• middiz

Emetofobernas tråd 5

zasata skrev 2010-12-03 16:27:50 följande:
    Ååå nu har jag ont också och orolig i magen. Livrädd!!!
    Har du ätit något idag? Det kan ju vara att du har ont och är oroligt i magen för att du kanske ätit dåligt eller att du går och är orolig över att det är magsjuka din flicka har?
    martini bianco skrev 2010-12-03 16:40:17 följande:
    Min mage har precis börjat bubbla. Fan, fan, fan. Nu är jag ju jätterädd, speciellt då vännerna några hus bort är sjuka. Jag har visserligen inte ätit nåt på fem timmar, men jag blir ändå orolig när magen ger bevis på att den finns. Nu ska jag snart iväg til de andra vännerna. Deras lilla flicka har vattenkoppor, och jag hörde mig för så att det var det enda de hade och jo det var det.

Fan varför ska man behöva ha den här fobin?

Zasata
    Hur har det gått med din lilla tjej sen?
    Kan det vara så att du stressar upp dej över att ni ska bort ikväll? Jag blir jämt sån (om vi inte ska till mina föräldrar), igår var det hemskt när vi skulle till mina svärföräldrar, jag tänker hela tiden "tänk om jag får magsjuka när vi är där" och så stressar jag upp mej och magen kör igång och jag mår illa.
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • middiz

Hur går det Zasata?

• middiz
    zasata skrev 2010-12-03 21:39:43 följande:
    Här är det lugnt än.. kollat på film och ätit godis
    Härligt!!
  • middiz
    Frosk skrev 2010-12-04 10:34:04 följande:
    Jag är rätt skeptisk till biobics...eller jag tror inte det hjälper mer än nån annan slags prebiotika som finns på apoteket. Kanske hjälper till att hålla en bra bakterieflora i magen, som prebiotika gör, men vks är ju ett virus....
    Av probiotika (helt ihop med prebiotika, tex lök) så förbättrar man immunförsvaret i magen (där den största delen av immunförsvaret sitter) och det gör ju faktiskt att man inte blir sjuk lika lätt och om man bli sjuk så blir man oftast inte så allvarligt sjuk..
    Jag är inte mycket för "konstgjorda" utan jag tar det hellre i maten, då det blir så naturligt som möjligt. Behöver jag säga att jag äter surkål och rå lök varje dag?

Jag provade några tabletter med probiotika i och både jag och dottern blev så dåliga, vi fick springa på toa hela tiden, dottern satte jag till slut i duschen och det bara rann ur henne och det gjorde så ont i rumpan på henne så hon bara grät..
    Biobics vågar jag inte heller prova då det innehåller sorbitol som är ett sötningmedel, läkare varnar för att man kan få väldiga magbesvär av detta. Jag har känt av det och blir oftast dålig i magen om jag tuggar tuggumi med sorbitol i.

I alla fall, det jag vill ha sagt är väl att jag tror mer på bra råvaror och bra matvanor för att stärka immunförsvaret!
  • middiz

Och promenader... minst 30 minuter om dagen!!

• middiz
    martini bianco skrev 2010-12-05 11:09:10 följande:
    Vill du rada upp alla livsmedel du vet som har mycket pre- och probiotika i sig?
    Självklart!

Probiotika:
    lök
    vitlök
    kål
    tomat
    havre
    syrade livsmedel som surkål
    filmjölk
    yohurt,

Prebiotika:

baljväxter
    mjölk
    lök
    tomater
    bananer
    havre
    vitlök
    honung

Probiotika mot magsårsbakterien

Den otrevliga magsårsbakterien Helicobacter pylori behandlas med antibiotika. Men forskning publicerad i American Journal of Clinical Nutrition pekar på att yogurt med de nyttiga tarmbakterierna Lactobacillus och Bifidobacterium kan ha effekt.

Forskarna behandlade 138 patienter med tre olika antibiotika. Hos de patienter där magsårsbakterierna trots detta frodades behandlades patienterna antingen med:

En utökad kur med fyra sorters antibiotika. Utökad kur och fyra veckor där patienterna åt yogurt med Lactobacillus och Bifidobacterium.

Hos de som fick yogurt dog 91% av magsårsbakterierna jämfört med bara 77% för den extra starka antibiotika kuren.

