verkar inte gå att få tag på nya i Sverige) och det tycker jag gör det till en helt suverän blöja. Alvehamn har jag inte provat, tyvärr, men bara läst gott om.

SaJoMa - jag förstår att 10 inte räcker, vi hade nog uppemot 20 när dottern var spädis och kompletterade ändå upp med engångs. Men, det går nog fort tills han vuxit i fuzzisarna om de är i small? Vi kom inte igång förrän dottern var 1 månad, men då funkade de hur bra som helst (hon vägde då drygt fyra och var 56 lång).

Till er som ligger i startgroparna vill jag passa på att tipsa om flanelltvättlappar (babyheaven har som är billigare än imses). Vi har många frottétvättlappar också, men de känns ofta för grova att tvätta rumpan med (används däremot till allt annat klet och till att torka torrt med). Flanelltvättlapparna är däremot grymma. Vi har i en sån här www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80098583/ som vi lägger i ett gäng i och pyttsar på lite vatten så det finns färdigt till ett antal byten. Hemma använder vi aldrig något annat. Vi har 20-25 stycken och nu räcker det bra, när hon var pyttis hade det nog inte varit så dumt med några till.

• llotta

Betula - nu har vi inte på långa vägar kommit lika långt med pottandet som Jania, men mitt bästa tips för att komma igång är attsätta på pottan på rutin i samband med alla blöjbyten, efter sömn och mat samt när man kommer in efter att ha varit ute. Och ta till pottan/toaletten på en gång om man märker att det är något (bajs är ju lättast att se på dem) på gång.

Jania - jag är nyfiken på hur ni gör rent praktiskt (kanske borde jag gå in på EC-Sweden)? Min dotter, som är några månader äldre än din, kan säga till men när hon gör det när vi är på språng står jag ofta lite handfallen. Har ni alltid en potta med (modelltips?)? Vad lyckliga vi blev både dottern och jag när vi var på Ikea häromveckan och kom in i deras skötrum där det stod en potta. Kunde ta av en torr blöja, låta dottern kissa på pottan och sen på med blöjan igen. Härligt. Jag tror jag måste förtydliga ytterligare på fsk att det vore bra om de satte henne på pottan där med...

I samband med förskolestart och en överdos russin blev dottern dålig i magen och vi fick byta fler bajsblöjor på ett dygn än vi normalt gör på en månad. En gång lyckades hon säga till och hålla sig trots raketfart. Ändå stor glädje för alla inblandade nu på morgonkvisten när pottresultatet var det vanliga igen.

• llotta

johlinn - Tyvärr bara i pyttestorlekar vad jag kan se (men bra pris för den som vill ha en fin liten aio-blöja!). Jag inväntar muksutblöjan nu så får vi se. A har inte fulla dagar på förskolan än och vi klarar oss iaf två dagar på de vi har även vid fulla dagar. Däremot funderar jag fortsatt lite på det här med inlägg. Köpte långa i bambufrotté från barnshop, men klurar på om jag ska dela dem på mitten, eller vad de ska kompletteras med. Vanligen kör vi de två orginalinläggen och något mer i BG-blöjorna, kruxet är vad det här extra ska vara... Härligt att det är läga för träningsbyxor förresten!

Svar på tråden Tygblöjetråden 24