Inlägg från: Klara 80 |Visa alla inlägg
  • Klara 80

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej på er, nu har jag hittat nya tråden jag också! Tack Queen! Tyvärr är jag inte inne och skriver så mycket längre nu när jag börjat jobba, tycker inte man hinner med någonting längre! Men försöker läsa lite då och då! Så roligt med så många framsteg för många!

E står ganska stilla just nu, men hon har varit jätteförkyld nu sedan hon började dagis och det påverkar nog. Hon har blivit mycket bättre på att dricka, saft och näringsdryck är favoriterna. Ätandet går sådär... hon stoppar gärna i munnen, men det verkar som att hon inte riktigt förstår vad hon ska göra med maten... matbiten ligger i munnen tills hon själv spottar ut den eller vi måste pilla ut den.

• Klara 80
    Adni skrev 2010-03-27 21:11:46 följande:
    Hur trivs E på förskolan och hur känns det att vara tillbaka och jobba igen?Själv har jag i alla fall tillfälligt lyckats få ett jobb som är nära det jag är utbildad till och kör på heltid. Är både roligt och skönt faktiskt. Det blir heldagar (7.30-16) för barnen men de trivs bra och tycker det är jätteroligt på förskolan och ibland är det svårt att få med dem hem.Förstår att det står lite still på matfronten om E är förkyld. Vi märker skillnad på vår E när hon är snuvig också. Men det var man ju själv också att det inte är så jättespännande att äta alla gånger när man är snuvig.
    E trivs jättebra på förskolan! Ibland kan hon vara lite ledsen precis när jag lämnar henne på morgonen, men det går snabbt över! Känns skönt när de trivs bra och fröknarna är så gulliga och förstående för hennes problem. Jag jobbar bara 75% men tycker det känns alldeles lagom i nuläget i alla fall.

Nu är det nog första veckan som E inte är förkyld sedan dagisstarten i januari, så nu har det gått lite bättre med mat- och dryckintaget. Men fortfarande handlar det om mycket små mängder!
  • Klara 80
    Rose Bay Willow skrev 2010-04-05 11:16:30 följande:
    Glad Påsk alla i tråden!Vi har haft en lugn och skön påsk med lite gäster och 2 av lillens storasyskon på middag.C åt ganska mycket choklad på Påskafton, och satte sen en bit av något segt på tvären och kräktes upp alltihop i ena halvan av sitt tomma påskägg!!!! Pappa hann inte ta fram kräk-påsen, då den inte hade använts på typ 10 dagar!!Nu får vi passa honom extra noga för allt åker in i munnen-oftast ätbara saker men ibland också gem, häftmassa, schackpjäser och annat!Vi hoppar numera över 1-2 mål om dagen då han får äta själv och bli matad med yoghurt, soppa eller något annat mer eller mindre slätt. Knäckemacka, lingongrova eller smörgås rån med plägg gär mäldigt bra! Favoriten är just nu rågrut med pepparrotsost och stark Mulligatawnysoppa från England...Hur var er påsk?
    Vad duktig han är som klarar äta 1-2 mål helt själv! Det känns väldigt långt bort för vår del i nuläget! E äter max någon eller några tsk yoggi och någon tugga på en smörgås sen är hon nöjd! Hur stor mängd sondar ni per mål de gånger ni sondar? Vi har stora problem att få i E den mängd hon behöver eftersom vi fortfarande måste vara väldigt försiktiga med för stora mängder i magen så hon inte kräks. Nu får hon 150-160 ml/mål. Nu har hon minskat i vikt en del och hon börjar nästan se mager ut stackarn, men pigg som en mört! :) Så vi ska försöka få en tid till läkaren i nästa vecka!

E älskar choklad så det har hon ätit en hel del i påsk! Så roligt att se när de äter och verkligen njuter! :)
  • Klara 80
    Adni skrev 2010-04-08 18:07:57 följande:
    Men vad bra att ni kan köra mål i knappen nu! Vi kör på med 18 h/dygn för E i tunntarmen, men hon är uppe i 4 mål i knappen per dygn á 30 ml. Sakta men säkert med andra ord!Känns som att E och E ligger ganska lika ändå när det gäller mängd mat som de pillar i sig. Fast vår E tuggar gärna många tuggor på smörgåsen men spottar ut dem och tar nya.
    Ja, det är underbart! Så enorm stor skilnad än att ha matningen igång hela tiden... men tänker på er som fortfarande har det så!!! Funkar det fortfarande bra med ryggsäcken på ryggen?

