• spiralling

Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3

VÄNTAR : {#lang_emotions_cheers}

Hoppaslina 43 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET+ 1ÄD. 2:a försöket på Island i juni
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75 34 år: 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
    Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga. negativt.
    Nidra: FET preliminärt v 14 2010 på Elite
    Låla67 41 år: 1:a ÄD, ET 5/11 på Elite i Estland, MF v6-7. Nytt försök maj 2010.

Tytte 46 år, ÄD Barcelona i mars. 
    milou67, 43 år tidigare 6 ivf + 3 avbutna försök. varav 3 Danmark. Äd vart är frågan..?
    Inkan70 40år: 1:a äd EGV Riga 16/12-09, mf v11.Planerad RMC Malmö v20
    Bengalen, 36 år:
    Tidigare 7 IVF:er och 1 ÄD på AVA i Riga, väntar på FET

PÅ GÅNG : {#lang_emotions_laughing}

Sevgili: ÄD nov-09 Riga, AVA kliniken
    Esther123: 1:a ÄD, AVA Riga, ET ca 14/12.
    Nasta: FET varen 2010
    Kramiiis: 29 år, 2 insem, 2 pergo, 5 IVF. 1 ÄD, 1 FET. FET nr 2 v3 2010 Ava Åbo
    Crijo 40 år: 1:a ÄD, ET 13/11 2009 AVA Riga, 2 st 8 celliga. MF v6. FET 23/03 2010

RUVARE : {#lang_emotions_flower}

Sodkt 45 år. 3 Pergokurer, MF. 1 ÄD 27/4 2009 blev MF v. 12. FET nr 1. 9 sept 2009, negativt. FET nr 2. 10 mars 2010. AVA Tammerfors

GRAVIDA: {#lang_emotions_gravid}

annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat FET -05, ET 27/8-09 väntar tvillingar
    ZXZX 47 år: 5:e ÄD, FET 12/11, en 8- och ett 4-celligt! Ett av dem fäste! Alla behandlingar på AVA Tammerfors. BF 100801
    Caribe 42 år: 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD testade + 16/6, blev MA i vecka 13, FET 8/12

FÅTT BARN: {#lang_emotions_baby}

amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    ÄlvanAlva: v 35, 1:a ÄD AVA Åbo, flicka 2,4 kg 46 cm, akut kejsarsnitt juli 09.   
    Förväntan: v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Vitsippa65: v 42, pojke född 090813, 3555 gr och 51 cm, vaginalt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Tigermom: v39 2:a ÄD, född 090822, flicka 3170g 49cm
    MoJ: v 35, pojke född okt 2009 3 kg, 48 cm (2:a ÄD AVA Åbo)
    Wilja: v 38, pojke född 091027 3,3 kg och 51 cm (1:a ÄD AVA Peter)
    Grynet: bf 091113, pojke född 091115, kejsasnitt, 3,2 kg, 50 cm. Brno
    Bette: bf 091206, pojke född 091201, kejsarsnitt, vikt 3950, längd 53 cm. AVA Riga
    Odette: 2:a ÄD AVA P, v 42+2, flicka 091217, akut kejsarsnitt 4,2 kg, 52 cm
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Pojke 100202 2860 gram 49 cm (vecka 35+1) akut kejsarsnitt (under lugna förhållanden då förlossningen
    Hinos: BF 100410, änglapojke Valdemar 100225, flicka Signe 100228, vecka 34+0, 2910 g, 48 cm

Uppdaterar listan. Pust, den hade kommit lååångt bak. Tar bort mig då vi behöver en paus nu efter andra missfallet. Vet inte om vi ska vänta på vår tur i Sverige, åka utomlands igen eller satsa på adoption i stället. Förvirrad just nu och behöver landa.

Nidra: Förstår din besvikelse. Skönt att höra fler som är nöjda med Elite. Vi har alltid haft bra kommunikation med dem och allt fungerat bra.
  • spiralling

Kram till dig Kramiiiiiiiiiiiiis!!!! Och grattis. NU är det er tur!!!!!

