Inlägg från: Carcassonne |Visa alla inlägg
  • Carcassonne

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Adni skrev 2011-01-06 09:57:58 följande:
    Känner igen mig, är också sjukt less på det här. Hela familjen blir ju drabbad när allt måste planeras efter hennes mat och kräk (appopå det sistnämnda så kräktes E just ner vår nytvättade igen för jag vet inte vilken gång i ordningen...). Slitsamt är det!

Queen, vad länge era knappar håller, här får vi också byta typ varannan månad för det blir punka på ballongen.

Svininfluensan har vi inte funderat så mycket på. E har inte haft några lungproblem på länge så jag tror inte att hon räknas in i riskgrupp längre. Tycker hon klarar vanliga förkylningar bra förutom allt kräk.

Vi har så smått börjat ta oss för potträning (som om inte allt annat vore nog). Det går sådär. Nu kan hon i alla fall säga att kisset kommer men det är typ i samma stund som det kommer. Som tur är så är det inte några mängder än så länge så det mesta sugs upp av div. kläder, till skillnad från när vi gjorde samma sak med storasyster och det kom en hel sjö. Har köpt såna där träningsblöjor nu för att slippa klädtvätt och har lurat i henne att det är riktiga trosor (och dessutom fått storasyster att inte avslöja oss) så hon springer nu så nöjt omkring i sina "trosor" och känner sig stor. Är det här något ni också tagit er för och hur har det gått?
    Ja, som om man inte hade nog ändå!! Håller verkligen med!
    Svininfluensan är värst i Stockholm och Malmö än så länge. Info har inte nått ut och som vanligt slår kvällstabloiderna upp braskande rubriker, och det gör att många får skygglappar.
    Man kan bara göra sitt bästa, mer går ju inte då denna sjuka slår hårdast mot riskbarnen.

Knapparna håller fint, kanske har vi haft en enorm tur, ibland ska man ha det. Nu är det snart dags för byte, det åker vi in och gör på mottagningen, har ännu inte börjat göra det själv, kanske borde göra det denna gång.

Potträning funderar även vi på. Han är ju drygt 2 1/2 år korrigerat, så det kanske är hög tid. Han gillar nte riktigt pottan, men är nyfiken på toaletten. Hans yngste storebror började med toa direkt.
    Bra tips med träningsblöjor, det skall vi prova.

Ha en fin Trettondag, alla!
  • Carcassonne

Måste bara dela med de enda på hela jorden som fattar (förutom den närmaste familjen!).
    Min C har nu två dagar i rad ätit lunch (idag boef bourguinone med ris och gröna bönor) OCH samtidigt druckit mjölk. Alltså, han kan nu hantera mat och dryck i munnen samtidigt. Ett stort steg för vår lille man!

• Carcassonne
    Adni skrev 2011-01-09 20:52:10 följande:
    WOW säger jag bara! Heja C!!!
    Tack så jättemycket Adni!!
    Ja, det var ett rejält kliv . Idag får vi se om han har lust att upprepa tricket.
    Mest tycker han annars om att spotta. Han spottar på allt och överallt, antagligen för att han kan. Detta retar ju upp omgivningen, speciellt storebror som blir vansinnig!
    Svårt att hindra dessutom...man försöker distrahera och göra annat, ibland går det, ibland inte.
    Någon som har tips? 
  • Carcassonne
    mammamumin skrev 2011-01-10 17:29:06 följande:
    Hej har en fråga till er alla. Ante är så trött på att sitta och gegga med maten här hemma (han stoppar ABSOLUT inget i munnen) så skulle vilja ha lite råd hur ni har gått till väga.
    Hej Mammamumin!
    Nästa hela mitt inlägg # 173 handlar om det, tror det var Coche som undrade samma sak.
    Hoppas det kan vara till någon hjälp!
    Coche skrev 2011-01-10 12:46:10 följande:
    Vilket framsteg för C! Konstigt det där med svinis och hur olika sjukhus hanterar information. Efter att du skrev in det första gången så ringde jag neo för att fråga om råd. Det var inga problem här i storstan, och lilla G var ju vaccinerad så inte skulle vi oroa oss. För mig så skulle det kännas bättre om de faktiskt sa att vi skulle vara vaksamma, då blir det liksom legitimt att vara så försiktiga som vi är och jag skulle slippa känna mig som världens hönsmamma hela tiden. Adni: har ni provat fingertandborste? Nu är min G mycket yngre än E, men när vi höll på mycket med den så accepterade han den i munnen. Funderar faktiskt på att börja igen och borsta eftersom han inte gillar tandborsten tillräckligt för att få röra alla tänder.
    Tusen tack!!'
    Ja, det är märkligt, men to,m Neo här tror att han skulle klara H1N1 nu! Typ Hur då?! När fullt friska småbarn utan lungproblem dött!
    Men jag går efter smittskyddsenheten och deras läkares rekommendationer. De tyckte absolut att vi skulle vara mycket försiktiga.

