Inlägg från: Anonym (lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lärare)

Emetofobernas tråd 5

Hej, jag är ny här i tråden. Jag jobbar som lärare och har problem med spyfobi i perioder. Finns det fler lärare här och hur hanterar ni det? Man är ju väldigt i centrum och min rädsla har alltid vara att spy offentligt, inte just kräkningarna i sig.

• Anonym (lärare)

Idag har jag utmanat min fobi, har gått på smörgåsbord på restaurang! Det var jättetrevligt och jag var bara liiiite nervös i början eftersom jag hade hört en av de andra gästerna säga att han var lite illamående! Och så var jag lite nervös i slutet för jag var övermätt och tyckte jag mådde illa.

Imorgon ska jag träffa en ny klass och då vill jag alltid göra gott intryck, så jag hoppas jag ska kunna skjuta undan nervösa tankar på att jag ska kräkas av smörgåsbordet inför klassen.

Har frågat en gång innan, finns det andra lärare i tråden?

• Anonym (lärare)

Nu får det vara nog! Nu tänker jag söka psykologhjälp för det här. Det har sabbat hela vintern för mig. Livet är för kort för att en fobi ska få en att må så här.

Någon som kan tipsa om en psykolog i Stockholmsområdet som kan det här med fobier men där man slipper utsätta sig för kräk? Gärna kopplad till landstinget så det inte kostar skjortan (jag har dessutom frikort).

• Anonym (lärare)
    Frosk skrev 2011-03-30 21:07:48 följande:
    Ta upp det med läkare på din vc så kan de skicka dig vidare. Jag fick hjälp på det viset och går i KBT nu. Om det hjälper får vi se. Och KBT här handlar inte om att man skall kräkas utan att våga utsätta sig för de situationer som man undviker pga fobin. Man börjar med små steg och jobbar sig uppåt. Jag har fått jättemycket förklaring på varför korppen reagerar som den gör och att det tar tid att "lära om". Våra hjärnor reagerar rent instinktivt på kräk som att det vore en livsfara trots att det inte är det.