Inlägg från: Lillave |Visa alla inlägg
  • Lillave

Emetofobernas tråd 5

Hej alla fina människor,

får jag vara med lite här?

Är 41 år och har sedan jag var liten haft denna fruktansvärda fobi. Min mamma är övertygad om att den triggats igång efter att jag sett henne spy vid migränanfall när vi varit ensamma hemma. Jag var bara en liten tjej då. Under barndomen frågade jag henne nästan varje dag om jag skulle kräkas idag. När hon sa nej frågade jag hur hon kunde vara säker på det. Till saken hör att min familj aldrig var magsjuk.

Har 2 barn, 7 och 2 år. Vi har aldrig haft magsjuka hemma (PEPPAR PEPPAR) men jag har också sagt ifrån både på skola och dagmamma att jag vill bli meddelad omgående om ngt går för då stannar vi hemma. Träffar aldrig folk som varit sjuka, brukar alltid dubbelkolla under vinterhalvåret. Vår dotter kräktes en kväll i november  då hon hade ont i magen, hon hade även diarré. Jag fixade det, men trodde att jag skulle dö. Ville INTE visa min skräck. Trodde hjärtat skulle stanna, dödsångest. Precis som det känns när jag själv mår illa.

Kommer exakt ihåg de fåtal gånger jag själv kräkts som vuxen.

Tycker illamåendet är värst, att inte veta OM och VAR och NÄR det kommer. Fy fan! Måste handlaom kontrollbehov till viss del. Hatar också att se andra spy, eller att veta att de mår illa.
    Det är ett helvete och det lägger en dimma av oror över livet i övrigt. Kan aldrig njuta till 100%.

Tack för att ni läste.

• Lillave

Hej,

ser att många här lider av IBS och magkatarr. Det gör jag också tyvärr. Har ständigt ont i magen, men mår som tur är inte ofta så jätteilla. Losec hjälper ganska bra tycker jag.

Undrar vad det beror på? Att vi har problem med magen menar jag?

Tycker så synd om er som knappt vågar lämna hemmet. Jag har inte sådan fobi utan åker gärna iväg, även med mina barn. Däremot är jag noga med att hela familjen tvättar händer och spritar sig när vi kommer hem.

MEN! På lördag ska vi på STOR julgransplundring med en MASSA barn...... DET har jag ångest inför!!

• Lillave
    Anonym (Emetofob) skrev 2011-01-10 19:17:16 följande:
    Nu måste jag fråga en fråga för en annan emetofob har skrämt upp mig en del här. Jag har för mig att man främst får en sorts magsjuka. Jag vet att det finns massor av sorter men är det inte främst en sort som liksom sprider sig som en epidemi? De andra kan man också få - om man har otur, men det är inte lika stor sannolikhet? En annan emetofob i en annan tråd, menade att nej - det finns määängder som man kan få hela tiden. Detta känner jag inte igen *peppar peppar*. Vet att barn under tre, får vissa virus som vuxna bara får milda varianter av och vissa inte alls och att de därför får magsjuka ganska ofta.

Nu fick vi i min familj (PEPPAR PEPPAR IGEN) inte magsjuka mer än HÖGST en gång per år. Mina syskon kna inte minnas att de fått det någonsin. Jag fick det vid kanske sex tillfällen som jag kommer ihåg - säkert fler. Men de där sex tillfällena kommer jag ihåg som om de var idag. Sååå tydligt, trots att jag idag är 36 år gammal och senast jag mådde så dåligt så jag kräktes var *och här blir det veeeerkligen peppar peppar* när jag var nio år gammal. Ganska länge sen, eller hur! Ändå är jag så vansinnigt rädd för det!!

Speciellt nu när min son är med i bilden och jag haft uruselt immunförsvar sen ett år tillbaka. Jag brukar bli sjuk HÖGST en gång per år i vanliga fall men jag tror att bristen på sömn och psykisk press (min mamma dog i cancer i våras bland annat), har gjort att det bara rasat. Har varit sjuk miiiinst en gång varannan månad, varav jag blev smittad av min son i magsjuka nyligen. Är fortfarande osäker på vad det var för jag har också fruktansvärda problem med magkatarr och med anledning av den psykiska press det blev att sitta med honom i knät en hel natt när han mådde dåligt, utlöste det nog också. Det vore i alla fall otroligt märkligt annars - med tanke på hur lätt det utlöses i vanliga fall.

Och nu ska man alltså gå och oroa sig för en miljon andra virus som också är lika vanliga????
    Det finns alldeles säkert ett antal olika magsjukevirus, men just VKS är väl det mest smittsamma (noro/calicivirus). Rotavirus kan drabba barn, men ofta inte vuxna.

En annan sak att tänka på är ju att små barn kan blir "förkylda i magen", dvs kräkas av förkylningsvirus. Vår son fick ett sådant virus när han bara var 6 månader (adenovirus). Hemskt, han fick dropp.

Och till sist är jag bergsäker på att vissa familjer är mer känsliga än andra för magsjuka. Vissa i vår bekantskapskrets får det varje år. Vår familj (PEPPAR PEPPAR) har aldrig haft VKS. När jag var ung och bodde hemma var ingen någonsin sjuk vad jag kan komma ihåg. Som min mamma säger: vi är ingen kräkfamilj. Min bror kräkte första gången i vuxen ålder.

