• lugna gatan

Airomir, (hjälp) tips tack!

Nu har vi fått airomir utskrivet för flickornas ansträngda rossliga andning. Gjorde som de sagt på sjukhuset, lät dem leka med apparaten och de tyckte själva ankmasken var läskig så det ville helst ha den andra delen?! Konstiga barn ;)
    Elicia satt så fint med tuben i munnen, att jag tänkte att nu får jag passa på, men... så fort jag satt på inhalatordosen blev hon hysteriskt förbannad, den grejen tyckte hon inte passade in där. 1½ år korr är tjejerna nu, och har varsin urstarka vilja, inget kan rubba vad de själva har bestämt sig för. Trotsålder?
    Det hela slutade med att jag höll fast dem och gav via ankmasken, känner mig lite hemsk, men de behöver ju det...

Har ni tips om hur det funkat bra för er så snälla dela med er, behöver alla råd som kan fås!

• Svar på tråden Airomir, (hjälp) tips tack!
  • TvåTill

Har du en Ailos eller en Nebunette?

• Mars2007

Det är nog bara fasthållning som gäller.. så har nog de flesta fått göra. Låt dem fortsätta leka med dem och kör på.. de vänjer sig.

Här tar de dem bra för det mesta numera men det tar ett tag så du får ha tålamod! Fördelen är ju att om de skriker så inhalerar de ju bättre..

• krakel

Min flicka som är 15 mån´och har haft det sen hon va 5 mån krånglar fortf. får ibland hålla fast fast det är jobbigt...
    Men det är ju viktigt att de får i sig med. sen ibland går det så himla bra , då ber jag henne att hjälpa mig trycka på med när den sitter i.

• Mars2007
    TvåTill skrev 2010-03-15 22:45:05 följande:
    Har du en Ailos eller en Nebunette?
    Jag tycker det låter som en vortex. Eller finns det en anka till nebunetten också (för det har inte vi).
  • suss75

Har tyvärr bara funkat med fasthållning hos oss också, känner sig grym men vad skall man göra.

• lugna gatan

Vortex är det vi har. Ja, det var ju skönt att höra att inte "alla andra" barn sitter snällt och inhalerar , att det blir att hålla fast.
    Tusen tack för alla svar!
    Tycker bara det är svårt att se antal andetag när de skriker och jag tycker det ser ut som om det bara blir ytliga andetag?
    Var nyfiken på effekten, när de var pyttebebisar på neo så vet jag att det hjälpte direkt och att effekten satt i ganska länge. Nu fick de det igårkväll, innan hade vi flytande bricanyl, känns som de sovit bättre och varit lite mindre ansträngda inatt. När barnet är förkylt och riktigt ansträngt, hur ofta brukar man ge per dygn? Hur länge sitter effekten i?

• krakel

Ja det enda possitiva med att det gråter är ju att det kommer ännu djupare ner om min dotter är förkyld så behöver jag ge dubbeldos pulmicort eller 2 puff istället för 1 och airomirn blir väl typ fulldos och ibland mer brukar göra så så hon får kräks upp slmmet... håller i sig allt från 30 min till ett par tr timmar beror på hur dålig  hon är..

• Emmy K

Hejsan

Det var längesedan vi sågs och jag tänker på er ofta, vi får ses någon dag!

Iaf, Vi har haft Nebunette med airomir och pulmicort sedan tjejerna drabbades av RS korrigerat en månad gamla tills i somras. Vi har hållit fast dem och har gett dem medicinen med "våld". Man känner sig hemsk och elak, men det finns inget annat val. Efter ett tag så vande de sig och kämpade inte emot lika ofta. Och som det har sagts tidigare så får de ju i sig medicinen bättre om de skriker.

Nä usch vad glad jag är att vi inte gör det morgon och kväll längre utan bara då det verkligen behövs.

• VeraVera

alltid bråkigt här med när tjeje på 1,5år ska ha. Jag brukar "låsa fast" hennes ena arm uner min, ungefär samma ställning som dom har vid amning, på så sätt är det bara en arm att försöka hålla undan.

