• zasata

Emetofobernas tråd 5

Lillave skrev 2011-08-13 22:24:02 följande:
    Men stackars dig! Varför har du sådan ångest över maten? Tror du att den var dålig? Isåfall hade det nog visat sig vid detta laget.

Försök koppla av! Läs en bok, en tidning, titta på en film. Drick en god kopp te.
    Vet över vad längre. går hela tiden på helspänn. får ont i magen och är nu så där bubbig och direkt får jag panik. biter ihop käkarna och tuggar sönder tänderna och får huvudvärk/migrän och ont i magen. och får jag lite ont tänker jag på det mer, och mer och mer.. hela tiden jämt nu. spelar ingen roll längre :(
  • zasata
    Lillave skrev 2011-08-13 22:34:58 följande:
    Usch, vad jobbigt du har det!! men det finns ju ingen anledning till oro, tänk så här: vad är oddsen för att ni ska bli sjuka just ikväll?

Jag mår inte heller kanon. Känner mig konstigt mätt och har gjort hela dagen. Mår inte direkt illa, men känner mig lite olustig i magen. Inväntar missfall (fick veta i förrgår) så det påverkar såklart både psykiskt och fysiskt. Känner efter väldigt mkt just nu..... Försöker tänka bort men det kan likaväl bli en sån där vaken natt när man sitter uppe med ångest.
    Vad tråkigt, beklagar

nån gång måste det ju vara på riktigt.. en på jobbet var magsjuk i 8DAGAR!!!! låg med dropp och grejer. sen åkte jag i hans bild i fredags.. en vecka efter han blev frisk. han åkte ju i den när han var sjuk med.. dagis har börjat. kass mat. men ja fy fan. allt alltid... 
  • zasata
    Lillave skrev 2011-08-13 23:00:52 följande:
    Tack!

Men är ni en familj som brukar bli magsjuka?

Jag har haft tur. Min dotter på 7.5 år har kräkt 1 gång och pyttelite under hela sitt liv. Min son på 3 år har aldrig varit magsjuk så att det smittat. Min man och jag har varit dåliga 1 gång under våra 22 år tillsammans. Vi är nog ingen lättsmittad familj. Peppar peppar!

Jag är nästan mer orolig för att min man ska bli dålig. Kan inte förklara varför, han kan ju isåfall ta hand om sig själv och han är verkligen inte rädd som jag.
    Dottern har haft det tre gånger, född maj 07 så varje vinter.. sonen hade det EN månad i vintras. sambon har haft det tre gånger under våra 8a år ihop.. och vi bor i en trea med en toa.. jag har peppar peppar ta i trä klarat mig, inte kräkts sen jag var liten men jag e inte immun då jag testat mig..
  • zasata
    lollisen skrev 2011-08-14 11:57:49 följande:
    Jag har funderat på en massa saker som kan ha att göra med fobin här...

Är det fler som har typ som tvångstankar när det kommer till att tro "nu kommer jag att kräkas" eller liknande? Att  Det liksom uppstår en inre dialog/frågeställning emellanåt som triggar igång ångesten? Eller är det ångesten som triggar igång alla tankar?

Jag har funderat på om det inte är som så att det emellanåt börjar som en form av tvångstanke "tänk om jag insjuknar?" "tänk om jag behöver kräkas?" Etc... Så triggas ångesten och man utvecklar de fysiska symptomen, som man har extra svårt att särskilja då det ÄR en form av illamående som uppstår vid ångest...

Vad tror ni andra? Hur känner ni?

Försöker reda ut i vilken ände man ska börja nysta i för att lättare komma till bukt med mitt mående... *hmn*

Handlar det om ångest? Tvångstankar? Fysiska aspekter som skapar illamående? Är det enbart psykiskt? Fobi? Eller en salig blandning av alltihop?

*Förvirrad*
    Jag har också funderat på det, vad det är man är "rädd" för, kräkandet ångesten osv.. Det är ju att inte veta och det är ju när man inte vet vet tankarna kommer igång för att försöka hitta svaret... Och jag tror att när vi inte tror vi tänker så tänker vi endå... tex kan jag komma på ibland gud vad skönt inte tänkt så mkt på fobin idag... och sen har jag ont i magen.. 
  • zasata

Sitter och mår skit nu..

Var så hungrig och åt flingor och en macka.. Sen hittade jag baddare i kylem mars 2012 och smakde lite skumt.. men tänkte inte så mkt mer på det.. sen typ 2 min senare mår jag så illa och fick speinga på toa, gör jätteont i nederdelen av magen än, jag e helt yr och mår jätteilla!!! tänk om jag kräks?!?!?! sitter även på sidorna bubblar och gör så ont!! Jag får panik.

Och sen undrar jag, sonen har haft feber sen lördagskväll, går uppåt tog en temp nu i örat på honom 40,1 men vill inte väcka honom och ge honom alvedon, eller borde man försöka göra det endå på en spruta? han har ätit ok och kissat. funderar på örat men verkar inte ha jätteont... Skall man bara avvakta?

• zasata
    Lillave skrev 2011-08-30 21:42:49 följande:
    Vad är baddare?

Jag tror inte du kommer att kräkas, tror du inbillar dig bara. Ta några djupa andetag nu så ska du se att det fixar sig!

Tycker det är hemskt när barnen har så hög feber även fast det inte är farligt. Jag hade nog tryckt in lite flytande alvedon eller ipren på sonen.

Hoppas ni mår bättre snart!
    http://matrepubliken.se/2010/october/baddare-en-baddare-tva-baddare.html sådana ;-D

Sambon hittade ingen primperan förutom en söndrig 20mg sup, så försökte få in lite krossad. haha.. hoppas det hjälper.. värker än och fått springa två ggr.. "kurrar" liksom ut på ryggen med... Och sen hittade jag två kartor med 10mg Primperan tabletter.!! men då har jag ju tagit det andra. vet nån hur mkt som behövs för att inte kräkas?

Får kolla om en stund igen, nu vill jag inte röra mig.. Blir så mkt värre då

Kan tipsa om denna jag skapade:
    http://www.facebook.com/groups/152131814870499/ 
  • zasata
    Lillave skrev 2011-08-30 22:17:04 följande:
    De såg ju goda ut

Men visst är det väl så att du också har IBS? Då får man ju springa på toa på jämnan. Jag har det så och mår ofta illa också helt utan anledning. Jag tror du kan vara lugn.
    Ja det har jag, men han inte ens svälja sista biten och får sådan ångest att allt liksom svartnar för mig. fy.. nu är det lite bättre men maler liksom än..

ja dom är jätte goda.. Som Göteborgs-munkar ungefär ;) 
  • zasata
    Lillave skrev 2011-08-30 22:47:44 följande:
    Det är alldeles säkert IBS som spökar. Det kan ju spåra ur helt i magen när som helst.

Jag ska gå och sova nu, har haft sån jobbig huvudvärk hela dagen.

Sov gott!
    ja jag hoppas det vågar inte somna bara :(
  • zasata
    Fridayyy skrev 2011-08-31 10:24:32 följande:
    Är baddare choklad? Då kan det ju inte vara nåt fel på den, inte så man blir matförgiftad i af.
    med skum i... men blev bättre sen fram på natten.. men sov oroligt.. skit mage!!

Jag har sådan ångest inför vintern, vart skall man ta vägen?

Ni som har IBS hur tycker ni när ni får riktiga anfall det är om man jämför med magsjuka? 
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5