Inlägg från: Carcassonne |Visa alla inlägg
  • Carcassonne

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Skumboll skrev 2011-03-02 07:04:56 följande:
    Ja just det, vi har också elocon till S granulom. Tidigare hade han ett granulom lika stort som en femkrona och man behövde lapisera 11 gånger innan det gick tillbaka, och sedan fick vi "underhålla" med kortisonkrämen. Granulomet poppade upp så fort han fick minsta infektion i kroppen (typ snorig näsa)
    Men, vi har ju haft jättemycket problem med ballongen på mic-keyknappen så vi bytte typ av knapp för ett tag sedan till en mini-one och tro det eller ej men inga fler granulom!
    Men så skönt för er. Jag har förstått att många haft problem med ballongen på mic-keyn, men efter att vår första oväntat sprack, så har vi, peppar, peppar, inte haft några problem. Idag ska vi byta knapp själva hemma för första gången! Lite pirrigt, men hellre det än ett besök på avd.65 med alla infekterade barn.
    Inga granulom här sen vi började med kompresser, alltså inga på 2 år snart. 
  • Carcassonne
    Adni skrev 2011-03-20 11:53:54 följande:
    Ibland blir man bara så ledsen. Idag på förmiddagen skulle vi göra en liten utflykt hela familjen till badhuset. Sagt och gjort, vi gav E mat extra tidigt så att det inte skulle bli några sondmatskräkningar om det blir en kallsup eller så (och E kräktes dessutom upp maten redan innan vi åkte). När vi står i kön och precis har betalat så börjar E kräkas. Pappa springer iväg och håller henne över en papperskorg medan vi övriga två tar våra biljetter. Jag ursäktar oss lite och berättar att E alltid kräks men det är ingen fara, och hon har ingen mat i magen. Då dyker en sur tant upp bakom i kön och påpekar att man absolut inte  kan ha ett barn som kan kräkas där inne. Om någon ser det måste de ju tömma bassängen och hur roligt är det för alla andra, dessutom går det ju magsjuka. Försöker igen att säga att hon inte är sjuk och det som eventuellt kan komma upp är bara saliv nu. Om man kollade på det som kom upp så var det helt ofärgat, absolut inga spår av mat. Men det örat ville hon inte lyssna på, vi var helt klart de oansvariga som kommer förstöra för alla andra som vill bada...

Oavsett så tycker i alla fall jag att det ju är skillnad på ett barn som äter vanlig mat och har magsjuka och ett barn som har sondmat och reflux, men det är ju bara jag. Superledsen stegade vi i alla fall iväg till badet och allt gick bra. E fick en kallsup och lite kräk kom men det var ju bara poolvatten och saliv (en mun) och det måste väl ändå vara ok, eller får aldrig "vanliga" barn upp vatten och saliv när de hostar som tokar efter kallsupar?

Känner mig fortfarande helt låg efter det där mötet med tanten... Vi har badat där flera gånger tidigare, E älskar det, och E har kräkts sondmat i omklädningsrummet utan att någon varit så där otrevlig. Men idag kände jag mig så otroligt ovälkommen.
    Känner igen det där, tyvärr! Så himla trist för er! Okänsliga människor finns överallt och jag har faktiskt lärt mig att ryta ifrån sen C kom. Tidigare var jag nog alltid ganska resonlig och backade när idoioter gav sig på mig eller min familj. Nu ger jag tillbaka med samma mynt. 
    Men jag förstår att du blev ledsen. Inte nog med att man gått igenom så mycket, man har ju fortfarande en unge som inte har samma förutsättningar som "vanliga" barn!! Vilken dum tant! Hoppas hon någon annan tvålar till henne en annan gång-jag tror på Karma!!

Idag har vi en bra dag, lillen är förkyld men har ändå käkat två köttbullar till lunch och lite stuvade makaroner, ett gäng ärter och en halv knäckemacka. Vi sondar fortfarande ett mål på kvällen och ibland ett halvt till frukost, han kan bli så otroligt gnällig och sur när han äter dåligt på dagis. På onsdag kommer hans sjukgymnast och dietist dit och informerar, skall bli intressant att se vad de tycker om den bedrövliga maten!!
    Nu väntar vi på en remiss angående hans stela krökta tumme som han inte kan sträcka ut, hoppas att det inte är något farligt utan "bara" triggerfinger" och att det kan åtgärdas utan sövning!

