Anonym (Emetofob) skrev 2011-01-10 19:17:16 följande:
Nu måste jag fråga en fråga för en annan emetofob har skrämt upp mig en del här. Jag har för mig att man främst får en sorts magsjuka. Jag vet att det finns massor av sorter men är det inte främst en sort som liksom sprider sig som en epidemi? De andra kan man också få - om man har otur, men det är inte lika stor sannolikhet? En annan emetofob i en annan tråd, menade att nej - det finns määängder som man kan få hela tiden. Detta känner jag inte igen *peppar peppar*. Vet att barn under tre, får vissa virus som vuxna bara får milda varianter av och vissa inte alls och att de därför får magsjuka ganska ofta.
Nu fick vi i min familj (PEPPAR PEPPAR IGEN) inte magsjuka mer än HÖGST en gång per år. Mina syskon kna inte minnas att de fått det någonsin. Jag fick det vid kanske sex tillfällen som jag kommer ihåg - säkert fler. Men de där sex tillfällena kommer jag ihåg som om de var idag. Sååå tydligt, trots att jag idag är 36 år gammal och senast jag mådde så dåligt så jag kräktes var *och här blir det veeeerkligen peppar peppar* när jag var nio år gammal. Ganska länge sen, eller hur! Ändå är jag så vansinnigt rädd för det!!
Speciellt nu när min son är med i bilden och jag haft uruselt immunförsvar sen ett år tillbaka. Jag brukar bli sjuk HÖGST en gång per år i vanliga fall men jag tror att bristen på sömn och psykisk press (min mamma dog i cancer i våras bland annat), har gjort att det bara rasat. Har varit sjuk miiiinst en gång varannan månad, varav jag blev smittad av min son i magsjuka nyligen. Är fortfarande osäker på vad det var för jag har också fruktansvärda problem med magkatarr och med anledning av den psykiska press det blev att sitta med honom i knät en hel natt när han mådde dåligt, utlöste det nog också. Det vore i alla fall otroligt märkligt annars - med tanke på hur lätt det utlöses i vanliga fall.
Och nu ska man alltså gå och oroa sig för en miljon andra virus som också är lika vanliga????
Det finns alldeles säkert ett antal olika magsjukevirus, men just VKS är väl det mest smittsamma (noro/calicivirus). Rotavirus kan drabba barn, men ofta inte vuxna.
En annan sak att tänka på är ju att små barn kan blir "förkylda i magen", dvs kräkas av förkylningsvirus. Vår son fick ett sådant virus när han bara var 6 månader (adenovirus). Hemskt, han fick dropp.
Och till sist är jag bergsäker på att vissa familjer är mer känsliga än andra för magsjuka. Vissa i vår bekantskapskrets får det varje år. Vår familj (PEPPAR PEPPAR) har aldrig haft VKS. När jag var ung och bodde hemma var ingen någonsin sjuk vad jag kan komma ihåg. Som min mamma säger: vi är ingen kräkfamilj. Min bror kräkte första gången i vuxen ålder.
Undrar om ngn vet, min dotter är adopterad från Asien, är de mer moståndskraftiga för VKS?? Hon har aldrig varit dålig och hon är 7 år (PEPPAR PEPPAR).