• Frila2

Airomir, (hjälp) tips tack!

Siri fick en vortex med Airomir utskrivet för en månad sedan när vi behövde åka till akuten då hon hade det jobbigt med andningen. Vi har försökt leka mycket med ankmasken och hon tycker den är kul och kan tom tycka att första andetaget i masken efter "puffen" är ok, sedan märker hon att det smakar/luktar annorlunda och blir jätteledsen. Men som personalen på akuten sa, när de är så små som dina tjejer är så är det fasthållning som gäller, tyvärr. Man kan inte förklara logiskt och även om de vänjer sig med masker och själva inhalatorn så räcker det med att de andas in första andetaget och känner medicinen för att det ska slå bakut. Har själv använt Ventolin/Airomir och det smakar/luktar direkt.

Det låter som att tjejerna fått det som Siri fick och som jag faktiskt tror är RS. Segt, jobbigt men genomskinligt  slem som hostas upp och hög feber. Siri var rätt dålig, syresatte sig dåligt och var lite blå om läpparna när vi kom in andra gången samma dag (nu för en månad sedan) och då beslutade de sig för att ge henne kortison för att dämpa det lite och det funkade helt otroligt bra. När kortisonen gick ur kroppen så fick hon 40 graders feber i två dagar. 

Lättas är att vara två när man ska inhalera. Sätt barnet i knät, håll ena handen på barnets panna och andra armen runt överkroppen för att kila fast armarna. Sedan får person nr 2 ge inhalationen. Är man ensam så får man göra så gått man kan, jag brukar hålla min hand på själva masken och även lite på ansiktet på Siri och med andra handen hålla undan armarna så gått det går. 

• Frila2

Ang effekten på Airomir/Ventolin så ska den komma inom ca 10 minuter. Full effekt kommer kanske senare men man ska kunna se skillnaden. Flytande Ventolin funkar så dåligt att man i princip kan ge vatten istället. Bricanyl har bättre effekt flytande men bäst är såklart inhalation.
    Effekten är väl lite olika. När Siri var som sämst så satt effekten av Airomiren i 1h som max. Effekten av kortisonet satt i iaf två dygn.
    Själv har jag tyckt att Bricanyl har haft bäst effekt på mig men vad jag förstår det som så har Airomir/Ventilin en snabbare effekt.

Svar på tråden Airomir, (hjälp) tips tack!