Ha en fin söndag-Kram!!
  • Carcassonne

Idag har C ätit ett fullt mål på dagis och sen ett halvt hemma bara en timme senare.
    Ja, jag skrev ju om detta redan förra veckan, men det var kanske bara kul för mig själv...
    Hursomhelst så tror hans dietist att han kan vara knappfri till sommaren.
    Och det har ju varit vår önskan och förhoppning sen han fick den för snart 2 1/2 år sen.
    Spännande att läsa om framsteg och nyopererade som får ett lyft med knapp. När jag startade den här tråden en gång i tiden (under annat alias) var det ju detta som var meningen att ALLA skulle få komma till tals, få pepp och stöd och råd av varann.

Det verkar som om min kille har kommit längst med sitt ätande, och Gud skall veta att vi kämpat, men det betyder ju bara att kan HAN bli så bra att han äter så mycket själv, ja, då kan de allra flesta också bli det.

• Carcassonne
    gosungar skrev 2011-03-29 13:02:55 följande:
    Hejsan!

Jag sitter här och skriver på vår vårdbidragsansökan och har lite funderingar.

Hur stort vårdbidrag har ni andra fått som barn med knapp och mat/kräkproblematik?

Jag känner några föräldrar  med knappbarn i vårt län och vårdbidraget mellan dem varierar mellan 25% och 100% trots likvärdig problematik.  Min handläggare säger att knapp berättigar till 25% och inte mer.

Har ni några tips och råd när det gäller vårdbidragsansökan?

carcassonne: vad härligt att höra att det går så bra för din kille, det ger oss alla hopp

Ha det gott i vårsolen!
    Vi har fått 100% men det har även gällt hans grovmotoriska och språkliga senhet. Samt infektionsskydd...Nu kommer det att halveras från nästa månadsskifte, man söker ju tre månader i förväg.

Tack! Ja, hopp är det man vill dela med sig av i mängder!! När det ser som mörkast ut kan man behöva att någon tänder ett litet ljus...
  • Carcassonne
    Nina84 skrev 2011-03-29 10:49:56 följande:
    Adni: Näe jag tror inte heller de..

Mina12: Men Oo såå skönt..ska hålla tummarna att operationen inte e så långt borta nu...

schappi: näe du ser där..verkar verkligen vara olika på alla sjukhus hur man gör...Men skönt att hon äntligen slipper den oc kanske därför de blir framsteg med maten? FÖr nu slipper hon ju ha den där som stör ....Hoppas att framstegen med maten bara blir fler o fler =)

carcassonne: Men du ser, de finns hopp för alla barn =) HÅller tummarna för att allt fortsätter gå åt rätt håll så han snart e knappfri =)
    Tack så mycket -Lycka till själv!! Vi är ju inte helt klara ännu, men det går verkligen åt rätt håll. En kille som själv ber om en "näckematta" fast han har ätit frukost för bara 2 timmar sen!
    Nu ligger C bara en halv kurva under i vikt och 1/2 över på längden!
  • Carcassonne
    mina12 skrev 2011-03-29 19:39:17 följande:
    Läste i bloggen och grät en liten skvätt. Lider med er! Hoppas det inte behöver hända igen!

Hur ofta händer det att den åker ut egentligen, ni som haft det ett tag?
    Vår åkte ut en gång när jag, som typiskt nog är handikappad, var ensam hemma med lillen, då hade han haft den i 7-8 månader och han slet ut den själv med kuff och allt. Det blödde inte, men när vi då kom in med ambulansen (bor 4 minuter från barnakuten!) så hade det hunnit gå c:a 40 minuter innan de funnit en sköterska som kunde sätta knapp. Då var hålet så litet att hon fick kämpa tills hon var svettig innan den kunde sättas i igen. Lillen skrek och jag var svimfärdig! Han hade nyss blivit syrgasfri och det var hemskt! Andra gången gick kuffen på Mickeyn sönder kvällen innan julafton 2009. Det var en helt vidrig sköterska som tog emot oss, eller tog emot är en överdrift, hon hälsade inte bara pekade på dörren till rummet vi skulle in. Hon sa inte ett ljud till sonen och var väldigt hårdhänt. Verkligen en fruktansvärd upplevelse-och jag ångrar fortfarande att jag inte röt i och bad får träffa hennes chef!
    Men peppar, peppar, sen dess har knapparna hållit sig hela och numera ser han den som en del av sin kropp. Även de andra barnen på dagis tycker att hans knapp är helt normal, nu.  Han matas ju inte i den där, men de ser den vid blöjbyten.
    Önskar ingen det vi var tvungna uppleva!

