Cachou skrev 2010-06-30 19:52:08 följande:
Mâste bara komma in med en kommentar till detta. Givetvis sâ mâste vi utsättas för sjukdomar för att bygga upp vârt immunförsvar. Förr i tiden sâ var vi inte lika renliga (nu pratar jag början pâ 1900-talet alltsâ) som vi är nu och fick pâ sâ sätt i sig smuts/bakterier/virus som byggde upp immunsystemet. Det är ju därför som smâ barn blir oftare sjuka än vi vuxna.
När jag var liten var jag magsjuk kanske ca 3ggr per vinter (därav min fobi bla). Sâ jag vet inte om det fanns mer eller mindre magsjuka pâ den tiden (70-80-talet), jag var iaf ofta sjuk. Kanske är det värre nu pga mer innesittande pâ dagis och hemma, fler människor samlade pâ en och samma plats mm. Vem vet. Media har iaf hâsat upp detta med vinterkräksjukan sâ man är mer informerad om den nu än dâ iaf.
Och för att kommentera om huruvuda vks finns utomlands kan jag bara svara för hur det är i Frankrike (Paris); Det verkar som att det är vanligare med en gastro enterit med diarre än kräkningar, men visst finns magsjuka även här nere. Men det är inget första sidestoff som det är för aftonbladet eller expressen, men radion brukar nämna när gastro-säsongen börjat. Sâ pâ ett sätt känns det inte som att vi har vks här nere, för det man inte ser/hör finns inte
.
Håller INTE med. Jag var nästan aldrig sjuk som barn, hade inte magsjuka en enda gång, ev diarre en gång när jag var 2,5 år. Jag gick inte på dagis och lekte mest ute men ändå var jag och min syrra de som var minst sjuka när vi började skolan. Jag vet inte om vi har så mycket bättre immunförsvar än andra redan från födslen. MEN det är bevisat att barn får bättre immunförsvar från 3-4 år och det beror INTE på att de härdats på dagis ett par år utan rent biologiskt. Jag tycker det är tragiskt att folk accepterar att barn är sjuka halva sin tid när de är 2-3 år. Så sorgligt egentligen och jag tror att dagis är boven till detta, plus att alla ska åka till köpcentra på helgerna istället för att bara vara hemma som man ofta var för 30-40 år sedan.
Jag önskar att jag slapp ha mina barn på dagis. Tycker det är en riktigt smittoplats, inte bara magsjuka. Många barn är ju jämt snoriga, hur kul är det?