Emetofobernas tråd 5
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-frown.gif)
Sonen på 5 månader har haft diarré en vecka nu utan förbättring så hopplöst. Storasysters diarré var över på 4 dagar. Ingen av oss vuxna har känt av något och ändå har vi torkat och fixat med båda små.När ska eländet gå över ?
Jag brukar inte oroa mig för det jag har i frysen. Jag har ätit mat som varit infryst säkert ett halvår utan probs Men ris däremot känner jag med oro för. Jag kokar nytt var gång, vågar inte spara och frysa in eller spara i kylen ens en dag. För dig är det säkert ingen fara Zasata. Det krävs nog en del för att bli matförgiftad av ris.
Zasata,
Min dotter brukar få så i bland efter att ha varit förstoppad. Tycker inte det låter som magsjuka det du beskriver.
I dag är en ovanlig dag i mitt liv som emetofob. Mina föräldrar har precis åkt. De har kommit från annan ort långt bort och hälsat på oss. Vi ses två till tre gånger per år. Uppskattar dem så! När de först kom hit, hade min mamma en proviva i handen och enbart det. Min fobi triggades i gång direkt. " Är du magsjuk ? " frågar jag på en gång. Hon säger nej. Hon säger att hon bara är lös i magen sedan två dagar tillbaka, men att hon mår bra. Inte har ont i magen. De vet om min fobi men tycker inte den är något att hänga upp sig för. Jag blir först så upprörd och fobin triggar i gång allt den brukar. Ångest är bara förnamnet. "Nej, nej, nej " tänker jag och klarar inte av att äta lunch. Sedan funderar jag lite. Om jag hade vetat innan, skulle jag då sagt nej till att de kom och nöjt mig med att inte träffa dem förrän till sommaren. Vi kan ju inte ses oftare än så. Jag kom fram till att det faktiskt var värt det. Sedan försvann min ångest. Min mamma tog hand om barnen och gosade massvis med bebisen. Vi åt godis ur samma skål och åt pizza från samma kartong på kvällen. Vi gick på samma toalett. Jag slappnade av. Nu i dag har de åkt vidare och jag känner ännu ingen ångest. Vi är 6 personer i vår familj och om vi nu blir dåliga tar det lång tid innan alla fått eländet...
Varför är jag ändå så glad ? ( Kan det vara för att mamma inte kräkts i af ? Att symtomen är från tarmkanalen enbart. Fast det brukar ju räcka för att trigga i gång mig totalt. Eller var det för att vi haft magsjuka hemma både i Maj och i Juni... att mardrömmen härdat mig lite lite... )
Fortfarande emetofob rejält, men detta kändes gott iaf!