Inlägg från: Anonym (lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lärare)

Emetofobernas tråd 5

Hej, jag är ny här i tråden. Jag jobbar som lärare och har problem med spyfobi i perioder. Finns det fler lärare här och hur hanterar ni det? Man är ju väldigt i centrum och min rädsla har alltid vara att spy offentligt, inte just kräkningarna i sig.

• Anonym (lärare)

Idag har jag utmanat min fobi, har gått på smörgåsbord på restaurang! Det var jättetrevligt och jag var bara liiiite nervös i början eftersom jag hade hört en av de andra gästerna säga att han var lite illamående! Och så var jag lite nervös i slutet för jag var övermätt och tyckte jag mådde illa.

Imorgon ska jag träffa en ny klass och då vill jag alltid göra gott intryck, så jag hoppas jag ska kunna skjuta undan nervösa tankar på att jag ska kräkas av smörgåsbordet inför klassen.

Har frågat en gång innan, finns det andra lärare i tråden?

• Anonym (lärare)

Nu får det vara nog! Nu tänker jag söka psykologhjälp för det här. Det har sabbat hela vintern för mig. Livet är för kort för att en fobi ska få en att må så här.

Någon som kan tipsa om en psykolog i Stockholmsområdet som kan det här med fobier men där man slipper utsätta sig för kräk? Gärna kopplad till landstinget så det inte kostar skjortan (jag har dessutom frikort).

• Anonym (lärare)
    Frosk skrev 2011-03-30 21:07:48 följande:
    Ta upp det med läkare på din vc så kan de skicka dig vidare. Jag fick hjälp på det viset och går i KBT nu. Om det hjälper får vi se. Och KBT här handlar inte om att man skall kräkas utan att våga utsätta sig för de situationer som man undviker pga fobin. Man börjar med små steg och jobbar sig uppåt. Jag har fått jättemycket förklaring på varför korppen reagerar som den gör och att det tar tid att "lära om". Våra hjärnor reagerar rent instinktivt på kräk som att det vore en livsfara trots att det inte är det.

JAg jobbar på så gott jag kan, men nu fegar jag ur och håller barnen hemma resten av veckan. Dottern fyller år idag, skall ha stort kalas på lördag och idag hade något barn blivit dåligt på dagis. Vi har haft kräk två helger i rad och nu känner jag att jag inte fixar en omgång till.
    Grejen är att jag redan utsätter mig för situationerna och klarar av dem, det är bara det att tankarna är jobbiga och att jag gör garanterat ett sämre jobb (rädd att kräkas i klassrummet), det är som att jag bara väntar på att balla ur en dag. Jag antar att i mitt fall blir det främst att jobba med tankarna. Jag gick i KBT för detta för några år sedan men slutade en aning för tidigt och nu är det nästan värre än då. Hur länge har du gått i KBT, hur ofta går du och hur länge tror du att det tar?
  • Anonym (lärare)
    I have a kid skrev 2011-03-31 21:52:28 följande:
    VAD för reklam??
    Var glad så länge du inte sett den. En helt onödig reklam på TV som absolut måste få motsatt effekt på tittarna (tror ingen vill köpa deras tjänster längre).
  • Anonym (lärare)

Ansökte just om medlemskap.

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5