• 060810

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Jag fick inte lära mig sätta sonden själv eftersom jag är ensam och enligt mitt sjukhus måste man vara två för att sätta den (var vi alltid på sjukhuset).
    Jag fick åka 5 mil t/r för att sätta sond över 60 gånger! Det var barnmisshandel att låta henne ha sonden så länge, men de sa hela tiden att hon kommer lära sig äta.... Kirurgen i Lund blev förbannad och jag kan förstå honom för jag bröt ihop när jag var där. Träffade honom i typ 30 sek, sen flög han ut ur rummet och fixade en akut tid till Jonalie. Vi var där på tisdagen och på måndagen opererades hon så det gick snabbt som fasen!
    Går bättre med maten nu och igår åt hon en smakportion gröt!! :) Det har inte hänt på lääänge!! Men idag vägrade hon.... men åt desto bättre på flaskan istället, men inte vad hon behöver för att klara sig utan knappen. Jag är så glad att hon fick den tillslut för nu slipper hon "spagettin" i näsan och halsen som stört henne massor! 

• 060810
    Carcassonne skrev 2011-04-04 12:56:59 följande:
    Tack alla ni snälla!!

C har varit sjuk sen i onsdags och det har inte gått något vidare med ätandet. Han har haft hosta kvällar och nätter och kräkts lika mycket som han gjorde förr! Glass funkar någorlunda att äta, och frukt men vill inte äta någon mat. Tror han kan ha blåsor i munnen som gör ont...

Vårt andra egna knappbyte gick lysande, han var mycket hjälpsam och låg alldeles still, insåg nog stundens allvar. Min man skulle upp och hämta en ny knapp på mottagningen, där vi fått våra knappar från början, och blev utskälld av samma usk som var så bedrövligt dålig när lillens knapp åkte ut julen 2008. Så vi fick ingen ny knapp, hon sa att vi skulle beställa genom VC, men de säger att de har skrivna direktiv att det är knappmottagningen här som ger ut knappar...moment 22! Så nu skall jag ägna min eftermiddag åt att jaga avdelningschefer och annat löst knapp-folk. Synd, för det är en ljuvlig vårdag i Skåneland... 
    vilket sjukhus tillhör ni? I K-stad hämtar vi knappar på sjukan.. inget som beställs från vc.
  • 060810

Har funderat på en sak.
    Hur gamla var era när de fick knapp/peg/jejunostomi?
    Vad fick de för näring i den då?

Jonalie är ju 7 månader och får bara sin blaskiga bebisersättning fortfarande..  Hon får välling ibland om hon inte ska matas med pumpen förståss. 

• 060810
    Carcassonne skrev 2011-04-04 17:53:45 följande:
    Lund, där vi som tur är bor! Vi har haft knappar därifrån sen han bytte första gången, alltså i 2 år! Och så denna människa som vi redan en gång innan fått anmäld till HSAN! Hon borde inte få jobba med små barn ölverhuvudtaget. Och nu sitter vi mellan 2 stolar, utan reservknapp. På dagis har de en, men vi som är på landet ibland och måste till Ystad om ngt händer. Dä finns inga knappar...trassligt som vanligt mao!
    060810 skrev 2011-04-04 16:51:23 följande:
    Har funderat på en sak.
    Hur gamla var era när de fick knapp/peg/jejunostomi?
    Vad fick de för näring i den då?

Jonalie är ju 7 månader och får bara sin blaskiga bebisersättning fortfarande..  Hon får välling ibland om hon inte ska matas med pumpen förståss. 
    Vår C var 8 månader okorrigerat (alltså 4 1/2 korrigerat). Han fick knapp direkt, i Lund sätter de inte peg. Hans första näring hette Infantrini, den hade han i et år, sen har vi haft Nutrini fiber sen dess. Vi tyckte pumpen var bökig och han slutade kräkas på nätterna när vi tog bort den efter en vecka. Vi sondar alltså alltid för hand i måltidssituation, mat på tallrik, gegga med det, eller äta, sen sondning efteråt. Han började äta hyfsat när han var c;a 2 1/2 år. Men det är inte helt bra ännu, så vi sondar alltid sista målet vid 21 och sen ett halvt på morgonen, annars orkar han inte med dagis.
    Okej. Ja Jonalie opererades i Lund. Vi bor utanför Kristianstad (Knislinge).
    Vad är det försköterska ni träffat på? Inte på 65:an väl?

