Inlägg från: DenNamnbitne |Visa alla inlägg
  • DenNamnbitne

Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?

Griselda har ingen röstat på. Annars är det ju inne med engelska namn.

• DenNamnbitne
    Triplet lady skrev 2010-03-15 12:40:33 följande:
    Har pa Irland dar jag bor ar Gillian ett mycket vanligt namn. Har inte ens tankt pa att det skulle vara gammalmodigt... Men jag rostade pa Ingeborg, det tycker jag ar gulligt!
    Hej! Är Gillian vanligt på Irland, vad intressant! Nej, det var nog inte just Gillian jag syftade på som gammalmodigt{#lang_emotions_tomte}. Ingeborg är jättefint!
  • DenNamnbitne
    TeÄrLivet skrev 2010-03-15 13:55:34 följande:
    Nej, det kanske inte är gammalmodigt, men det är ovanligt i Sverige
    Ja, det är ovanligt! Men inte det ovanligaste i Sverige av mina namn!
  • DenNamnbitne
    TeÄrLivet skrev 2010-03-15 13:56:24 följande:
    Jag tycker bäst om Gillian, det är ungdomligt. De andra namnen tycker jag inte alls om!!!
    Synd att du inte gillade namnen. De är ju som sagt lite "omoderna" kanske. Kul aatt du tyckte Gillian var fint i alla fall!{#lang_emotions_tomte}
  • DenNamnbitne
    Tussilagan skrev 2010-03-15 13:58:03 följande:
    Duva tyckte jag var finast!
    Kul att du gillade Duva!
  • DenNamnbitne
    hilah skrev 2010-03-15 14:05:08 följande:
    Röstade på Arla, det är fint. Säger som många andra att det är synd att det är taget och att man bara associerar det till mjölk! Annars var Jarla, Duva och Norna också fina. Gillian verkar som ett modernt namn om man jämför med de andra - det är också rätt fint, men jag föredrar den manliga formen Julian (om man uttalar det på engelska). Ingeborg är väl inte fult det heller, men jag tänker bara på fingerborg.
    Jul att du tycker att Arla är fint! Jag tog mest med Gillian som ett exempel på ett fint ovanligt engelskt namn- så att det inte bara skulle finnas nordiska namn kvar. Ja Ingeborg har ju rimmat på fingerborg i bland annat Lennart Hellsings vers om bokstaven I.{#lang_emotions_tomte}
  • DenNamnbitne
    Så här många heter dessa namn idag

Ingeborg               34606     (3136)
    Gustava                     763     (6)
    Gillian                        111     (76)
    Arla                           108     (41)
    Götilda                        76       (2)
    Eulalia                        72        (10)
    Norna                         43        (22)
    Griselda                     28         (12)
    Eufrosyna                  23         (0)
    Jarla                          15         (5)
    Ottiliana                    13          (0)
    Rosamunda                  7         (0)
    Duva                            6         (1)

Siffran inom parantes är tilltalsnamn. Vissa namn har alternativa stavningar som Gustafa/Gustafva/Gustawa, Gilian/Jilian/Jillian, Göthilda, Otiliana, Duwa och Eufrozyna som är inräknade.
  • DenNamnbitne
    k girl skrev 2010-03-15 14:17:35 följande:
    Jag lade min röst på Ottiliana. Men föredrar kortformen Ottilia, som min mormors syster hette.
    Kul! Ottilia är ju fantastiskt fint!
Svar på tråden Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?