• Carcassonne

Tack alla ni snälla!!

C har varit sjuk sen i onsdags och det har inte gått något vidare med ätandet. Han har haft hosta kvällar och nätter och kräkts lika mycket som han gjorde förr! Glass funkar någorlunda att äta, och frukt men vill inte äta någon mat. Tror han kan ha blåsor i munnen som gör ont...

Vårt andra egna knappbyte gick lysande, han var mycket hjälpsam och låg alldeles still, insåg nog stundens allvar. Min man skulle upp och hämta en ny knapp på mottagningen, där vi fått våra knappar från början, och blev utskälld av samma usk som var så bedrövligt dålig när lillens knapp åkte ut julen 2008. Så vi fick ingen ny knapp, hon sa att vi skulle beställa genom VC, men de säger att de har skrivna direktiv att det är knappmottagningen här som ger ut knappar...moment 22! Så nu skall jag ägna min eftermiddag åt att jaga avdelningschefer och annat löst knapp-folk. Synd, för det är en ljuvlig vårdag i Skåneland... 

• Carcassonne
    060810 skrev 2011-04-04 15:56:56 följande:
    vilket sjukhus tillhör ni? I K-stad hämtar vi knappar på sjukan.. inget som beställs från vc.
    Lund, där vi som tur är bor! Vi har haft knappar därifrån sen han bytte första gången, alltså i 2 år! Och så denna människa som vi redan en gång innan fått anmäld till HSAN! Hon borde inte få jobba med små barn ölverhuvudtaget. Och nu sitter vi mellan 2 stolar, utan reservknapp. På dagis har de en, men vi som är på landet ibland och måste till Ystad om ngt händer. Dä finns inga knappar...trassligt som vanligt mao!
    Adni skrev 2011-04-04 16:27:35 följande:
    Tänk att det alltid är någonting som ska krångla! Hoppas att det löser sig med var ni ska få knappen ifrån. Här är det BVC som beställer allt utom E:s jejunostomislang.
    Tack Adni! Visst är det typiskt, att man inte kan få en lugn stund, jag skulle nöja mig med ett dygn, ett enda dygn utan oro/problem eller något barn som krisar.... I vanliga fall får vi allt från lab på VC, slangar, sprutor, övergångar, kompresser mm...suck!
    060810 skrev 2011-04-04 16:51:23 följande:
    Har funderat på en sak.
    Hur gamla var era när de fick knapp/peg/jejunostomi?
    Vad fick de för näring i den då?

Jonalie är ju 7 månader och får bara sin blaskiga bebisersättning fortfarande..  Hon får välling ibland om hon inte ska matas med pumpen förståss. 
    Vår C var 8 månader okorrigerat (alltså 4 1/2 korrigerat). Han fick knapp direkt, i Lund sätter de inte peg. Hans första näring hette Infantrini, den hade han i et år, sen har vi haft Nutrini fiber sen dess. Vi tyckte pumpen var bökig och han slutade kräkas på nätterna när vi tog bort den efter en vecka. Vi sondar alltså alltid för hand i måltidssituation, mat på tallrik, gegga med det, eller äta, sen sondning efteråt. Han började äta hyfsat när han var c;a 2 1/2 år. Men det är inte helt bra ännu, så vi sondar alltid sista målet vid 21 och sen ett halvt på morgonen, annars orkar han inte med dagis.