Skickar med en länk till en kanonbra sida!
    www.nyfikenvital.org/
  • middiz

Beror det inte lite på vilken magsjuka det är om det är luftburet?
    Vinterkräksjukan är väl en droppsmitta?
    Men sen finns det ju andra sorter också?

• middiz
    martini bianco skrev 2010-12-09 20:14:34 följande:
    Jag har lite frågor till alla er som har barn.

Min man och jag startade bebisverkstad i förra veckan!! och nu går jag alltså och vänta på bim.
    Jag äter ju medicin för min panikångest men den är helt okej att äta under graviditet, det är såpass låg dos dessutom så det ska inte göra något. Däremot min lugnande är inte bra... Jag tar den bara i nödfall vilket brukar bli en gång i veckan eller varannan vecka. Men nu kommer jag säkert bli jätteorolig för gravillamående (om jag nu ens blir gravid...) och känner att jag behöver ha något lugnande att ta till. Vilka alternativ finns? Hur länge kan jag äta mina vanliga vid behov? Fostret tar väl inte upp nåt de första veckorna eller??
    Ska jag ringa och få en akuttid så fort jag plussar?

tacksam för svar.

(hur många av er har varit riktigt dåliga under grav?)
    För det första, GRATTIS till den blivande bebisen!! Så roligt!!

Jag har varit gravid tre gånger, visst har jag mått illa men inte på det sätt så jag måste spy, vissa maträtter har inte funkat heller utan jag har blivit illamående av bara doften (och kylskåpsdoften ska vi inte ens disskutera ).
    Jag tror inte att någon av oss här inne har lätt för att spy och då tror jag inte att man gör det så lätt om man mår illa av en graviditet heller!
    Sen är det mycket möjligt att du inte ens kommer må illa alls. Det är vanligt att man inte gör det.

Nu har ju inte jag någon koll på mediciner man får äta... men ingefärste funkade för mej när jag skulle ha vårt andra barn.

Du kan äta medicinerna tills du upptäckt att du är gravid antar jag? Är dom inte säker på hur lång tid det tar för dom att gå ur kroppen?
    När jag var gravid första gången så hade jag och min man festat till det helgen innan jag testade (testade på en måndag) jag rökte också. Frågade BM om detta och hon sa att det inte är någon fara eftersom fostret inte hade börjat leva på mej än då..
  • middiz
    martini bianco skrev 2010-12-09 20:54:05 följande:
    TACK Det känns helt overkligt att vi är i detta stadie, denna lååångsamma väntan på Bim som alla pratat om
    Jag är entusiastisk och livrädd på samma gång.
    Mina mediciner har en halveringstid på 12 timmar, är helt ute ur kroppen på ca 36 timmar... Jag kommer nog att ringa MVC och höra med dem vid ett eventuellt plus. Ska testa mig på söndag!
    En läkare jag hade för några år sedan rekommenderade mig lergigan och ev. primperan. Nu har hon gått i pension men jag kan väl föreslå medicin för en läkare, eller?
    Jätteroligt för er tycker jag! Du kommer se att dom är värda allt, tom magsjuka! Magsjuka är en piss i havet egentligen.
    Vi vill snart börja försöka igen också, vill ha en mens i mellan bara för att kolla så kroppen börjat komma igång efter all skit som varit!

Men då går dom ur kropen jättesnabbt så jag tycker absolut att du kan äta dom tills du plussar.
    Har sett här på FL att folk äter lergigan och pimperan mot graviditetsillamående, så det borde man väl få?
  • middiz
    Frosk skrev 2010-12-09 21:48:52 följande:
    martini, vad spännande!!!

Som skrivits redan så är det ju inte alls säkert att du mår illa. Många mår ju hur bra som helst! Med första mådde jag illa, men det var bara nån vecka och sen gick det över. Med andra var det värre. Postafen är receptfritt och man brukar börja med det om det behövs. Lergigan fick jag utskrivet under andra grav och det brukar inte va några problem att få det. Det kommer gå bra!

Sen tyckte jag att illmåendet var ju hemskt under graviditeten också, men ändå inte lika ångestfyllt som när man har magsjuka eller vistas i närheten av ms.
    Visst är det så, det är mer okej att må illa av graviditet.. Inte alls som när man är magsjuk!
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5