Måste ta en funderare med maten igen då. Höra med dietisten och se vad hon säger om ett byte. Pumpen funkar bra för oss. :) 
  • 060810

Haha gillar inte vi heller!! Hon var vidrig mot mig! Bad henne hämta mat åt Jonalie som de andra alltid gjort för att det ska va sterilt och allt... (sjukhus du vet) men ICKE då! Det kunde jag minsann göra själv!! Jag visste inte ens var maten fanns!!
    Hon var väldigt hårdhänt vid Jonalie när hon skulle tvätta runt knappen. Då ska man tänka på att hon ca 1½ cm under knappen blev bukopererad och hade ont av det med. Men hon var inte försiktig alls... Jag ville bara gråta och det var glädje när vi fick åka hem så vi slapp henne...
    Hon hämtade heller inga rena sprutor till mig så jag tvättade den jag använde gången innan och använde den, orkade verkligen inte bråka.... och så fick jag fråga hon den snälla i köket var maten fanns.. Då hon äter specialkost så fanns den ju inte bland den vanliga ersättningen/vällingen.
    Hoppas de kan få bort henne snart när fler rapporterar hur hon är! Man kanske ska skriva till dem och berätta?

• 060810

Vem är den nya knappsköterskan? Har jag inte fått info om att de ska få nån ny... Men de är inget vidare på att höra av sig där nere och skriva intyg till fk för vård av barn, nä det klarar de inte heller... fick hem en utskrift om vilka tider vi varit där... det skulle räcka enligt dem!  :p  men det gör det nog inte... vilket gör att jag får vänta ännu längre på pengarna..

Jag tror jag ska skicka ett mail till dem ändå och berätta vad som hänt. Du har rätt i att hon kan hävda rasism.. men det är ju inte fallet... bara hon som är på fel plats!

• 060810

Knappen är underbar enligt mig och Jonalie. :) Ångrar inte en sekund att hon fick den.
    Hon matas på samma sätt som via näsan, men man kopplar dit en slang istället för att kolla så sonden ligger rätt på lackmuspapper.
    Så jag tycker knappen är enklare för den kan liksom inte ligga fel. Den dras inte ut som sonden så man kan sippa massa sjukhusbesök (för vår del måååånga besök).

För Jonalie (7½ månad gammal, haft knapp i 1 månad idag) har knappen betytt att hon nu äter det mesta via flaskan och hon har börjat jollra mycket mer och är gladare. Hon var glad innan, men hon är ännu gladare nu. Hon har börjat äta lite puréer igen, dock inga mängder, men hon äter lite i a f.
    Den har helt enkelt varit underbar för henne. :)

Just nu ligger vi på sjukan (hemma på nattpermis bara) för hon går ner i vikt trots att hon får i sig vad hon ska. Så nu har hon fått ett ännu strängare ätschema (mat var 2½ timme nästintill, något tillfälle går det 3 timmar) och mer berikning, så får vi se hur det går.
    Jag hatar att va på sjukan, men man får stå ut. Vi ska va kvar till efter helgen i a f. Vi som skulle ha en myshelg med Tuta och Kör konsert, men det satte sjukhuset stopp för.. :(  bara för att hon gick ner 20 gram på 1 vecka så blev vi inlagda... :( 

• 060810

men fy så jobbigt att bli opererad.

förstår inte varför de inte vill sätta knapp på din dotter. äter hon det mesta själv? äter hon nåt annat än flaska?
    vilket sjukhus tillhör ni?
    Jonalie åt bra några dagar för att sen äta urdåligt igen.. sån är hon nu med, men har ätit bra i lite mer än 1 vecka nu med flaskan, men det kan liksom vända snabbt igen.. 

• 060810

Okej. Ja Jonalie har gått från normalkurvan till -3 på vikten. På längden ligger hon på +1, huvudet -2. Så hon är inte proportionerlig alls utan ser ut som ett streck... :(  så sjukt smal...

Jonalie äter ju lite hon med vilket jag är glad för. Tycker inte du gnäller. Barns mat är känsligt för en förälder.
    Vi kämpar ju med maten och vikten. Trots att hon får i sig vad hon behöver enligt dietisten så går hon inte upp i vikt... :(  väger 6070 gram till sina 71.5 cm och huvudmått på 42.5.  Hon är snart 8 månader.

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!