• Carcassonne

Jiged;
    Jag förstår hur det kan kännas. Vi hade en kille som började äta puré och gröt när han var 4 månader okorrigerat, och som sen slutade tvärt och totalvägrade mat ett par veckor senare. Då hade han börjat kräkas upp sin nässond genom  munnen och vi fick vissa dagar åka in och byta den 2- 6 ggr. Det var fruktansvärt utmattande för både honom och oss, vi fick tidigt kräkpåsar så vi kunde fånga upp det 8-20 kaskadkräkiningarna varje dag. 
    När han var kanske 1 år okorrigerat började han slicka på kex och det dröjde tills han var 2 innan han började äta. Nu springer han omkring och hojtar ; Äta maaaaaat! När han är hungrig, ett enormt framsteg. Vi har varit tålmodiga men vad skulle vi annars gjort?!
    Han var dessutom väldigt lungsjuk länge så vi har ju haft den oron också, och mycket mediciner, inhalationer, syrgas hemma tills han var 13 månader mm
    Jag kan nog inte komma med så mycket tröst, mer än att säga att det för de allra flesta barnen med knapp reder ut sig så småningom. 
    Det är en härlig känsla när ens lille matvägrare plötsligt börjar ha favoriträtter och be om mer mat mm. Jag hoppas att både du och ALLA andra här inne ska få uppleva det snart!!

• Carcassonne
    060810 skrev 2011-04-04 19:47:26 följande:
    Okej. Ja Jonalie opererades i Lund. Vi bor utanför Kristianstad (Knislinge).
    Vad är det försköterska ni träffat på? Inte på 65:an väl?

Måste ta en funderare med maten igen då. Höra med dietisten och se vad hon säger om ett byte. Pumpen funkar bra för oss. :) 
    Jo, tyvärr, Gloria, och hon har varit helt vidrig förut, hennes chefer vill inget hellre än bli av med henne, men facket vägrar! Vårt är inte det enda barn hon betett sig vidrigt mot!
  • Carcassonne
    060810 skrev 2011-04-05 20:13:05 följande:
    Haha gillar inte vi heller!! Hon var vidrig mot mig! Bad henne hämta mat åt Jonalie som de andra alltid gjort för att det ska va sterilt och allt... (sjukhus du vet) men ICKE då! Det kunde jag minsann göra själv!! Jag visste inte ens var maten fanns!!
    Hon var väldigt hårdhänt vid Jonalie när hon skulle tvätta runt knappen. Då ska man tänka på att hon ca 1½ cm under knappen blev bukopererad och hade ont av det med. Men hon var inte försiktig alls... Jag ville bara gråta och det var glädje när vi fick åka hem så vi slapp henne...
    Hon hämtade heller inga rena sprutor till mig så jag tvättade den jag använde gången innan och använde den, orkade verkligen inte bråka.... och så fick jag fråga hon den snälla i köket var maten fanns.. Då hon äter specialkost så fanns den ju inte bland den vanliga ersättningen/vällingen.
    Hoppas de kan få bort henne snart när fler rapporterar hur hon är! Man kanske ska skriva till dem och berätta?
    Fyyyy! Jag beklagar verkligen att även ni skulle behöva råka ut för detta monster i sjukhuskläder! Ja, jag anmälde henne första gången redan och det skrevs en avvikelserapport, sen HSAN anmälan som tyvärr inte ledde till ngn åtgärd. De har försökt omplavera men ingen vill ta emot henne....
    Extra känsligt förstås då hon kan hävda rasism!
    Jag ringde nya knappsköterskan idag, men inget svar, lämnade argt meddelande nummer 2 på fem dagar!
    Får se om se hör av sig i morgon!

• Carcassonne
    060810 skrev 2011-04-05 21:25:41 följande:
    Vem är den nya knappsköterskan? Har jag inte fått info om att de ska få nån ny... Men de är inget vidare på att höra av sig där nere och skriva intyg till fk för vård av barn, nä det klarar de inte heller... fick hem en utskrift om vilka tider vi varit där... det skulle räcka enligt dem!  :p  men det gör det nog inte... vilket gör att jag får vänta ännu längre på pengarna..

Jag tror jag ska skicka ett mail till dem ändå och berätta vad som hänt. Du har rätt i att hon kan hävda rasism.. men det är ju inte fallet... bara hon som är på fel plats!
    Hon heter Malin. Hon ringde min man i morse och bad om ursäkt för G´s beteende, det var förstås helt FEL. Vi skulle ha fått TVÅ reservknappar redan förr veckan och förstås DÄRIFRÅN! Jag tycker du skall skriva som sagt, om inte annat så kan de skriva en avvikelserapport och när de hopar sig blir det svårare att justifiera att den hårdhänta människan ska få vara kvar och bete sig som hon gör!!!