• lugna gatan

Hehe, "fasthållningen" är jag ganska bra på nu med tre viljestarka töser, så det går ju bra. De är ju bara ledsna under själva inhalationen, direkt efteråt får de leka med den och då är allt lesset som bortblåst

Ja, du emmy, vi får ta och ses nån mer gång, snart hade varit roligt. Jag kan väl höra av mig när tjejerna blivit bättre. Tror nästan det är rs de har faktiskt, slemmet är genomskinligt och så segt som karlssons klister, andra veckan nu och så har de haft hög feber och hosta. Finns dock ingen orsak att åka in med dem än ändå, allmäntillståndet är ju hyfsat och de är ju så stora att de inte skulle få nåt för det ändå.

• Frila2

Siri fick en vortex med Airomir utskrivet för en månad sedan när vi behövde åka till akuten då hon hade det jobbigt med andningen. Vi har försökt leka mycket med ankmasken och hon tycker den är kul och kan tom tycka att första andetaget i masken efter "puffen" är ok, sedan märker hon att det smakar/luktar annorlunda och blir jätteledsen. Men som personalen på akuten sa, när de är så små som dina tjejer är så är det fasthållning som gäller, tyvärr. Man kan inte förklara logiskt och även om de vänjer sig med masker och själva inhalatorn så räcker det med att de andas in första andetaget och känner medicinen för att det ska slå bakut. Har själv använt Ventolin/Airomir och det smakar/luktar direkt.

Det låter som att tjejerna fått det som Siri fick och som jag faktiskt tror är RS. Segt, jobbigt men genomskinligt  slem som hostas upp och hög feber. Siri var rätt dålig, syresatte sig dåligt och var lite blå om läpparna när vi kom in andra gången samma dag (nu för en månad sedan) och då beslutade de sig för att ge henne kortison för att dämpa det lite och det funkade helt otroligt bra. När kortisonen gick ur kroppen så fick hon 40 graders feber i två dagar. 

Lättas är att vara två när man ska inhalera. Sätt barnet i knät, håll ena handen på barnets panna och andra armen runt överkroppen för att kila fast armarna. Sedan får person nr 2 ge inhalationen. Är man ensam så får man göra så gått man kan, jag brukar hålla min hand på själva masken och även lite på ansiktet på Siri och med andra handen hålla undan armarna så gått det går. 

• Frila2

Ang effekten på Airomir/Ventolin så ska den komma inom ca 10 minuter. Full effekt kommer kanske senare men man ska kunna se skillnaden. Flytande Ventolin funkar så dåligt att man i princip kan ge vatten istället. Bricanyl har bättre effekt flytande men bäst är såklart inhalation.
    Effekten är väl lite olika. När Siri var som sämst så satt effekten av Airomiren i 1h som max. Effekten av kortisonet satt i iaf två dygn.
    Själv har jag tyckt att Bricanyl har haft bäst effekt på mig men vad jag förstår det som så har Airomir/Ventilin en snabbare effekt.

• Fossa

Mina tvillingar var också 1,5 år när vi fick börja med "Näbbis". Vi gjorde ritual av att sätta på Drömmarnas trädgård i samband med inhalationen och då funkade det efter någon veckas brutal fasthållning och mycket beröm efteråt.

• I have a kid

min dotter  på 21 månader okorr/ korrigerat 17 måander

har sedan hon var ca 14 månader haft airomit och pulmicort.

ena av dom kontunerligt

först hadde vi nebunetten detn funkade bra dottern accepterade den å vi fick hålla å sen trycka,

sen böt vi ut den mot  vortex masken  med anka
     mkt bättre mask  vi lät henne leka med den å andas i den... å visade hur man skulle göra sen så nu sen hon var 15 månader så tar hon själv masken å sätter den för munnen å trycker själv  med lite  hjälp av mamma/Pappa.

ett bra tips: är att inte bara komma med masken å sätta den på munnen utan prata med barnet å förvarna innan  man hämtar den, sen kan man visa på pappa eller på dockor.

Svar på tråden Airomir, (hjälp) tips tack!