Ta 1 eller 2 ikväll. Din kropp hinner ändå inte göra så mycket på en kväll. Du hinner bygga slemhinna ändå

• spiralling

Jag får ta 5 st Progynon om dagen, alltså 10 mg för att få en fin slemhinna så det varierar mycket. Första försöket tog jag 3 om dagen men fick inte slemhinnan tjock och 3-skiktad förrän vi höjde dosen.

• spiralling

Men du kan vara lugn Liselotte. På en vecka hinner du få den fin om du höjer dosen. Min var 4 mm en vecka innan ET och 8 mm och fint 3-skiktad på ET dagen och jag blev gravid.

• spiralling

Omstart: Så skönt det såg bra ut

• spiralling

Sodkt: Du kan inte synka dig med p-piller i stället? Eller östrogen ersättning? Jag gör det, mår inte heller bra av nedreglering och fastnar även i den flera månader eftersom jag är i klimakteriet ändå. Med p-piller kan man ju styra sin mens.

Kramar om er alla och håller tummarna för oss allesammans!

• spiralling

Sodkt: Vet inte vart du vill/kan gå men IVF-klinikerna i Köpenhamn stänger inte. Där kan man få göra vul, även juni, juli. 

Kram till er!

• spiralling
    isisisis skrev 2010-06-09 15:31:03 följande:
    Ang havandeskapsförgiftning så kan man förebygga det genom at ta Fragmin eller trombyl.
    Ang CP skador så är alla CP skador förlossningsskadoor.
    Ingenting som bara uppkommer

Kanske onödigt inlägg av mig men kan inte låta bli . CP-skada innebär en skada på en omogen hjärna och den kan uppstå under fosterstadiet, förlossningen eller under barnets 2 första levnadsår (t ex om barnet får hjärnhinneinflammation).

Har svårt att tro att ÄD skulle påverka detta på något vis. I så fall måste de mena att det är större risk/chans med tvillingar och det i såna fall är större risk med för tidig födsel och CP-skador.

Kram till er!

• spiralling
    isisisis skrev 2010-06-10 11:19:45 följande:
    Jaha.Jag ha fått förklarat att cp skador uppkommer i samband med förlossningsskador jag.
    Då finns det tydligen fler sätt att ådra sig det.Då ber jag om ursäkt at jag missat det.
    Hehehe absolut ingen fara . Har så svårt att hålla tyst bara när man har kunskap om området.

Undrar varför det är större risk för havandeskapsförgiftning och blödningar vid ÄD även om det bara är en bebis? Eller de menar även risken för flerbörd vad gäller det? För egentligen är det väl ingen större skillnad jämfört med IVF tycker man???
  • spiralling
    crijo skrev 2010-06-11 11:18:34 följande:

Pigan74: Intressant!

Omstart: Hur mår ruvarkramis?

Sodkt: Hahaha...kul att se hur en 30-årig tror uppriktigt att ha någonting intressant att skriva i en tråd för 45+.

Hmmm...Både jag och omstart är i 30-årsåldern. Jag tycker jag ger en del och även tar emot tips och råd så klart. Blev lite ledsen av det inlägget men kanske jag missuppfattar.

Hoppas stämningen blir bättre här i tråden snart.

Kram till er!
  • spiralling

Nu har jag läst ikapp och förstått att jag missförstått en del. Kram till dig Crijo!!!

Vi har alla våra bakgrunder och sorger. Det var inte lätt att få besked på att jag var i klimateriet när jag var 28 år. Men efter sorg och besvikelse kändes det naturligt att försöka med äggdonation. Men jag skulle inte kunna svara på nu om jag kan tänka mig att bli mamma mellan 45-50 års ålder. Troligtvis skulle jag det. Hur kan du veta det 20 år innan Bette? Livet ändras ju och så även ens känslor. Nyfiken på hur du kan vara säker på det nu?