Jobbigt att vänta på pengar! Hoppas det snart reder ut sig.
    Min man fick sparken när han efter 2 år hemma med "svårt sjukt barn" kom tillbaka till jobbet. Nu håller vi på att lära oss leva på existensminimum...folk fattar inte VAD det kan innebära att få en prematur, i vårt fall har det betytt ekonomisk ruin förutom all oro och dygnetrunt vård!!
  • Carcassonne
    JuliaIsabella skrev 2011-04-06 16:48:53 följande:
    Min grabb är lite över 3 år och har down syndrom kan ej prata men han hatar mat spyr inte bara om han får i sig mat men han är inte undernärd eller så han äter ju massor av välling och barngröt!! men just i dag skulle jag kunna gräva ner mig har börjat med någe form av mat terapi!!!
    Våra barn här inne åt INGENTING, alltså inte välling eller gröt. Inte en sked fick man in i munnen. Jag tycker du skall börja med att tala med din pojkes barnläkare. Knapp är inget man sätter lättvindigt och jag tror tyvärr inte att det anses befogat om man har ett barn som äter gröt och välling. Alla barn här inne har olika diagnoser och anlednngar till att de fick knapp, gemensamt för dem alla var och är dock att de inte själva fick i sig någonting, hade nässond länge och riskerade svår undernäring. 
    Vet att det kan kännas tufft ibland, men tror att de flesta här inne skulle vara glada om deras barn kunde äta något själva överhuvudtaget.
    Lycka till med ätandet. Hör också med en dietist om de kan ge dig andra saker din son kan smaka på de har olika näringsdrycker, smoothies mm. 
  • Carcassonne

Trim; Grattis till framstegen!! Fantastiskt roligt att läsa och grattis till lillasyster!

Här har vi sen snart 2 veckor en liten hostande kille hemma, som inte äter något annat än glass , maränger, banan och vitt rostat bröd för tilfället. Mat funkar inte alls. Men vi hoppas att det är ett tillfälligt bakslag.
    På lördag skall vi fira hans korrigerade födelsedag- 3 år, det känns enormt stort!!
    Det är ju hopplösta att vara lungsjuk och fylla år i mitten av januari. Men nu kommer fastrar, farbröder, kusiner och vänner till familjen. Alla vill ju gratta och fira den store killen. Så det blir att än en gång göra två stycken gigantiska smörgåstårtor och sen har han bett om att få en Peppa Pig tårta, alltså ingen Igglepiggle i år.
    Om det blir som vi hoppas kommer han för första gången äta upp sin tårta , de andra 2 gångerna har han bara kladdat med den.
    Hoppas ni andra har det fint härinne, underbart skönt med vår , allt känns lättare!! 

• Carcassonne
    Adni skrev 2011-04-11 20:55:09 följande:
    Stort grattis till stora C! Håller tumarna för att det vänder snart igen!
    Tack snälla!! Ja, nu verkar han bättre igen, peppar, peppar...men sen kan det ju bli som i lördags natt när vi trodde han fått en asthma attack. Men det var "bara" lite slem som var svårhostat. Han fått en ny andningsgrunka och nya inhalationsmediciner, hoppas slippa använda dem.

Hur är det med din lilla? Skönt att hon kan berätta hur hon känner nu! Det börjar C lite med också, bäst är det när han skuttar runt och vrålar "äääätamat!" Oc igår sa han att han hade ont i magen, jag frgade om han var hungrig och han sa "kanske"...
    Ibland tänker jag på hur det var att ha de andra 3 ungarna som små, hur mycket man tog för givet, ätande, motorik, tal och utveckling. Med C har ju allt varit som att kämpa i en snårig djungel utan guide och en väldigt slö machete! Men det känns som om vi åtminstone är halvvägs....
  • Carcassonne
    Krickan79 skrev 2011-04-12 22:10:58 följande:
    Fick tvillingflickor födda v. 26 varav vår ena flicka har svår BPD. Hon har haft nässond hela tiden, är nu 8 mån, okorrigerat. Det börjas disskuteras lite kring peg. Tänkte höra med er kunniga. Kräks er mindre med knapp än när de hade sond? Hur går själva ingreppet till? Sövning? Många sjukhusdagar?
    Känns både och såhär spontant. Men att ha sond vidare känns jobbigt, hon kräks upp den hela tiden och jag vänjer mig aldrig med att sätta sond på henne. Men självklart önskar man ju helst att hon orkade äta själv utan sond...
    Usch så tufft för er! 
    Min gosse fick sin knapp när han var 8 månader okorrigerat. Efter det blev hans BPD och höga syrgas behov mycket bättre och när han var 13 månader blev han av med syrgasen helt!
    Knappen har gjort att vi kunnat fokusera mer på honom som person och mindre på evig oror och mat-krångel.
    Barnen sövs och får sen stanna ett par dagar på sjukhus, vi fick vårda honom själva redan andra natten på samvårdsrum.
    Han kräktes ochså ut sin sond genom munnen, ibland på slutet flera ggr per dag, otroligt utmattande. Till slut gick det knappt att sätta sond längre, så då fanns bara knappen som alternativ.
    Nu håller vi på att trappa ut den, långsamt. Jag skulle inte tveka att göra om det, och visst var jag enormt rädd innan, men det gick så väldigt smidigt och blev så bra för honom. Bara att kunna sänka syrgasen ett par timmar efter att han vaknat!! 
  • Carcassonne