Undrar om ngn vet, min dotter är adopterad från Asien, är de mer moståndskraftiga för VKS?? Hon har aldrig varit dålig och hon är 7 år (PEPPAR PEPPAR).
  • Lillave
    Anonym skrev 2011-01-13 16:43:09 följande:
    Nej det otänkbara hände idag på dotterns dagis ett barn kräktes rakt ut fy är helt panikslagen nu, och på köpet kör jag ner i diket med min älskade tjej tur nog klarade vi oss men hon blev väldigt rädd och frågar massor nu usch vilken dag.
    Men risken lä va stor att hon insjuknar i kräksjuka nu.
    Min stora skräck. Jag har sagt till både i skola och hos dagmamma att jag vill bli uppringd OMGÅENDE om ngn blir magsjuk i gruppen. Mina barn har aldrig varit sjuka. PEPPAR PEPPAR!!

Här är det också ångest ikväll. Jag känner mig konstigt full och mätt i magen, mår illa. Vågar inte äta ngt. Hoppas det bara är IBS:en som spökar igen. Min son ville inte äta mat heller så nu är hjärnspökena igång för fullt.
  • Lillave

Skickar kramar till er alla. Vet alltför väl hur alla mår och känner sig.

Själv går jag och lägger mig varje kväll ÖVERTYGAD om att just detta är natten då hela familjen ska börja spy. Att jag ska vakna avatt  barnen eller att jag själv mår illa. Finns det ngt värre på jorden? (ja, det finns det ju faktiskt)

Sedan å andra sidan, varför skulle vi bli sjuka? Varför skulle vi inte klara även denna vintern? Vi är ju ingen "magsjukefamilj". Varför ens oroa sig för ngt som inte skett?

Jag njuter av vårfåglarna varje morgon. Snart är det över.

• Lillave
    zasata skrev 2011-01-22 20:02:34 följande:
    Nu börjar en till kräkas!!!??? Vad fan ska jag ta mig till???!'n
    Usch då! kan du inte gå en promenad i korridoren så att du inte är i närheten??
  • Lillave
    bizzziie skrev 2011-01-22 22:14:16 följande:
    Ååh..

känner mig så löjlig bland alla er här som har det så jobbigt med akutbesök och magsjuka familjemedlemmar.. men jag är livrädd nu!!!! Har megaångest och kan inte gå och lägga mig!!

Min 4-åring sa att han hade ont i magen ikväll (helt normal avföring tidigare ikväll). Han åt en hel påse Tom&Jerry-godis ikväll.. säkert därför han hade ont i magen tänker jag. Sprang runt en massa ikväll (speedad på socker ) så han var svett när han la sig.

Men så vaknade han och var genomsvett nyss. Känns varm, såklart, han var ju svett och låg under ett tjooockt vintertäcke i ett rum med element på full värme som sängen står bredvid, men jag är ju så dum så jag frågar flera gånger om han inte har lite ont i magen. Han svarade glatt nej första gången, men jag fortsatte fråga om han inte hade lite ont ändå och han svarade ena gången ja och andra nej om vartannat.. Fanfanfan!! Varför frågade jag ens??!!!!! Jag vill ju inte veta!! Han nämnde inte ens nåt om magen när jag kom upp till han, sa bara att han drömt otäckt. Men såklart så frågade jag ändå och fick ju egentligen svaret jag ville ha först.
    Varför gör jag såhär?!!
    Nu är jag livrädd.. sambon jobbar natt med så jag är ensam med barnen.......

Nu ropade han igen. Han frös och jag sa till han att ta på täcket som han inte hade på sig för han var svett förut.
    Jag frågade hur det var med han och han sa "inte bra, är snorig (grät förut pga drömmen, därför??) och ont i magen.."

FAN!!!
    Ta en djup andetag nu!!!! Tänk så här istället: så små barn säger ofta att de har ont i magen när de i själva verket egentligen har ont någon annanstans, t ex huvudet.

Klart han kan ha ont i magen av godiset också. Tror inte det är ngn fara.
  • Lillave
    zasata skrev 2011-01-22 22:45:31 följande:
    Leo har högfeber Andningssvårigheter halsfluss öroninflammation. Och jag är livrädd för dom som kräks! Frågar mer om magsjuka än om min son..blir pencilin igen, tredje kuren på en månad! Nu hoppas jag kortisonet hjälper med så vi kan åka hem !!
    Usch då! Stackars lille kille

Krya på honom!
  • Lillave

Emomamman - att din man känner sig bättre bevisar ju att man faktiskt inte behöver blir smittad fast man bokstavligt talat står med fötterna i kräk. Härligt att höra!! Hoppas ni får en fin söndag hela familjen!

Vill komma med lite allmänt pepp!! Läste en artikel igår i vilken Annika Linde uttalade sig (chefsepidemiolog). Hon hävdar att om man i vuxen ålder aldrig fått VKS är man mest troligt immun. Och..... varken jag eller min man har nånsin varit sjuka så...... JIIIPPPIIIII!!! Då är vi immuna då alltså (kan iallafall intala mina hjärnspöken att vi verkligen är det!)

• Lillave
    Fridayyy skrev 2011-01-23 11:07:46 följande:
    eller så sköter man sin hygien. Jag tror inte riktigt med det där med att man ska vara immun bara för att man aldrig fått det. Dessutom vet man ju inte om det är vks man haft eller inte. MEN jag tror att vissa har mycket lättare för att bli smittade, så är det ju med förkylningar med.

MEN Lillave, ni är nog de som inte blir smittade så lätt och ni kan ju vara immuna, det sägs väl att 25 % 'r det, det är ju ändå 1/4 del av alla människor.
    30% tom!!! Det är ganska många det ändå!

Tror också på handhygien. Mina barn tvättar alltid + spritar sina händer så fort de har varit någonstans. Vi vuxna också för den delen.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5