Inlägg från: Anonym (Emomamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emomamman)

Emetofobernas tråd 5

bizzziie skrev 2011-01-23 08:24:35 följande:
    Emomamman: TACK!! Du räddade min natt!! Fixade ett kortspel på iphonen och satt o spelade det i en timme utan att tänka på nåt annat o sen var jag så trött så då somnade jag! Hur har det gått för dig inatt?? Klarade sig din man eller blev det något mer?

Tack Lillave med!!
    Skönt med stöd när allt blir sådär fruktansvärt mörkt ibland!
    Vad roligt att jag kunde vara till användning!!
    Jag väckte gubben och frågade om inte han kunde ligga på soffan ( han brukar gilla soffan ändå för den är bättre för hans rygg=reumatiker). Så han flyttade sig och i samma veva vaknade dottern och vi gick och la oss i sovrummet och stängde dörren. Sen sov jag gott hela natten. I morse vaknade han och kände sig bra.
    Idag är en ny dag och det är sååå härligt när allt är bra! Skall städa upp lite här med disk och tvätt. Gubben och sonen är ute en stund. Ikväll blir det god lyxig utemat som plåster på såren :)

Hoppas ni andra haft en bra natt och att ni får en bra dag!

Zasata - Hoppas att natten gick bra. Hur känns det idag?
  • Anonym (Emomamman)
    milla2 skrev 2011-01-24 16:51:33 följande:
    GAHH de ringde mig från dagis förut och sa att idag var d massa bortfall pga magsjukan.  jag har fixat så mina barn får va hos min syster under de 2 dagar jag har denna vecka. vad tror ni om mångfa är sjuka idag tror ni man kan lämna på måndag vad hade ni gjort!?
    Om dom är borta en vecka så tror jag myckte kan blåsa förbi. Men min dotter fick ju magsjukan i onsdags och ingen hade varit dålig på dagis innan henne. Så någon måste ju vara den som e först också :)
    Ni kan lika gärna klara er som att ni blir dåliga. Nu när vi precis gått igenom vårat helsike så ska jag försöka ha detta i baktanke nästa gång det är dags. Det är överjävligt när man är där .. men det går över fort och nu lever jag i lyckorus och ser livet i ett rosaskimmer :)
  • Anonym (Emomamman)

Dottern hann vara 1 dag på dagis (måndag) så blev hon förkyld och feber. Hostar som sjutton. Har varit hemma med henne nu i några dagar. Så jäkla frustrerande det här.
    Nu visade det sig att det går magsjuka på dagis. 4 st hade ringt in i morse. Så det lutar åt att jag får hålla henne hemma imorgon också.
    Vad är oddsen när man precis varit sjuk att man blir sjuk igen? Har man någon immunitet?
    Är så rädd för hennes hälsa. Hon hinner aldrig återhämta sig utan det är den ena sjukdomen efter den andra som avlöser varandra.
    Hoppas ju att det värsta blåst över nästa vecka.. men man vet ju aldrig :(

• Anonym (Emomamman)

Någon skrev tidigare om film o tv. Måste säga att det inte berör mig särskilt mycket när det kräks i filmer och tv. MEN!! Jag vet exakt när det är fejk och när det är på riktigt. Folk som spry på låtsas är inget jag får ångest över. Men när det är dokusåpor o annat skit där det sker på riktigt. Då blir jag förbannad.
    Inte fan visar man folk som sitter o skiter på golvet? Varför måste man visa kräk??

• Anonym (Emomamman)
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-01-27 21:39:29 följande:
    Aerosol är samma som droppsmitta. Alltså små droppar som kommer från t.ex. en nysning. Normal räknar man "riskområde" inom 1 meter. 
    Tror även det räknas in om man tex har kräkts på en matta och efter 2 veckor dammsuger man den. Då kan det virvla upp viruspartiklar.
  • Anonym (Emomamman)
    Fridayyy skrev 2011-01-28 09:23:37 följande:
    Vart har du hittat den informationen? Jag var knappt aldrig sjuk som liten och minst sjuk i skolan och nu som vuxen är jag inte heller sjuk speciellt ofta. Däremot har jag läst att barn som är förkylda jättemycket när de är små har lättare att utveckla astma.
    Min son är 8,5 år och han har aldrig ätit pencillin, aldrig haft öroninflammation, aldrig haft hög feber. Några enstaka förkylningar och har det varit magsjuka så har han kräkts 1 gång och sen var det klart.
    Nu 2 senaste gångerna han haft magsjuka så har det varit kanske 4-6 kräkningar så han drabbas hårdare nu än som liten.
    Också nyfiken på om han nu då när han blir äldre kommer bli mer sjuk?
    Dottern är knappt 2 år och är inte annat än sjuk HELA tiden. Kommer hon klara sig bättre sen då...
  • Anonym (Emomamman)
    zasata skrev 2011-01-29 21:50:37 följande:
    nej någon toa var vi inte på där, var i väntrummet i påsar dom spydde...
    ja jag hoppas det städas, elller dom bara sa så för dom inte orkade.. 
    Min man var ju med min son hela tiden när han var dålig. Och gubben min e ju så flarnig så han duschade ju av toan och golv mm med varmt vatten. Har sagt till honom hur många gånger som helst att det bara ångar upp ännu mer skit om han gör så. Kör försiktigt med kallt vatten och sen rengöring.
    Men hur som helst .. om han klarade sig så bra som han gjorde så tycker jag oddsen för din sambo är riktigt bra.
  • Anonym (Emomamman)