Kräkningarna höll dessvärre i sig ytterligare ett år, minst, men är borta nu.

• Carcassonne
    Krickan79 skrev 2011-04-13 16:48:17 följande:
    Okej. Låter ju bra ändå. Vår flickas kräkni gar tycks öka, man vet inte hur mycket det är sonden som retar. Låter underbart om syrgasbehovet minskar av knapp. Hoppas det inte är alltför lång väntetid innan de opererar knapp. Är själva matningen på samma sätt som nässond?
    För oss är matningarna enklare. Vi tyckte inte att det funkade med matpump och ville ju hungerträna honom, så vi har handmatat i slangen på magen nästan från början. Jag håller inte alls med den som skrev om att det skulle hämma barnen i deras ätande att få knapp! Vår kille började långsamt men säkert intressera sig för saker i munnen och sen ätande efter att han fått sin knapp. Innan dess, när sonden störde honom så enormt mycket, var det tvärstopp. Sen har vi varit enormt noga med att alltid erbjuda mat vid alla måltider, tillsammans med oss och även själv. Han har fått leka och kladda sig fram till sitt ätande. I morse åt han en macka med kräftost, en skål youghurt och kanske 30 torra cornflakes. Dessutom fick han 60 ml vatten i knappen. 

I går kväll skulle hans pappa städa lite före läggdags, jag var på ett årsmöte, då lyckades lillen klättra upp och få tag på en tablettburk med mina mediciner. Pappa  ringde mig och var enormt stressad för han visste inte om C hade fått i sig något.  Så för att ta det säkra för det osäkra åkte vi in till barnakuten där de dels kunde magpumpa honom via knappen och sen ge aktivt kol genom den!! En av de få gånger jag varit lycklig att vi fortfarande har knappen!! Nu är alla mediciner inlåsta för tid och evighet-vi lärde oss en läxa och allt gick bra. an hade inte fått i sig någon tablett!!
    Men mycket dramatik och oro hann det bli! 
  • Carcassonne
    Coche skrev 2011-04-18 19:25:01 följande:
    Vilket drama! Tur att det gick bra, men det måste varit en oerhört obehaglig upplevelse för C att bli magpumpad. Jag har inte riktigt lärt mig att säkra alla områden än (har hittat killarna plockandes med rakhyvlar), men det här får mig att lägga på ett kol.
    Tack Coche!! Ja, det var tufft och dramatiskt och även om det var falsklarm så var det ju precis som OM han skulle ha ätit medicinen. Dock undrar man HUR de får i barn som INTE har knapp seg, svart kolsuspension!
    Nu pumpade de i knappen och gav kolet där. Man kan tydligen inte magpumpa småbarn, hade jag ingen aning om!!
    Man försöker ju skydda de små så gott man kan men olyckan är framme ändå. Här snubblade nyss C på en tröskel (vi är på landet) och har nu en bula stor som en halv valnöt. Ont verkar det göra, men vi får inte titta ens...

Jag har blivit en aning mer säkerhetsmedveten, men han är så oberäklnelig, det är svårt att gissa att han plötsigt skall sitta med en hel limefrukt i munnen, han som inte brukade äta alls!! Eller det här med att pilla ut batterierna ur fjärrkontrollerna och suga på dem!! Usch, ja man får vara på helspänn!!
    Ha en trevlig helg!! 
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!