• Carcassonne

Adni; Men så skönt med en vettig förklaring på något som går att rätta till. Och vilken tur att ni ändå tecknat lite med henne, ett fantastiskt bra hjälpmedel för er alla. Hoppas hon snart får sina rör!

Här är vi just hemkomna från neurolog besök. Lillen deltog i Neo brain undersökningen (barn födda före v.27 år 2008)och det gick väldigt bra. Neurologen tycker att han visserligen är sen, men bara förväntat med tanke på hans omständigheter. 
    Hon filmade besöket och han både lekte te-kalas och hoppade och sprang barfota i den långa korridoren utanför. Det var otroligt skönt att få bekräftelse på att han faktiskt har normal kommunikation och motorik.
    När vi skulle förklara hur det går bättre med maten så slukade han (det var långt över hans lunchdags) en hel banan framför henne. 
    Dock tyckte hon liksom jag att han skelar lite på sitt vänstra öga, så hon skrev remiss till Ögon. Men puh, så skönt detta känns. Och han har gjort enorma framsteg bara på två månader. Så alla ni som kämpar, plötsligt en dag händer det! 
    Vi är ju inte framme ännu, men en bra bit på väg.

Luna01; Vi försökte med en sån där purénapp, vi försökte med allt. Inget fungerade. Det enda han ville och klarade att ha i munnen sina första 8 månader var mitt bröst. Vi hade tur för visa barn vill ju inte ens det. Tyvärr hade jag aldrig nog med mjölk så därför fick han ha nässond i 8 månader. Knappen var verkligen ett jättelyft, efter den kunde vi både sänka syrgas och steroider till honom. Du ska se att det går jättebra och att ni får en mycket bättre livskvalitet efteråt! Varmt lycka till!

• Carcassonne

Mammamumin; Grattis till majskroksätandet! Man kan nästan inte tro det när det väl sker!! Så himla härligt!!

Kan också berätta att min C fyller 3 år imorgon-ofattbart!!
    Och här en bild på honom med sina alvöron (en ny favoritleksak..)

• Carcassonne
    Klara 80 skrev 2011-01-16 16:27:18 följande:
    Å, så stor han har blivit! :)
    Ja det har han verkligen! Fyllde 3 år igår, känns väldigt konstigt men härligt! Han firade med att äta nästan 2 stora bitar av pappas hembakade cheesecake med blåbärssås. Och idag har han ätit en tredjedels Enchilada också lagad av pappa. Imorgon börjar pappa plugga, så då får vi hoppas att han gillar mammas mat också.
    Grattis i efterskott till lilla E!! 
  • Carcassonne

Lillen äter fortfarande bra, kan jag meddela. Lite sämre med frukosten men lunch och kvällsmat varje dag.

• Carcassonne

Tack Adni! Speciellt skönt med tanke på att jag och storebror haft vinterkräksjukan sen i lördags.
    Nu lite bättre, men puh! Hoppas så att lillen slipper den.
    Men så skönt att lilla E kräkts mindre. Och bakslag har ni ju haft förut, du skall se att det snart är bättre igen.
    Det måste ju börja nånstans. För vår del var det ju en långsam utfasning av kräkningarna. Vissa dagar mindre, sen tillbaka till massor. Och sen blev 2 dagar en vecka och nu har han nog bara kräkts 3 ggr på ett halvår!
    Förlåt om jag låter hurtig, jag vill verkligen bara peppa!

• Carcassonne

Här kommer jag med lite hopp och pepp igen. Lillen har inte sondats två morgnar i rad, utan ätit frukost själv!!
    I morse en liten skål cocopops med mjölk (jag fick to.m MATA med sked!!) och en halv knäckemacka med plomminmarmelad.
    Sen lunch , ostburgare, pommes och 2 lökringar, vi brukar inte köra hämtmat så ofta, så det var skoj att se. Igår åt han en stor portion hemlagad moussaka! Med tzatsiki!
    Så här går framåt. 
    Han har inte varit på dagis sen den 16:e december pga svininfluensan, men skall nog tillbaka om ett par veckor.

Välkommen till tråden Mina och Luna!!
    Livet med knapp är mest positivt när man vant sig vid tanken. Och en förutsättning när man som vår kille inte kunde ha nässond till slut. Och inte åt någonting via munnen tills han var nästan 2 år.
    Nu är han snart 3 år korrigerat och det har hänt massor de senaste 6 månaderna. Hoppet växer! 

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!