Vill inte heller att det ska synas att jag är med i en sådan grupp på FB. Jag är ju till o med anonym här :)

Brukar läsa Mirkas blogg och måste säga att det är lite som en befrielse att höra hur dom tar sig igenom magsjukorna. Ingen big deal liksom. Och för en liten stund får jag den känslan själv. Fan om dom fixar det med 10 ungar så ska vi väl med 2 barn fixa det också. Och jag hoppas att dom där stunderna blir längre och längre. Kommer fortsätta följa hennes blogg och stärkas av att livet inte kan ligga på vänt bara för man är skiträdd för nåt.

• Anonym (Emomamman)
    zasata skrev 2011-01-30 19:48:03 följande:
    Jag dör!! Har fått bihålsinflamation eller värdens migrän. Dunkar runt vänster öga och ögonbryn och inget hjälper!! Kan man spy av huvudvärk? Är så hungrig men vågar inte äta..
    Tyvärr har jag haft migrän i många år. Det går i perioder. Men jag har lärt mig att försöka bromsa det i tid och göra saker för att INTE få migrän. Typ äta med jämna mellanrum och sova ordentligt.
    TREO är oslagbart för min del. Det ger mig bra smärtlindring plus koffeinet som ger en bra kick.
    Jag har kräkts många gånger men senaste året har jag inte gjort det. Har lärt mig hur jag ska göra. Om inte treo hjälper så har jag imigran både tablett och nässpray.

Mitt tips - ÄT! Men gör det långsamt. En skorpa kanske att börja med.. eller liten smörgås? Fil eller yoghurt?
    Om du har treo .. ta det. Och ett svalt mörkt rum med en kall fuktad handduk över panna/ögon.

Lycka till!!
  • Anonym (Emomamman)

Ringde till dagis i fredags för dottern skulle ev gå då. Hon har varit förkyld men efter ett par dagar hemma så kände jag att det var dags. Men då var det 5 barn som ringt in på morgonen och hade ms. Hon fick vara hemma. Idag ringde jag på morgonen och något barn var fortfarande hemma för ms men resten verkade vara tillbaka. Hon fick vara hemma idag också.
    Men imorgon måste hon tyvärr gå då jag har jobb och mannen troligen går o jobbar igen (han har varit förkyld). Är inte särskilt sugen på en ny omgång här hemma så jag hoppas HOPPAS verkligen att hon har lite immunitet sen förra omgången.

KRAM  på er alla och hoppas ni fixar alla motgångar! Det är februari imorgon och det är 1 månad närmare våren!!!

• Anonym (Emomamman)
    LillaMammis skrev 2011-02-02 11:41:49 följande:
    Nu har min lille son också åkt på influensan Var ju väntat när jag och dottern leget i 5 dagar nu.
    Han har adhd och verkligen extremt jobbig nu. Så här sitter man med feber, yrsel, snörvlar, ont i hela kroppen med 2 små sjuka barn.
    Tur att dom är lite lugna av sig och leker på sitt rum i omgångar. Brufen är det som verkar bäst har jag märkt. Smakar apelsin och skrivs ut av läkare till dom små.
    Brufen? Är det typ som Ipren?
    Min son är 8,5 år så han tar alltid en alvedon eller panodil. Men dottern(snart 2 år) får alltid suppar. Är lättast och smakar inget :) Däremot är ju hostmedicinen ett gissel. Mollipect AVSKYR hon. Tyvärr har den ju bäst effekt men den smakar faktiskt rävgift. Nu det sista har hon fått Bisolvon och den slukade hon så den verkade smaka gott iaf.
  • Anonym (Emomamman)
    Fridayyy skrev 2011-02-09 15:52:15 följande:
    Så har jag också tänkt på att de gör. tar mig i handen och sedan tangentbordet och in i munnen och DE ska vara experter på hygien. De har ju samma problem inom vården. Personalen får inte ha klocka, långa ärmar och smycken men det har de lik förbannat. Det är därför infektionrisken är så stor på sjukhus och vårdcentraler.
    Var och köpte mackor på subway förra veckan. Tjejen har på sig typ latexhandskar som dom ska ha .. MEN hon har sin ring utanpå!! En kollega till henne upptäckte detta och påpekade det... men fy . att dom inte kan tänka längre!!

