Inlägg från: Fridayyy |Visa alla inlägg
  • Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

lollisen skrev 2010-06-04 09:01:04 följande:
    Hej!
    Jag har i stort sett "blivit av med den", såvidapass att jag inte kan kalla det för fobi längre. Men det går ju i skov kan man säga, ibland gör det sig påmint.

Samt att jag har inte kommit över det såpass mycket att jag vill ha hem magsjukan i hemmet. Vill ej heller att sonen ska smittas då han blir så sjuk så länge av magsjukor.

Men du kommer ihåg rätt. Jag skrev ihop det för rätt längesen, så du har bra minne.
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
    Jag tänkte också att det var du! Hur tänker du nu då när du är nästan är fri från fobin? Egentligen är man väl inte så konstig om man inte vill ha magsjuka?? Eller är man det?
  • Fridayyy
    Avelyn skrev 2010-06-30 11:57:21 följande:
    Middiz, Det ligger absolut något i det du skriver. Vi fick inte alls magsjuka hem till familjen lika ofta när jag var barn som nu.

Hela natten har jag bytt blöjor på sonen på 5 månader. Allting går rakt igenom.

Vart kommer skiten från ? Det går inte på dagis, vi har inte umgåtts med ngn och inte varit i affärer med barnen.
    Nypotatis? Kan även gå igenom amningen tror jag. Har du ätit mycket nypoatis och din dotter med??
  • Fridayyy
    Cachou skrev 2010-06-30 19:52:08 följande:
    Mâste bara komma in med en kommentar till detta. Givetvis sâ mâste vi utsättas för sjukdomar för att bygga upp vârt immunförsvar. Förr i tiden sâ var vi inte lika renliga (nu pratar jag början pâ 1900-talet alltsâ) som vi är nu och fick pâ sâ sätt i sig smuts/bakterier/virus som byggde upp immunsystemet. Det är ju därför som smâ barn blir oftare sjuka än vi vuxna.

När jag var liten var jag magsjuk kanske ca 3ggr per vinter (därav min fobi bla). Sâ jag vet inte om det fanns mer eller mindre magsjuka pâ den tiden (70-80-talet), jag var iaf ofta sjuk. Kanske är det värre nu pga mer innesittande pâ dagis och hemma, fler människor samlade pâ en och samma plats mm. Vem vet. Media har iaf hâsat upp detta med vinterkräksjukan sâ man är mer informerad om den nu än dâ iaf.

Och för att kommentera om huruvuda vks finns utomlands kan jag bara svara för hur det är i Frankrike (Paris);  Det verkar som att det är vanligare med en gastro enterit med diarre än kräkningar, men visst finns magsjuka även här nere. Men det är inget första sidestoff som det är för aftonbladet eller expressen, men radion brukar nämna när gastro-säsongen börjat. Sâ pâ ett sätt känns det inte som att vi har vks här nere, för det man inte ser/hör finns inte .
    Håller INTE med. Jag var nästan aldrig sjuk som barn, hade inte magsjuka en enda gång, ev diarre en gång när jag var 2,5 år. Jag gick inte på dagis och lekte mest ute men ändå var jag och min syrra de som var minst sjuka när vi började skolan. Jag vet inte om vi har så mycket bättre immunförsvar än andra redan från födslen. MEN det är bevisat att barn får bättre immunförsvar från 3-4 år och det beror INTE på att de härdats på dagis ett par år utan rent biologiskt. Jag tycker det är tragiskt att folk accepterar att barn är sjuka halva sin tid när de är 2-3 år. Så sorgligt egentligen och jag tror att dagis är boven till detta, plus att alla ska åka till köpcentra på helgerna istället för att bara vara hemma som man ofta var för 30-40 år sedan.

Jag önskar att jag slapp ha mina barn på dagis. Tycker det är en riktigt smittoplats, inte bara magsjuka. Många barn är ju jämt snoriga, hur kul är det?
  • Fridayyy
    Avelyn skrev 2010-07-04 11:13:54 följande:
    Sonen på 5 månader har haft diarré en vecka nu utan förbättring så hopplöst. Storasysters diarré var över på 4 dagar. Ingen av oss vuxna har känt av något och ändå har vi torkat och fixat med båda små.När ska eländet gå över ?
    Ni har inte egen brunn eller nåt sånt? Eller nåt annat de inte tål? Klart det kan vara magsjuka, har han vanlig matlust?
  • Fridayyy

Milla2, spydde du eller lös i magen? Är du lös i magen kan det bero på olika saker...

• Fridayyy

Det är väl ingen fara med fryst ris??? Varför skulle det vara det? Mat håller länge i frysen men smaken är ju inte densamma kanske.

Jag är mer orolig nu för rötmånaden och att affärerna inte sköter sin kötthantering, hur gör ni? Något ni undviker? Jag köper INTE utländsk kött, färdigkryddat eller marinerat kött. Helst ska det vara många dagar kvar innan det datumet går ut.

• Fridayyy

Har du ätit nåt konstigt, annars kan det vara att du stressar upp dig så att magsäcken tar stryk av det!! Precis som att man kan känna "fjärilar" i magen.

• Fridayyy

Zasata, hur har det gått?? Kan vara att du stressar upp dig. Efter ångest blir jag jättetrött och slö. Som om man bara vill lägga sig ner och vila.

• Fridayyy

Stackare! Hoppas du snart mår bättre. Jag brukar ta en whisky när jag känner mig konstig i magen och orolig. Hjälper ibland.

• Fridayyy

Whisky kanske inte dödar nåt men det verkar lugna ner nerver och magen..=) samma sak med te tycker jag, nåt varmt i magen. Ibland kan det hjälpa att äta typ en apelsin.

Zasata, undrar vad du drabbades av då. Hade det suttit på andra sidan magen kunde det varit gallsten som jag tror att jag fick när jag var gravid och när jag ammade. Jätteont, frös och kunde inte äta. Det finns en massa saker man kan få ont av. Det var som kramper i magen.

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5