Inlägg från: NoahLeah |Visa alla inlägg
  • NoahLeah

Emetofobernas tråd 5

I have a kid skrev 2011-01-27 00:17:27 följande:
    Ts kan mkt väl vara så att  han reagerar på supparna ( är ju inte så kul då dom är så stora)
     ge alvedon flytande istället gör jag med dottern på  2,7 år

( sen finns det dom som kräks av feber)

äter han`? stannar det kvar?
    Ikväll fick han flytande först men kräktes ändå så fick en supp.
    Han har inte ätit ngt ikväll efter att han kräkts men dagarna emellan ahr hans aptit varit precis som vanligt, nästan ätit mer än han brukar.
    Kanske är det ngt virus han har med tanke på febertopparna el så är det ngn skum magsjuka för jag var ju kass imagen i förrgår och blev det efter att han spytt ( men det kan ju också beror på att jag blir så panikslagen)
  • NoahLeah
    I have a kid skrev 2011-01-27 00:28:49 följande:
    UCHH va jobbigt! min dotter har inte haft ms nångång!

dock kräkte hon, då hon var förkyld för att hon hostade så mkt!

(( flera dagar efteråt så var jag orolig i magen / spy kännsla  så jag tror det du känner är ORO!
    Mmm..får magknip så fort jag hör ngt från deras rum..han kräktes ju lite en andra gång förra gången så bara väntar på en repris..o sen livrädd att jag ska vakna o må illa inatt. Vet ju hur galet det är o att jag behöver sova men vågar inte.
    Man kanske skulle söka hjälp för detta så man kan leva ett normalt liv igen.
  • NoahLeah
    I have a kid skrev 2011-01-27 00:45:15 följande:
    hur länge har du VARIT rädd för att spy/  få magsjuka /vks?

huuja kan ju bara säga det att  då hon hostade så hon spydde, fy tusan! Jag skakade som ett löv å sov så oroligt,i flera nätter så fort hon harklade så fick jag DUNK DUNK i hjärtat! å matlusten var borta 1 vecka för mig!

jag funderar åxå på att söka hjälp! ( går på g terapi för p-ångest)

Mamma sa att sen alla mina 4 syskon fick ms samtidigt då jag var ca 10 år
     så det var sen dess jag blev spyrädd!

FAN jag flydde ju huset om nån hade ms eller så!

( dock sägs det att är man jätte rädd för att kräka så blockerar man det å det kommer andra vägen)

erfarenhet: var på inlagd på  sjukan å ALLA hade vks förutom nåra få i personalen, jag  delade rum med en som hade det! ( jag blev INTE sjuk)    ( tror jag har den genen + min dotter och sambo åxå) som gör att man inte får magsjuka för INGEN Av OSS sambon å jag eller dottern har haft  ms ( sambon hade sisst han var liten)
    jag har alltid varit rädd för ms el kräkas pga ngn annan sjukdom. det konstiga är dock att om jag druckit o mått illa har jag inte  haft några problem med att stoppa fingrana i halsen el hjälpa en kompis som mår illa...men då är det ju under mer kontroll. Likaså om jag har migränanfall....då går det bra så länge det bara kommer upp vätska. När ngn i familjen el jobb el så blir sjuka så undviker jag att äta under ett par dar, el bara flytande för inbillar mig att det går lättare då.
  • NoahLeah
    I have a kid skrev 2011-01-27 00:55:56 följande:
    okey ALLTID sen du var typ 5 år ?

Ja kan åxå kräkas i fyllan utan problem ( hjälpa kompis som kräks i fyllan kan jag göra men inget jag VILL)
    ( då man är full/alkoholpåverkad så blockerat ju alkoholen hjärnans signaler så man är inte så
     `` medveten om att man kräks``  Då jag var gravid så spydde jag 2 grr å fyyyyyyyyy så hemskt! måde pyton jämt jämt jämt ( kan ha varit att jag skulle mått bättre om jag  fick spy)

HUR har dina grav varit`?

( hm det med flytande mat  har jag inte tänkt på....)
    Mått illa under båda graviditeternamen aldrig kräkts o inte kräkts under förlossningen heller fast jag mått illa så där har jag haft tur.
    Nu måste jag ner o hänga lite tvätt sen måste jag försöka vila lite i alla fall...sov gott sen.
  • NoahLeah
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-01-27 12:50:23 följande:
    Det beror på att de flesta emetofober INTE är rädda för att spy. Det vanligaste är att man är rädd för att tappa kontrollen över något, men för att "synliggöra" det för sig själv måste man skapa en rädsla för något konkret. Eftersom många förknippar att spy med maktlöshet och sjukdom, så blir de flesta rädda för att spy. 

Man märker det tydligt egentligen, eftersom det man är rädd för vid kräkning är väl ofta att man är rädd för att få ångest, panik och liksom "förlora sig själv" i rädslan? Man är inte rädd för att spy egentligen, utan man är rädd för sin reaktion, att tappa kontrollen.

Genom att göra som du, äta flytande föda etc. upplever du att du skapar kontroll över situationen, och din ångest minskar.  
    Ja, man inbillar ju sig det i alla fall.
    Inatt fick jag dock nog och mailade ett ställe som jobbar med fobier så nu ska jag ringa för att diskutera mer vilken typ av behandling som funkar för mig. Så trött att inte kunna leva det liv jag vill och vara avslappnad ihop med mina barn oavsett hur de mår.
  • NoahLeah

Pratade med BVC idag o de sa att sonen säkert har haft magsjuka båda gångerna fast han bara spytt en gång o det varit 4 dygn emellan....så nu är det bara gå o vänta att det ska gå 72 timmar igen innan man kan slappna av.

• NoahLeah
    zasata skrev 2011-01-30 20:17:01 följande:
    Nice; tänk hur ofta vi varit på akuten! Det kommer gå bra.

Ätit lite nu, tog 0,5mg aledon för en timma sen och 1mg nu och 5mg primperan. Hoppas vi får sova lite i natt.. Låter inte lovande i min säng där dottern ligger och hostar..
    vad är Primperan för?
  • NoahLeah
    zasata skrev 2011-01-30 20:17:01 följande:
    Nice; tänk hur ofta vi varit på akuten! Det kommer gå bra.

Ätit lite nu, tog 0,5mg aledon för en timma sen och 1mg nu och 5mg primperan. Hoppas vi får sova lite i natt.. Låter inte lovande i min säng där dottern ligger och hostar..
    Treo och cocacola är en bra kombo också.
  • NoahLeah
    Anonym skrev 2011-01-31 00:14:19 följande:
    Primperan är ett läkemedel mot illamående.. Min mamma fick det när hon hade cancer och behandlades med cellgifter...
    Men hjälper det mot magsjuka?? Då kräks manju för att det är "gift" i kroppen så måste ut?
  • NoahLeah

Vi håller alltid sonen hemma från förskolan när han kräks, dumt att chansa och utsätta andra för smitta.

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5