Jo, men det där känner jag igen... E stoppar in en tugga i munnen, spottar ut och tar en ny i munnen! :)
  • Klara 80
    Adni skrev 2010-04-10 21:00:53 följande:
    Jo, ryggsäcken fungerar utmärkt. E vet ju inget annat, vi har ju direkt vi fick den låtit henne ha den på sig jämt då hon är uppkopplad. Nu börjar hon till och med (ibland i alla fall) förstå själv att hon måste ha den med sig, så de gånger vi inte hunnit sätta på henne väskan eller om vi är på väg ut (vi brukar inte krångla på den utanpå vinterjackan) så tar hon ibland upp den själv och endera bär den i handen medan hon går eller försöker sätta på sig den själv. Det sistnämnda brukar inte gå så bra vilket leder till mycket ilska, men som tur är så går det snabbt när hon får hjälp. Men som sagt hon får ju mål i knappen också och jag hoppas att vi till hösten ska ha gått över helt till mål eller i alla fall bara ha pumpen under natten.
    Skönt att de funkar så bra med väskan, för E funkade det ju inte alls! Men de är ju otroliga på att anpassa sig och lära sig saker! Ester brukar hämta sin matpåse, sätta sig i soffan och försöka koppla på knappen, vilket inte går så bra men hon vet precis hur det ska gå till! {#lang_emotions_laughing}
  • Klara 80

Hej på er!

Kul att höra att det går framåt för er! Här står det ganska stilla fortfarande... Intresset för mat och matsituationer har ökat väldigt mycket sista tiden, men hon äter/dricker väldigt små mängder ändå. Bitar gillar hon fortfarande att stoppa i munnen och arbeta med, men fixar det ofta inte utan att det slutar med en kräkning!
    E hade gått ner lite vid läkarbesöket, väger nu 9,9 kg och är ca 85 cm. Träffade en ny dietist i veckan som varit mammaledig tills nu, äntligen någon som verkar lite intresserad!!!!! Hon får i sig bra med kcal om hon bara får behålla det och inte kräks upp det vilket hon gjort väldigt mycket nu i vår när det har varit mycket förkyldningar osv. Dock får hon inte i sig tillräckligt med vätska, ligger ca 200 ml back/dygn. Vet inte riktigt hur vi ska lyckas få upp mängden bara! Hur mycket vätska får ni i era barn?

Fick tyvärr inte så mycket mer tips som jag kan dela med mig av!!!

Trevlig helg!!!

• Klara 80
    gosungar skrev 2010-05-24 12:54:03 följande:
    Hej!Min lilla tjej ska börja på förskola till hösten. Hon har knapp. matas 6 ggr/dag samt mattränas.  Ni som har barn på förskolan, har ni fått tillgång till extra resurs, mer timmar för ordinarie personal? Har fått tips om matdagbok som personalen skriver i som vi föräldrar kan läsa. Hur har förskoletiden fungerat för era barn? Har ni några tips, vad ska man tänka på innan förskolestarten?
    Hej! Min tjej börjde på dagis i slutet av januari. Det har funkat förvånadsvärt bra faktiskt. Hon har knapp och sondmatas av personalen. Det är tre stycken fröknar på avdelningen och sen har de även en extra resurs som går min flickas tider. Vår flicka sitter med och mattränar tillsammans med de andra barnen sen går de undan i ett annat rum och sondmatar. Tycker det har funkar jättebra, dock har väl själva matträningen gått sådär, men det tar nog lite tif för dem att komma in i det hela också!

Vi var noga med att informera både personal och rektor om vår flickas problem i god tid före dagisstarten. Tyvärr möter man ju ofta mycket oförståelse för problemet så man man får stå på sig som förälder och ta reda på vad man kan kräva!

Hoppas det går bra!
  • Klara 80
    gosungar skrev 2010-05-24 20:56:01 följande:
    Hej Klara, vad kul att höra att det gått bra för din tjej!  Det låter verkligen jättebra med en extra resurs för din tjej. Har hon varit sjuk mycket efter hon började dagis? Hur ofta sondmatas hon?Vi har varit i kontakt med rektor för att informera om vår dotter, hon kommer hem till oss i veckan för se hur allt fungerar. Jag tycker det är svårt att veta vad man kan kräva av förskola, vad har våra barn rätt till?Ha det gott!
    Den extra resursen är till för hela avdelningen så hon är inte bara med min tjej. Alla fröknar inkl extra resursen turas om att sondmata osv. På ett sätt kanske det är bra att ha en person som är knuten till barnet, ibland känns det som man pratar med en, sen försvinner den informationen och lämnas inte vidare till de andra!
    Men en bok man kan skriva i som Adni säger vore ju en bra idé.