En annan sak jag STÖÖÖÖÖÖR mig på är att JAG ska behöva tala om för apoteket vilka produkter som funkar till vad. Jag vill ha desisoft. Nej det har vi inte.. men du kan ta vanlig sprit .. det funkar lika bra. Ehh nej?!
    Eller .. desisoft.. vad är det? Är det typ som desivon? Ehhhh NEJ.
    Fan .. vad är det med folk??
  • Anonym (Emomamman)
    TheFamily skrev 2011-02-25 15:45:20 följande:
    Jag är här också!
    Läste på nätet nu att man inte ska ge mjölk till små barn efter dom varit magsjuka precis. Gav dottern 2 år två glas med mjölk i morse och efter 20 min spydde hon upp allt....men inget sedan dess....
    Är stolt över mig själv som klarat det...mannen har ju jobbat dessa två dagar....
    Det finns hopp....
    Det stämmer. Men det gäller för alla .. inte bara för små barn. Magen blir lite laktosintolerant efter magsjuka. Man ska undvika mjöl och mjölk efter magsjuka.
    Vi tar bort fullkornsvällingen, mjölk, pannkakor och allt sånt efter och kör på typ majsvällingen kanske 24 timmar efter sista kräkning. Tar tillbaka vanlig välling efter kanske 3-4 dagar. Jag är skitnoga med alla mat och dryck efteråt för jag vet hur lätt det blir bakslag om man har för bråttom.
  • Anonym (Emomamman)
    milla2 skrev 2011-02-25 21:05:04 följande:
    tror ni man smittas i ett badhus om man vågar sig dit
    Jag simmar 1 gång/vecka och jag inbillar mig att det inte är någon fara. På vårat badhus har dom förhöjd klorhalt så jag hoppas det tar död på en del
  • Anonym (Emomamman)

Dottern hemma med förkylning idag. Feber, snor och hosta :( När vi ringde till dagis i morse och sa att hon inte skulle komma så sa dom att många var hemma pga förkylning o feber men även för magsjuka.
    FAAAN jag trodde det var borta från dagis nu. Har inte varit något på jättelänge :(
    Nu är det studiedag imorgon så hon blir ju ändå hemma .. men jag vill inte lämna henne denna veckan. Skit e det!!

• Anonym (Emomamman)

Har sån ångest just nu .. men ser att Middiz har det nog värre.
    Fan varför kan det inte bara vara en längre bra period??
    Dottern var "fökylningssjuk" 1 vecka och hon ville varken äta eller dricka. Var skitjobbigt och jag uppsökte läkare 2 ggr. Nu har hon varit bra i 1,5 vecka. Hon äter ALLTID bra på dagis. En av dom som äter mest.
    Men idag ville hon inte ha. Hon lekte mest med maten.
    Och hon ville inte ha middagen .. och inte ens flingorna hon gillar mest.
    Har megaångest och vill bara gömma mig någonstans!!
    Vad kan det vara??
    Hon saknar fortfarande en hel del tänder och det har sett ut som det varit på gång ganska länge nu . och hon har dregglat lite igår och idag.
    Nån som har någon idé?

• Anonym (Emomamman)

Ni som undrar över vart ni fått smittan. Jag kan tänka mig att det kommit ifrån ytor, typ handtag, kundvagnshandtag eller likn.
    Jag är så extremt noga med att aldrig ha händerna i ansiktet. Jag har alltid sprit med mig och brukar sprita handtaget på kundvagnen (folk tror säkert jag e helt psycho).
    Första vi gör när vi kommer hem är o tvätta händer o sprita oss.

Dottern var lite lös i magen i morse. Typ lite sådär senapsfärgat. Men skulle inte kalla det diareé. Hon åt nästan en hel smörgås och drack lite choklad. Hon åt en portion mat på dagis. Det blev jag nöjd över iaf.
    Hon åt lite på en banan till mellis. Jag slog på stort och gav henne lite bulle och saft. Det åt hon.
    Men middag ville hon inte ens röra.
    Hon drack 80 ml välling innan hon somnade. Brukar sluka 200 ml. Jag har sett ganska länge nu att det är vitt vid tandköttet och det ser ut som det ska spricka igenom när som helst. Men som vanligt så tar det sån eeeevig tid. Hon är 2 år (imorgon) och saknar fortfarande en massa tänder.

HOppas ni alla får en skön härlig vårhelg!!

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5