• spiralling

Jag vill heller inte göra mig ovän med personer här men kan inte släppa det där med ålder och moderskap som Bette skrivit om.

Bette, om det hade tagit dig 10-15 år innan du fått din efterlängtade son. Hur hade du gjort då? Slutat kämpa för att du hade blivit för gammal? Det kan ju ta ta lång tid, många år, innan man lyckas med en behandling. Även om min önskan, precis som din,  alltid varit att bli en ung mamma (vi började försöka i 25-års åldern) så blir livet inte alltid som man tänkt sig. Man blir tvungen att anpassa sig efter vad som händer i livet och därmed ändras också ens synsätt.

Kram till er!

• spiralling

Åhhh Nilisen. Så tufft ni har det. Det är svårt att råda dig då jag inte har en aning hur jag själv skulle beslutat. Jag hade nog behållt barnet om inte skadorna varit alltför stora och barnet förväntades kunna få ett drägligt liv. Håller med föregående inlägg. Du borde få ordentlig information om vilka skador barnet har. Innan du fått det är det nog svårt för er att fatta ett beslut. Hoppas så att det går bra!
    Kram!!

• spiralling

Jag har också funderat över riskerna men precis som leia är längtan större än oro.

När jag gjorde IVF tog jag inte östrogen. Det är väl bara vid stimulerad FET samt så klart vi som ska ta emot donerade ägg som tar östrogen? För som jag förstått det är det östrogenet som är boven och det tar man ju oftast inte vid IVF.

Man får försöka att inte låta oro ta över.

• spiralling

Bra inlägg Irma

Jag har drabbats av prematurt klimakterie (är 30 år) och enl min läkare ökar jag inte risken för bröstcancer nämnvärt när jag tar östrogen iom att min kropp producerar så lite på egen hand. Ofta är det kroppens eget östrogen som kan ge bröstcacer d.v.s ju längre tid under livet man har menstrautionscykel- destu större är riksken. Därmed ökar risken om du förlänger cykeln efter nomal menopaus ålder. Vi som hamnar i för tidigt klimakterie kommer med östrogenersättning upp i normal nivå. Sen tar man ju förstås högre dos just under behandling. Men om man skulle oroa sig för allt... Jag oroar mig mer för att någonsin få behålla fostret eller att det ska sätta sig rätt. Mina vill fastna i äggledarna tyvärr...

• spiralling

Då missuppfattade jag dig Oro 46.

Kan detta lugna dig? Vi tar ju både östrogen och progesteron under behandling. Kopierat från sjukvårdstolkning.

"Risken att insjukna ökar med stigande ålder. Andra faktorer som ökar risken är att man får sin första menstruation tidigt och fortsätter att menstruera längre än genomsnittet eller att man genomgått få eller inga graviditeter. Kraftig övervikt, diabetes och högt blodtryck är vanligare hos kvinnor som drabbas av livmodercancer. Det kan också innebära en risk om man har en menstruationscykel med långa intervaller mellan blödningarna, som vid polycystisk ovarialsyndrom, PCO. Behandling med p-piller minskar risken för livmodercancer.De flesta risker är kopplade till balansen mellan progesteron och östrogen. Östrogen ökar risken medan progesteron minskar risken för livmodercancer. När man är gravid dominerar progesteron och därför minskar risken att utveckla livmodercancer för varje graviditet. Använder man p-piller så skyddar det mot livmodercancer eftersom p-piller förutom östrogen innehåller progesteron. Skyddet finns kvar flera år efter att man slutat ta pillren."

Graviditet verkar ju minska risken så då får vi hoppas vi lyckas snart

Kram på er!

• spiralling
    Irma01 skrev 2010-07-27 16:15:47 följande:
    Så om jag ska börja oroa mig för allting, då kan jag nog lika gärna skjuta mig själv på en gångFlört

Hehehe det där känner jag igen  

Hoppas du får en skööööön semester!!!!

Karm!

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3