Min flicka får sondmat 3 ggr under tiden på dagis.

Nä, inte lätt att veta vad man ska kräva som förälder!!! Jag tog ialla fall reda på att man kan få en extra resur så det stred vi för och det gick ju bra tillslut! Dock talas det om att dra in denna till hösten, men både vi och personalen är överrens om att hon måste finnas kvar!!! Låter ju jättebra att er rektor ska komma hem till er, det visar ju endå ett intresse!

Hur gammal är din dotter?
    Har hon några andra problem utöver maten?
    Hur går det med matträningen via munnen? Äter hon något själv?
  • Klara 80
    gosungar skrev 2010-05-25 23:16:58 följande:
    Hej, tack för era svar! Klara, min tjej blev två i mars. Hon äter lite via munnen, någon tesked fil eller några makaroner men matintresset har ökat, nu kan hon prova olika smaker. Vi var på Folke Bernadottshemmet för uppföljningsvecka för en månad sedan, lite ökat intresse eter det. Hur gammal är din dotter?Adni, kontaktbok låter toppen. Det ska jag prata med rektor och personal om när de kommer till oss.Vad skönt att höra att din dotter inte varit mycket sjuk efter dagisstarten. Det är vad jag är mest rädd för, sjukdomar betyder ju mer kräkningar som ni alla vet....
    MIn dotter fyllde två i december. Låter som de ligger ungefär i samma stadium matmässigt! Å, vi har också varit på Folke Bernadottehemmet vid två tillfällen, de är ju underbara där tycker jag!

Ang sjukdommar och dagis... min flicka har inte heller varit mer sjuk än andra barn sedan hon började dagis! Dock påverkas hon av mista lilla virus och kräks då mycket lättare och mer, så det har varit ganska jobbigt under våren!

Vad ger ni för sondmat och hur stora mängder får hon i knappen per gång? Ester har gått ner lite i vikt nu så vi provar lite andra allternativ till Minimax som hon haft ett tag, så får vi se hur det går. Tydligen får hon i sig hyffsad mäng kcal/dygn men vätskan ligger efter och jag vet inte riktigt hur vi ska lyckas få i henna all den mängd hon behöver. Vi matar 5 ggr/dygn, men får nog öka på ett mål till natten så hon får i sig mer... dock tycker jag lätt att hon vaknar och kräker när vi ger under tiden hon sover!
  • Klara 80
    gosungar skrev 2010-05-26 22:33:38 följande:
    Klara, jag håller med dig. De är jätteduktiga i Uppsala! Glad att vi haft möjligheten att få komma dit. Låter bra att din dotter inte heller varit mer sjuk än andra barn sen hon började. Vet ju som sagt att minsta sjukdom betyder mer kräkningar. Har din dotter kräkts från födsel? Har det blivit bättre med tiden? Kan ni se något som triggar hennes kräkningar? Min dotter har ammat till hon var ca ett år, då hennes viktkurva dippade kraftigt. Fick då sond och drabbades av en mycket långvarig magsjuka på sjukhuset och fick därefter RS vilket gjorde att hon kräktes kraftigt en längre tid. Efter det blev kräkningar en del av vardagen. Mycket kräkprat När det gäller mat håller vi nu på att öka Novas kaloriintag. Tidigare fick hon 680 ml minimax/dag uppdelat på 6 mål. Nu har vi bytt ut 2 minimaxmål mot hälften nutrini energy, hälften nutrini energy utan fiber, detta både för att hon ska få i sig fibrer samt att öka mängden kalorier utan att öka dygnsvolymen.Imorgon kommer rektorn, ska bli intressant att höra vad hon har att säga. Tyvärr hamnar N mellan två rektorer, denna ska sluta innan N börjar förskola. Den nya har ej börjat ännu.
    Min flicka började kräka vid ca 4-5 månaders ålder... det var även då matvägran började, vilket sedan visade sig bero på inflammation i matstrupen som aldrig blev behandlad i tid. Tyvärr blev det precis som i ert fall... kräkningarna har efter det varit endel av vardagen! Det har blivit mycket bättre med tiden, men hon kräker fortfarande en hel del. Blir hon ledsen eller upprörd kommer det lätt, även om hon har mat i munnen som hon inte kan hantera. Är hon fökyld eller sjuk så kommer det helt utan anledning! Hur är det för din flicka med kräkningarna nu då?

Okej, så hon får i sig sammanlagt 680 ml vätsa/dygn då? Det är ju ungefär som min flicka i så fall! Då klarar hon sig nog i så fall! :)

Vad bor ni då?

Lycka till med mötet med rektorn idag!
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!